2019.12.16. 14:49
A fogyatékosságügy szolgálatába kell állítani az informatikát
Így olyan segítséget lehet nyújtani, amilyet korábban nem – mondta az Emberi Erőforrások Minisztériumának szociális ügyekért felelős államtitkára.
Forrás: Shutterstock
Fülöp Attila a látássérült emberek számára okostelefonokra kifejlesztett, távoli segítségnyújtást célzó Távszem projekt zárórendezvényén elmondta: a cél az, hogy
a fogyatékossággal élőknek észszerű megoldásokat nyújtsanak,
ezt pedig 2019-ben csak az infokommunikáció segítségével lehet elérni. Az államtitkár jó példának nevezte a Távszem projektet.
A Távszem szolgáltatás lényege az, hogy az okostelefonos alkalmazáson keresztül elérhető operátorok „a látássérült helyett látva”, szóban adják át a számukra szükséges vizuális információkat. Ilyen például egy ruha színe, egy termék lejárati ideje, a lázmérőn mutatott hőmérséklet vagy egy kézírás szövege.
A látásérültek életének könnyítésére
Nagy Sándor, a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetségének elnöke elmondta, a látássérült emberek rendkívül nehezen jutnak információhoz, ugyanakkor a szövetségnek kötelessége ezt az információéhséget csökkenteni, ezért indították el a Távszem projektet.
Hozzátette: a digitális társadalom fejlődése óriási kihívás elé állítja a látássérült embereket, a szövetség pedig azon dolgozik, hogy a látássérültek minden információhoz hozzájussanak, ezért továbbfejlesztik a Távszem projektet és új alkalmazásokat dolgoznak ki a látássérültek életének megkönnyítésére.
Nagyné Berke Mónika, a Távszem projekt szakmai vezetője a rendezvényen elmondta: a szervezet 800 látássérültnek biztosított okostelefont, amivel nemcsak a Távszemet, hanem más, a mindennapokat megkönnyítő applikációt tudnak használni.
A Távszem operátorai a nap 24 órájában hívhatók, a tesztidőszak öt hónapja alatt több mint hétezer hívást bonyolítottak le, mintegy 300 órányi segítséget nyújtottak a látássérülteknek. Jelenleg több mint 700 felhasználója van a szolgáltatásnak, amelyre regisztrálni a tavszem.hu oldalon lehet.