Hajdú-Bihar

2013.02.13. 14:37

Debrecen, a “Bűnös város”?

<strong> </strong> <p dir="ltr">Debrecen - A Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület sajtóközleménye és a DKV Zrt. válasza a bliccelésről.

Debrecen - A Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület sajtóközleménye és a DKV Zrt. válasza a bliccelésről.A Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület 2013. február 12-én az alábbi közleményt adta ki:

Felháborítónak tartjuk azt a kommunikációs hadjáratot, amit a debreceni utasok ellen indítottak. Az utóbbi napokban több cikk és riport látott napvilágot még az országos sajtóban is arról, hogy tömeges jelenség Debrecenben a “bliccelés”. A közzétett számok és saját tapasztalataink alapján állítjuk, hogy arányaiban Debrecenben sem magasabb a nem fizető utasok száma más városokhoz képest.

Valójában a nem fizető utasok csak töredékét okozzák a DKV Zrt. veszteségének. Ez mind csak figyelem elterelés a debreceni közösségi közlekedés valós problémáiról. Sokkal súlyosabb gondot okoznak a városnak és a szolgáltatónak

egyaránt a 2009-ben megtörtént szolgáltatóváltás feltételei, valamint az utóbbi években elkövetett hibás döntések sorozata. Ezek következtében olyan mértékben romlott a szolgáltatás színvonala, hogy közel 35 százalékkal csökkent az utasok száma három és fél év alatt. Az igazi veszteséget az okozza, hogy rengetegen választottak más közlekedési módot a közösségi közlekedés ár, érték arányának drasztikus romlása miatt.

A DKV Zrt. 2011-ben 1 milliárdos veszteséget halmozott fel. Ehhez képes lényegesen kevesebb a híradásokban közölt

évi 150 millió forintos veszteség, amit nem fizető utasoknak tulajdonítanak. Az összeg pedig irreálisan soknak tűnik ahhoz képest, hogy tavaly mindössze 22 800 esetben történt pótdíjazás. Ha valós is a 150 milliós kár, akkor évente

500 ezer, azaz naponta 1370 utasak kellene jegy nélkül utaznia. (150 millió Ft / 365 nap / 300 Ft/jegy = 1370 fő bliccelő utas / nap.) Debrecenben egy átlagos munkanapon 3000 járat indul, tehát a magasabb számot figyelembe véve minden második járatra jut egy-egy nem fizető utas. Napi szinten átlagosan 180 000 utazás történik a városban, amihez képest a 1370 fő még az egy százalékot sem éri el.

Jelen közleményünkkel nem a bliccelőket védjük, sőt elfogadhatatlannak és etikátlannak tarjuk magatartásukat a fizető utasokkal szemben. Aggasztónak tarjuk azt a tendenciát, hogy nő a nem fizető utasok száma, azonban ez nem tömeges jelenség és nem indok az általánosításra. Nem elhanyagolható tény az sem, hogy a DKV kevés jegyellenőrzést folytat, illetve a helyszíni pótdíj mértéke nagyon alacsony, mindössze 3000 Ft. Ha valakinek havonta kétszer kell pótdíjat fizetnie, ez még mindig olcsóbb, mint a havibérlet ára. A pótdíjak alacsony összegét az így elért nagyobb befizetési hajlandósággal magyarázza a szolgáltató. Sajnálatos tény, hogy ugyanezen elv alkalmazása a jegyek és bérletek árának csökkentése esetében fel sem merült, ami a fizető utasokkal szemben inkorrekt.

A bemutatott számok tükrében túlzásnak és aránytalanul felnagyítottnak tartjuk azokat a nem fizető utasokkal kapcsolatos híreket, amelyek szerint Debrecenben tömeges, más városokat meghaladó mértékű szabályszegés történik. Az ilyen hírek nem csak az utazóközönséget, hanem a várost magát is indokolatlanul rossz fényben tüntetik fel.

A Debreceni Közlekedési Zártkörűen Működő részvénytársaság válasza:

A Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület, 2013. február 12-én kiadott közleményében azt állította, hogy kommunikációs hadjárat indult Debrecenben a közösségi közlekedést igénybe vevő utasok ellen. A közlemény több olyan megfogalmazást is tartalmaz, amely nem felel meg a valóságnak és alkalmas arra, hogy félrevezesse a közösségi közlekedésben kevésbé jártas embereket.

A DKV Debreceni Közlekedési Zrt.-nek, mint közösségi közlekedési szolgáltatást végző társaságnak nem lehet az a célja, hogy a szolgáltatást igénybe vevői (utasai) ellen forduljon. Itt fontos megjegyezni, hogy az utas fogalomkörbe csak az tartozik, aki az érvénybe lévő üzletszabályzatban megfogalmazott követelményeknek eleget tesz, azaz a szolgáltatást jogszerűen veszi igénybe.

A blicceléssel kapcsolatban az elektronikus média képviselői keresték meg a DKV Zrt.-t és a cég forgalmi igazgatója tényeken, valamint becsült értékeken alapuló tájékoztatást adott a sajtó képviselőinek. Ezekből a tájékoztatásokból, nyilatkozatokból kiderül, hogy a DKV Zrt. részéről nem történt olyan közlés, ami arra utalt volna, hogy Debrecenben a nem fizető utasok számának az aránya magasabb lenne más városokhoz képest. Az azonban sajnos megállapítható, hogy az elmúlt két évben a csökkenő utasszám ellenére a feltárt esetek száma emelkedést mutat, ami visszavezethető az ellenőrzés hatékonyságának javulásához, valamint a nem fizető utasok számának növekedéséhez. A tulajdonos alapvető elvárása, hogy a DKV Zrt. csökkentse a veszteségeit. Ezt azonban a társaság nem a pótdíjakból befolyó összegekből képzeli el, ugyanis a menetjegy ellenőrzés valódi célja a menetjegy-és bérletvásárlási hajlandóság növelése, illetve a jogszerűen utazók érdekeinek védelme a bliccelő utasokkal szemben.

A DKV Zrt. a jelenlegi nehéz gazdasági helyzetben is arra törekszik, hogy jó színvonalú szolgáltatást nyújtson a jegyet és bérletet vásárló utasoknak és a jövőben is, a tulajdonos elvárásainak megfelelően határozottan fellép a bliccelő utasokkal szemben. Úgy gondoljuk, hogy ez mind a társaság, mind pedig a becsületes, jegyet, bérletet vásárló utasok jogos elvárása.

Debreceni Közlekedési Zrt.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!