online tér

2020.09.24. 14:30

Könnyen monitorzombivá válhatnak a fiatalok

Egyre több fiatal szenved a videojátékok által kiváltott függőségtől, a szülőknek fontos szerepük van a megelőzésben.

Apagyi Beáta

Forrás: Shutterstock/illusztráció

Az alkohol-, a dohány- és kábítószerfüggőség mellett, a technika világának fejlődésével a videojátékok is addiktívá tehetik a rendszeres felhasználót. Meghökkentő tény, hogy egyre több fiatalt érint a probléma.

Negatív hatások

Dr. Hoyer Mária, a Budai Egészségközpont klinikai addiktológiai szakpszichológusa szerint, fontos tisztában lenni azzal, hogy nem a szenvedélybetegség tárgyától válik valaki függővé, hanem az adott személy tulajdonságai, hajlama miatt alakul ki. – Kutatások szerint a fiúk, férfiak körében gyakoribb a virtuálisjáték-függőség, mivel a bennünk lévő tesztoszteron kockázatvállalásra, agresszióra ösztönzi őket, ezért fogékonyabbak az ilyen típusú játékokra – mondta a szakpszichológus.

Továbbá hozzátette, hogy a függőségre való hajlamot családi minták, korai életesemények, gének is előidézhetik. – Nemzetközi kutatások rámutattak arra, hogy az internetes játékok azért olyan vonzóak az arra fogékonyak számára, mert elűzik az unalmat, oldják a depressziót, a magányt és az önbizalmat is javítják. A gamerek számára a legvonzóbb, hogy a virtuális világban sikereket érhetnek el, és itt azzá válhatnak, akivé csak akarnak. Eközben a való életben fizikailag és mentálisan saját maguk ellenségévé válnak, ugyanis a játékfüggőség kihat az alapvető életfunkciókra, és teljesen kizsákmányolja a szervezetet. A játékosok között kiugróan magas az egészségtelenül táplálkozók aránya, hiszen akár 8-10 órán át ülnek a számítógép előtt étlen-szomjan, utána pedig egyszerre akarják bevinni az elmulasztott ételmennyiséget, ami igencsak megterheli az emésztőrendszert. Többségüknél gyakoriak a gerinc- és izomproblémák, továbbá a különböző szembetegségek is. A rendszeres éjszakázás miatt állandóan kialvatlanok, ami hangulatzavarokat, depressziót, szorongást okoz. Tehát ez tulajdonképpen egy ördögi kör – mondta a szakember.

A szülő szerepe

Az internet széleskörű elterjedése miatt már nem csak a kamaszok érintettek a témában, hanem az idősebbek és a gyerekek is. Az utóbbiak beleszületnek ebbe a világba, így szinte elkerülhetetlen, hogy megismerkedjenek a virtuális terekkel. Amíg a tanulás részeként barátkozik a gyermek a digitális eszközökkel, addig nem jelenthet problémát, azonban ha már szórakozás, esetleg unaloműzés céljából választja a videojátékot, az már függőséghez vezethet. Ezért fontos a szülő szerepe, hogy már kicsi korban szabályozza a videojátékokkal való foglalkozás mennyiségét és milyenségét. Akár közösen is megbeszélhetik, hogy milyen játék érdekli a csemetét és együtt is kereshetnek készségfejlesztő, gondolkodásra sarkalló altérnaivákat. Minél korábban kezdi el stimulálni valaki az agyát számítógépes játékokkal, annál inkább megzavarhatja az idegrendszer érését, ami 20-21 éves korig is eltarthat. Érdemes többször ellenőrizni a gyermeket, hogy nem játszik e titokban. A rohamszerű evést sem szabad megengedni, mert rendkívül egészségtelen – hangsúlyozta dr. Hoyer Mária.

- A függő a saját magán tapasztalt tünetek felismerése után sem tudja abbahagyni a játékot vagy csökkenteni annak idejét. Ezért fontos a tudatosság, megfigyelni, hogy ki, mennyit játszik egy adott nap. Ha a játék mennyisége a mindennapok rovására megy és nem sikerül önállóan vagy szülői segítséggel megoldani a problémát, érdemes felkeresni egy szakembert. Súlyos virtuálisjáték-függőség esetében nem szabad vesztegetni az időt, hiszen már több intézmény, ambulancia, szakrendelés és program is létezik, ahol segítséget lehet kérni –hívja fel a figyelmet a szakember.

Leszokás segítése

A világ minden pontján megtalálhatók a játékfüggők, viszont a fejlettebb országokban nagyobb számban fordulnak elő. A japán szakirodalom már külön kifejezést alkotott a monitorzombikra, ami nem más, mint a Hikikomori. A lakásba zárkózott, monitorok között élő egyént írja le ez a kifejezés, aki a társadalomtól elszigetelődve, személyes kapcsolatait virtuálisra cserélve éli életét. Japánban a gazdag fiatal fiúk válnak monitorzombivá, ezzel is lázadva az apai elnyomás ellen. Dél-Korea az egyik legnagyobb számítógépes játékfejlesztőként leszoktató táborokat alapított a függők számára. Kínában pedig törvény tiltja a 18 év alattiaknak, a 22 óra és 8 óra közötti online játékot. Az USA-ban önkéntes alapú, anonim online programot indítottak, ahol egy 12 lépcsős terápia segítségével próbálják leszoktatni a függőségek áldozatait.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában