2009.10.23. 13:39
Ádáz küzdelem a Wales Ralin
<p>A Brit/Wales Ralit néhány rendhagyó<br /> év kivételével 1959 óta a<br /> világbajnokság<BR /><br /> utolsó versenyeként jegyzik.</p>
Az 1932-es év óta RAC
Raliként, majd három éve
Wales Raliként emlegetett versenyt idén
rendhagyó módon nem decemberben
tartják. Ez nem változtat azon, hogy ez a
szezon egyik leghíresebb ralija,
többek között azért, mert eddig,
általában itt dőlt el a
világbajnoki címek
sorsa. Bár a Citroen már a
Katalán Rali végén
konstruktőri világbajnokként
ünnepelhetett, az egyéni világbajnoki
cím sorsa még nyitott, így
mindennél
vadabb mérkőzés várható a
hétvégén.
Az idei Rali Világbajnokság
rendhagyó módon rövid, a szokásos
15 helyett
idén csak 12 helyszínen kellett
megvívnia a mezőnynek. Így lehet az,
hogy
december helyett október végén
ér véget a szezon. Ennek ellenére
Walesben
ezúttal is hideg és saras
körülmények várhatóak
esővel és köddel. Így ez a
rali továbbra is a versenynaptár egyik
legkiszámíthatatlanabb
megmérettetése. A verseny nagyon
nehéz, az utak csúszósak, s a
sár, az eső,
a köd is része a show-nak, bár
ezúttal melegebb időjárás
várható, mint a
decemberi ralik idején. A cardiffi
központú rali egy érdekessége az
lesz,
hogy néhány gyorsasági szakaszt
majdnem biztosan sötétben kell
teljesítenie
a mezőnynek.
A Citroen Spanyolországban ötödik
világbajnoki címét gyűjthette be,
de
sztárpilótája, Sebastien
Loeb csodás szezonkezdetét
követő hanyatlása után
teljes erejével a soron következő
Wales Ralira összpontosít. A
célja
zsinórban a hatodik világbajnoki korona. Ez a
feladat nem egyszerű, hiszen
Loebnek és
navigátorának legnagyobb riválisuk,
Mikko Hirvonen előtt kell
célbaérniuk, s ezáltal több
pontot gyűjteniük. Ugyanolyan eséllyel
vág neki
a két pilóta a hétvégi ralinak,
Hirvonen 2007-ben, Loeb
pedig 2008-ban
gyűjtött itt be egy-egy győzelmet.
"Ha csak nem fordul rosszabbra az
időjárás, örömmel mondhatom,
hogy kis
eséllyel kell szembenéznünk azzal, hogy
jeges utakon kell versenyeznünk,
mint tavaly is." - szögezte le Loeb. "Így az
eső, sár és köd keveréke
-
főleg sötétben - tesz arról, hogy
ez egy nagyon nehéz verseny legyen. Még
így is egy nagyszerű rali ez, amit nagyon
élvezek." - tette hozzá lelkesen a
francia citroenes, aki négy napot tesztelt Walesben
a verseny előtt.
A verseny jolly jokere Petter Solberg, hiszen a
norvég pilóta 2002-2005
között négyszer is győzedelmeskedett
ezen a versenyen a Subaruval. A Citroen
biztosra ment, hiszen még a Katalán Rali
előtt, mielőtt megszerezte volna a
konstruktőri világbajnoki címet,
leszerződtette a junior csapatába a
tehetséges, de eddig a saját maga
által létrehozott csapattal
versenyző
északi pilótát.
Bár életében először
áll ilyen közel a világbajnoki
címhez, Mikko Hirvonen,
aki tavaly itt csak a nyolcadik lett, viszonylag nyugodtan
várja az előtte
álló kihívást. "Nagyon izgalmas
helyzetben vagyok, és már várom a
rali
rajtját, de nem érzek nyomást magamon.
Szoros és kemény küzdelem lesz,
nem
értékelem alul az előttem
álló feladatot. Nincsenek azonban
elvárásaim, így
leráztam magamról az esélyesség
terhét." - mondta.
A versenyről
A 2009-es Wales Rali három napon át tart, s a
16 gyorsasági szakasz 348.30
km-t tesz majd ki. A rali teljes távja 1482.34 km
lesz. Az elmúlt évekhez
hasonlóan Cardiff ad otthont a rajtnak és a
finisnek, de a szervizparkot
ezúttal Swansea helyett Cardiff Bay-ben
alakítják ki.
Ez a klasszikus rali Wales erdőiben zajlik majd,
miközben a rali
főhadiszállása ezúttal is a
walesi kozmopolita fővárosban, Cardiffban
rendezkedik be. Az idei útvonal ugyanaz lesz, mint a
tavalyi volt, egy
különbséggel. Idén ugyanis
rendeznek gyorsasági szakaszokat
Brecontól
északra, elhagyott katonai gyakorlóterepeken
is. A walesi gyorsasági
szakaszok nagyon gyorsak, s némelyik
sebessége a Finn Rali gyorsasági
szakaszain elért sebességekhez
hasonlít. Általában véve
elmondható, hogy a
gyorsasági szakaszok sziklás utakon zajlanak,
így ha az idő száraz, akkor az
nagyon koptatja az abroncsokat. Eső esetén a
finom murvás felszín
sárrá
válik és olyan csúszós lesz,
mint a jég.
Az elmúlt évek Brit/Wales Rali
győztesei:
2008 S Loeb (Citroën)
2007 M Hirvonen (Ford)
2006 M Grönholm (Ford)
2005 P Solberg (Subaru)
2004 P Solberg (Subaru)
2003- P Solberg (Subaru)
2002 P Solberg (Subaru)
2001 M Grönholm (Peugeot)
2000 R Burns (Subaru)
1999 R Burns (Subaru)
1998 R Burns (Mitsubishi)
1997 C McRae (Subaru)
1996 A Schwarz (Toyota)
1995 C McRae (Subaru)
1994 C McRae (Subaru)
1993 J Kankkunen (Toyota)
1992 C Sainz (Toyota)
1991 J Kankkunen (Lancia)
A világbajnokság állása
a Katalán Rali után:
Pilóták
1. M Hirvonen 84 pont
2. S Loeb 83 pont
3. D Sordo 58 pont
4. J-M Latvala 39 pont
5. P Solberg 30 pont
6. H Solberg 29 pont
7. M Wilson 25 pont
8. S Ogier 24 pont
Konstruktőrök
1. Citroën 151 pont
2. Ford 130 pont
3. Stobart 73 pont
4. Citroën Junior Rally Team 42 pont
5. Munchi s Ford 23 pont
(Forrás: Amber PR)