2021.01.13. 11:30
Félévközeli élmény újra az iskolákban
Nem osztályoznak másképp, a teljesítmény mérésére ugyanazokat a szempontokat használják.
Fotó: ÉM
Közeledik a félévi bizonyítvány érkezése, amely egy értesítő arról, hogy a tanév felénél hogyan áll a gyermek a különböző tantárgyakból. A jegyek információtartalma azt jelzi, mi az, amiből esetleg még érdemes ráerősíteni, hogy év végére jobb legyen, és mely tárgyak azok, amelyekből jól teljesített eddig is a diák. A szülők és a tanuló felé a tanulás hatékonyságának visszaigazolása. A középiskolában tanuló gyerekek tavaly november 11-e óta vannak otthon, digitális tanrendben. Ők azok, akik tavasszal, a vírus első hullámánál és a második hullám idején, ősszel is bekerültek az online oktatásba. Nem volt könnyű a kezdet, hiszen mindenkinek – tanárnak, diáknak, szülőnek egyaránt – új volt a helyzet. Annyiban változott azóta, hogy a 2020/2021-es tanévet már felkészülten kezdték a legtöbb iskolában. Számítva arra, hogy esetleg ismét át kell térni a digitális oktatásra.
Százalékosan súlyoznak
Rendelkezésre állnak azok a webes felületek, amelyeken anyagot tudnak küldeni a gyerekek, a tanárok órákat tudnak tartani és konzultálni is tudnak – mondta Molnár Tünde, a Fráter György Katolikus Gimnázium és Kollégium igazgatója. Időzítést beállítva dolgozatot is tudnak íratni a diákokkal, ezért a számonkérés sem jelent problémát. De beadandó dolgozatokra is tudnak jegyet adni. Az igazgatónő hozzátette: nem gondolja, hogy másképpen kellene osztályozni a gyerekeket, mint személyes jelenlét esetén. A tudást, a tanulás mértékét ugyanúgy tudják mérni. A Kréta-rendszerben olyan osztályozási formák vannak, amikben lehet online jegyet is adni. A kialakult helyzetre való tekintettel megjelöltek két új opciót. Tehát e-learning feladatra és tesztfeladatra is kaphat jegyet a tanuló. Ezek 75 százalékos súlyozásúak. A nagydolgozat kétszeres, míg a röpdolgozat egyszeres, azaz százszázalékos súlyozású jegy. A beszámoló vagy projektmunka szintén száz százalék és ugyanúgy teljes értékű jegynek számít a tanulmányi átlagban.
Tömbösített órák
A tanároknak is alkalmazkodniuk kellett az új kihíváshoz, a megváltozott munkarendhez, amit igyekeztünk minél gördülékenyebbé tenni számukra – hangsúlyozta az igazgatónő. Mivel a Fráterben nyolcosztályos és hagyományos négyosztályos gimnáziumi oktatás is van, ezért a nagyoknak és a kicsiknek is változott valamelyest az órarendje. A 9–12. évfolyamosoknak létre kellett hozni egy újat, alkalmazkodva a digitális jelenléthez. Igyekeztek úgy kialakítani a kollégák munkarendjét, hogy lehetőleg ne kelljen megosztaniuk a napjukat a 5–8. osztályosok és a 9–12. osztályosok között. Ezért ahol tudtak, tömbösítettek. Így egyik nap a hagyományos, személyes jelenlétet igénylő órákat tartja meg a tanár, míg a másik napon digitális órákat tart. Ezt azonban nem sikerült minden pedagógusnál megtenni. Korábban, amikor még nem volt biztos, hogy alakul majd a tanév, akkor minden lehetőséget biztosítottak, technikailag felkészültek, ezért most zökkenőmentesen megy a tanítás – emelte ki Molnár Tünde. Szem előtt tartották, hogy az érettségi tantárgyak kiemelt szerepet kapjanak, de az is fontos volt, hogy a gyerek minél kevesebbet üljön a gép előtt, ezért vannak az offline feladatok. Az érettségi előtt álló diákoknak talán kicsit nehezebb, de aki ugyanúgy tanul, készül az órákra, annak nem jelenthet gondot a tananyag követése és elsajátítása – tette hozzá az igazgatónő.
Humánus osztályzás
A fia ebben a tanévben érettségizik egy miskolci szakközépiskolában. Kicsit izgulnak amiatt, hogy biztosan rendben lesz-e majd minden, és megfelelően fel tud-e készülni az év végi vizsgáira a digitális tanrend mellett is – mondta el kérdésünkre Takács Piroska. Az édesanya azt is hozzátette, hogy egyébként azt látja, hogy minden órát becsületesen megtartanak a tanárok, és a fia is szorgalmasan részt vesz az online oktatásban. A jegyei kicsit javultak, ami öröm számukra, így vélhetően a félévi értesítő is szép összképet mutat majd. Ugyanakkor azt is látják, hogy az osztályzásnál humánusabbak a tanárok, figyelembe veszik a különleges helyzetet, amihez a diákoknak sem volt könnyű idomulni. De azért meg is kell dolgozni a jegyekért ugyanúgy, néha talán még jobban is. Persze még az is lehet, hogy a jegyei egyébként is javultak volna, hiszen a fia is érzi a súlyát annak, hogy érettségi előtt áll – hangoztatta az anyuka. Ezért ezt nem lehet egyértelműen és bizonyosan kijelenteni, hogy az online oktatásnak köszönhetően javult az átlaga.
(A félévi bizonyítvány stressz lehet a gyermeknek, a tanárnak és a szülőnek is)