jubileum

2021.05.04. 09:00

Emlékérmet ad ki a kisföldalattiról a Magyar Nemzeti Bank

A Millenniumi Földalatti Vasút megnyitásának 125. évfordulója alkalmából 2000 forint névértékű színesfém emlékérmét bocsátott ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB).

Budapest, 2020. január 21. Korabeli fénykép a Földalatti Vasúti Múzeumban az Erzsébet téren, a Deák téri aluljáróban. A helyszín a millenniumi földalatti vasút eredeti alagútszakasza, melyet 1955-ben a Kelet-Nyugati metró építésekor iktattak ki a forgalomból. A kiállítóhelyen megtekinthetõ a 19-es pályaszámú faburkolatú motorkocsi, az 1-es pályaszámú fémburkolatú motorkocsi, a 81-es pályaszámú vezérlõ pótkocsi valamint kisebb mûtárgyak, modellek és dokumentumok. MTVA/Bizományosi: Nagy Zoltán *************************** Kedves Felhasználó! Ez a fotó nem a Duna Médiaszolgáltató Zrt./MTI által készített és kiadott fényképfelvétel, így harmadik személy által támasztott bárminemû – különösen szerzõi jogi, szomszédos jogi és személyiségi jogi – igényért a fotó szerzõje/jogutódja közvetlenül maga áll helyt, az MTVA felelõssége e körben kizárt.

Forrás: MTVA/Bizományosi

Fotó: Nagy Zoltán

Az MNB felhívja a figyelmet arra, hogy az emlékérme-kibocsátási programban most először jelent meg olyan érme, amely esetében a négyszögletes forma gépi patinázott kivitellel társul.

A különleges emlékérmét a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum szakmai közreműködésével Bitó Balázs iparművész tervezte

– közölték.

A színesfém emlékérme 75 százalék réz és 25 százalék nikkel ötvözetéből készült, súlya 27 gramm, mérete 39,60-szor 26,40 milliméter, széle sima. Az emlékérme korlátozott példányszámban jelenik meg, 8 ezer készíthető patinázott, fémes hatású kivitelben. Az emlékpénzek a május 3.-i kibocsátástól egy évig névértéken vásárolhatók meg a Magyar Pénzverő Zrt. érmeboltjában, valamint webáruházában.

Az emlékérme előlapjának központi motívuma a Millenniumi Földalatti Vasút egyik megállójának metszetét ábrázolja egy 19. századi rajz alapján. A megálló műszaki megjelenítését korabeli ruhákba öltözött alakok teszik élővé. Az előoldalon továbbá a törvényes fizetőeszközök kötelező éremképi elemei is megjelennek, jobbra igazítva, fent a Magyarország felirat, alatta egymás alatti két vízszintes sorban a 2000 értékjelzés és a Forint felirat. Az érme alján, bal oldalon a BP. verdejel látható.

Az érme előlapja
Fotó: Magyar Nemzeti Bank

Az emlékérme hátlapján központi motívumként a földalatti faburkolatú motorkocsija látható oldalnézetből ábrázolva. Bitó Balázs iparművész mesterjegye a kocsi oldalán felcsavarozott rézbetűként ábrázolva jelenik meg. Az emlékérme szélén a földalatti megállók nevét szegélyező Zsolnay-csempeminta ábrázolása látható.

Így néz ki a hátlapja
Fotó: Magyar Nemzeti Bank

1896. május 2-án Budapesten indult első útjára a millenniumi földalatti vasút, az európai kontinens első föld alatti vasútja.

A nagyszabású, országos, ezredévi kiállítás megnyitására készült járaton Ferenc József uralkodó is utazott. Építésekor a korszak legmodernebb építési megoldásait alkalmazták, többek között az ipari szintű vasbeton technológiát. A népszerű nevén Kisföldalatti az Andrássy úttal együtt 2002 óta a világörökség részét képezi.

Borítókép: Korabeli fénykép a Földalatti Vasúti Múzeumban az Erzsébet téren, a Deák téri aluljáróban. A helyszín a millenniumi földalatti vasút eredeti alagútszakasza, melyet 1955-ben a Kelet-Nyugati metró építésekor iktattak ki a forgalomból

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!