Project Life

2019.08.06. 09:00

Miértek?

Miért választottam ezt a témát? Mert az elmúlt 40 évben, különböző iparágakban, 5 éves periódusokban (a káros megszokást / “megcsontosodást” elkerülendő) változtattam állást és beosztást. Volt alkalmam a tervezéstől, a termelésen, az értékesítésen keresztül, banki finanszírozói pozícióból, hazai és multi környezetben is dolgoznom, alkalmazottként és vezetői be osztásokban.

Így volt lehetőségem meggyőződni, hogy a vállalatok tevékenységükkel hatással vannak a társadalom életére. Az alkalmazottak munkakörülményeitől kezdve a mindennapi működésen át a termékek minőségéig számtalan módon befolyásolják / befolyásolhatják a környezetüket.

Ezért a társadalmi felelősségvállalás ma már fontos elvárás az üzleti életben.

Ha ez ilyen jó dolog, miért nem csinálja mindenki?

Az előző cikkben leírtak alapján láthattuk, hogy milyen előnyökkel jár a társadalmilag felelős viselkedés egy vállalat részéről. Akaratlanul is felvetődik a kérdés, hogy ha ez így van, miért nem viselkedik minden vállalat így? Miért hallunk és olvasunk annyi megrázó esetről, amelyek a vállalatok etikátlan viselkedéséről szólnak? Erre azt az egyszerű választ lehet adni, hogy rövid távon olcsóbb és könnyebb, kevesebb időt, energiát és pénzt jelent figyelmen kívül hagyni a CSR (Corporat Social Responsibility = Vállalati felelősség-vállalás) viselkedést.

Emellett a leggyakoribb okok, amiket a vállalatvezetők fel szoktak hozni saját maguk mentségére:

• nincs elég megtakarításuk, túl nagy befektetést és erőforrást igényelne,

• az érintettek nem értékelik az erőfeszítéseiket,

• gyors versenyben nincs rá idő,

• ellenállás a szervezet tagjai részéről,

• nincs elkötelezettség,

• fogyasztók szkeptikussága vagy megnövekedett igény,

• elveszhet a vállalat vizibilitása, nem lesz látható a közreműködésük.

A fogyasztókra két módon lehet hatni: észérvekkel és érzelmeikre hatva.

A CSR ezt a kettőt ötvözi, és kell is ötvöznie, ha szélesebb társadalmi rétegeket akar megszólítani. Ahogy láthattuk, nem tökéletes, megvannak a maga hiányosságai és problémái.

A vállalatoknak manapság a pénzügyi siker elérése mellett arra is oda kell figyelniük, hogy a fejlődésük mind gazdaságilag, mind környezetük szempontjából felelős és fenntartható legyen, továbbá működésük során tiszteletben kell tartaniuk bizonyos etikai normákat. Ez az 1970-es évek Amerikájából indult szemlélet ma már számos vállalatra jellemző világszerte: általánosan elfogadottá vált az a felfogás, hogy egy cég csakis dolgozóival együttműködve válhat igazán felelős, sikeres vállalattá. Nélkülük nem valósulhatnának meg a CSR területén kitűzött célok, ahogy sok más vállalati törekvés sem.

A Project Life Management Programban (PLM), azaz Tudatos Életvezetés programban két dolog “fogott meg”, az első – az ipari projektmenedzsment (pm) alkalmazhatóságának felismerése a magánélet kisebb-nagyobb projektjeire, illetve a védett szellemi termék és a cég tulajdonosának, Lakatosné Dr. Szuhai Györgyinek a szakmai hite és elkötelezettsége, hogy ez a cég csakis dolgozóival együttműködve válhat igazán felelős, sikeres szervezetté.

Bízom abban, hogy a tudásommal, tapasztalatommal – ennek a tudástárnak az oktatásával, átadásával – tudok tenni a közvetlen közösségemért illetve a többi emberért.

ISTVÁN

Project Life Management csapattagja

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!