Digitália

2024.07.01. 06:00

Eredetileg csak egy ártatlan táska volt, botrány lett belőle

Táska robbantotta ki a jellegzetes internetes balhét, s rávilágított a generatív mesterséges intelligencia körüli totális jogi tisztázatlanságokra.

MW

Forrás: Baggu

A Baggu, az újrafelhasználható bevásárlótáskák népszerű márkája a hónap elején bejelentette, hogy a New York-i székhelyű Collina Stradával közösen kiad egy kollekciót. Az együttműködés már többször nagyon bejött a Baggunak: eddig ahogy felkerültek az internetre, perceken belül elkeltek a közös termékek. Az új kollekció – színes, álomszerű nyomataival és póni alakú táskáival, – úgy tűnt, szintén siker lesz, az influenszerek imádták.

@oldloserinbrooklyn A first look at the new Baggu x collina strada collab. Was not expecting a horse bag how CUTEEEE. #baggu #unboxing #bagguxcollinastrada ♬ original sound - Mandy Lee

Ám a rajongók észrevették, a bájos „lótáskát” (Horse Bag) nem emberi művész tervezte, hanem a Midjourney mesterséges intelligencia képgenerátora...

Sok rajongó enyhén szólva nem volt boldog. Az Instagramon az MI használatát „bénának”, „annyira kiábrándítónak” és „megbocsáthatatlannak” nevezték. Nem rendelték volna meg, mondták, ha időben észre veszik, hogy mesterséges intelligencia részt vett a tervezési folyamatban. A TikTokon egyes vevők megfogadták, soha többé nem vásárolnak a Baggu-tól.

Forrás: Baggu

A legnagyobb baj az MI használatával az „átláthatóság hiánya” számukra: nem mondták meg nekik időben és hangsúlyosan, hogy nem ember tervezte. Mások erkölcsi okokra hivatkozva tiltakoztak az együttműködés ellen, mondván, hogy a mesterséges intelligencia eszközöket más művészek beleegyezése nélkül képezték ki, használatuk szerintük lopásnak minősül. És végül, sokan kárhoztatják a generatív mesterséges intelligenciát a környezetre gyakorolt káros hatásai miatt: kutatók szerint csak a Google MI önmagában annyi áramot fogyaszthat, mint egy kisebb ország. Ráadásul a Baggu környezetbarát márkaként hirdeti magát.

Talán jobban kellett volna a cégnek kommunikálnia: a márka mögött álló tervezők eddig is bevetettek mesterséges intelligenciát a tervezésben, de főként a saját, eddigi termékeiket-terveiket generáltatták vele újra. És végül is miért ne kísérletezzenek a művészek a csúcstechnológia nyújtotta eszközökkel?

Az MI átmeneti korszakaszában vagyunk. Olyan eszközök, mint például a ChatGPT, már közel két éve velünk vannak, és tetszik, vagy sem, online és offline tereinket elárasztják az általuk készített szintetikus tartalmak. Néha viccesek, mint az ismert pufidzsekis pápa kép,

Forrás: Reddit

máskor meg nyilvánvalóan a kárt okoznak és a visszaélnek velük, mint mikor iskolás lányok hamisított meztelen fotóit teszik közzé a weben.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!