2009.10.27. 16:27
Az utolsókat zakatolják
<p><EM>A bányászat és a kohászat<br /> kálváriája köszön vissza. A<br /> vasútnál. Hiába öltünk<br /> milliárdokat a nehezen<br /> kibányászható tárnákba,<br /> s feleslegesen szórtuk a pénzt az<br /> alapanyagigényes kohászatba, a<br /> történet végét már<br /> ismerjük.</EM><STRONG>Szántó<br /> István jegyzete</STRONG></p>
A magyar államvasutak mint az
ország egyik legnagyobb
munkáltatója képtelen a
megújulásra. Ellenáll a
karcsúsító
fogyókúráknak. A
vasutasok megélhetésüket
féltik az ágazatra váró
ésszerű
átalakításoktól.
A kisállomások
utazóközönsége pedig úgy
érzi, kizárják őket a
világból. S mindannyian hagyják,
hagyjuk, hogy a szigorú gazdasági
kérdésekben a szívteli
érzelmek döntsenek.
Dacosan ellenzik a csak ráfizetéses
vidéki szárnyvonalak
felszámolását. Mit sem
tőrödnek azzal, hogy milliárdokba
kerülnek az alig tucatnyi emberrel
döcögő vicinálisok.
A nagypolitika ebből sem akar kimaradni. A bal-
és jobboldali polgármesterek
egyformán tiltakoznak a
kisállomások elkerülhetetlen
bezárása ellen. Csak azért is,
mert a közelgő választáskor ezt
aligha írják a javukra. Mellettük
szól a nép hangja, hiszen ha a
fővárosiak négyes metrója
elnyelheti a nemzeti jövedelem
egynegyedét, a vidékieket is megilleti a
buszoknál kényelmesebb,
biztonságosabb helyközi kisvasút.
A vonalkarcsúsítás,
gazdaságosabb működtetés
mellett szavazók érveit alaposan
gyengítik az
államvasutaknál feltárt
kétes üzleti kapcsolatok és
szupermega prémiumbotrányok.
Ám a költségvetés
sarokszámai betonszilárdnak tűnnek,
a negyven milliárdos állami
elvonás megpecsételheti a deficites,
utashiányos vonalakat. Az egyre
erőtlenebb sztrájkok
bumerángként hatnak.
A vonatpotló volánbuszok sikeres
beugrásai sorra
bízonyítják, hiába kavarog
a mozdony füstje. Ha nem is holnap, de a
vicinálisok az utolsókat
zakatolják.