2021.07.11. 14:30
Jövőkép robottestvérrel
A cannes-i forgatagnál csak a filmkínálat színesebb és változatosabb.
(From L) US director Kogonada, US actress Haley Lu Richardson, Indonesian-US actress Malea Emma Tjandrawidjaja and British actress Jodie Turner-Smith arrive for the screening of the film "After Yang" as part of the Un Certain Regard selection at the 74th edition of the Cannes Film Festival, southern France, on July 8, 2021. (Photo by Valery HACHE / AFP)
Forrás: AFP
Fotó: AFP
Miközben reggel nyolc körül a sztárok még éppen a másik oldalukra fordulnak luxusszállásaikon, hogy kipihenjék a cannes-i éjszakáikat, a fesztiválpalota vetítőtermeiben már kezdődnek az első vetítések.
Korrajz a legendás zenekarral
Amolyan kora reggeli zenés ébresztő volt számunkra Todd Haynes dokumentumfilmje, a The Velvet Underground, amely a legendás The Velvet Underground zenekarról szólt. Éppolyan innovatív és különleges képi világú, amilyen maga a zenekar volt akár megjelenésében, akár zenéjében – nem véletlen, hogy hamar felkarolta őket Andy Warhol, akinek közreműködésével egyhamar a korabeli New York-i underground szcéna kedvenc bandájává váltak. A sok zenével és archív bejátszással tarkított dokumentumfilm igazi korrajzként is szolgál.
Mahamat-Saleh Haroun Lingui, The Sacred Bonds című, csádi, francia, német és belga koprodukcióban készült filmjéből egy közép-afrikai faluban élő, tinédzser lányát egyedül nevelő anya történetén keresztül bontakozik ki az ott élő nők elnyomott helyzete. Olyan társadalom képét kapjuk, ahol gyakori a nemi erőszak, illegális az abortusz, ahol a család, a közösség, de még az iskola is kitaszítja a megesett lányokat vagy az egyedülálló anyákat, és ahol a nemi szervüknek a megcsonkítása jelzi a lányok nővé válását. Egy ilyen helyen csak a legszorosabb összefogásban, egymást testvérként segítve tudnak a nők túlélni. Erről az egymást segítésről és a „jótett helyébe jót várj” által táplált reményről szól az idei fesztivál Csádból érkezett versenyfilmje.
Míg a szülők dolgoznak...
Vajon milyen lesz a világ, ha klón gyerekeket nevelhetünk, vagy a Távol-Keletről örökbe fogadott gyermekünk mellé robottestvért rendelhetünk, aki a kulturális hagyományok ápolását, a gyökerek erősítését és örökbe fogadott gyermekünk nyelvi nevelését is segíti? És mi van akkor, ha ennek a robotgyermeknek, miközben egyenrangú családtagként kezeljük őt, a memóriáját adatgyűjtésre használja egy nagyvállalat? Ilyen és hasonló kérdésekre keresi a választ az After Yang című sci-fi, amely az Un certain regard / Egy bizonyos tekintet elnevezésű parallel szekcióban került bemutatásra. A dél-koreai rendező, Kogonada filmjében a családok a jövőben már teljesen magától értetődően multikulturálisak, és a klón gyermekek nevelése már éppoly természetes, mint az örökbefogadás vagy az, hogy robottestvért fogadnak a szülők gyermekeik mellé, hogy a közreműködésével a gyermekük ne érezze magát egyedül, sőt tartalmasan, tanulással töltse az időt, míg a szülők dolgoznak.
Elvarázsolta Cannes-t
A családfőt alakító Colin Farrell nem tudta elkísérni Cannes-ba a filmet, helyette a női szereplőgárda, az egzotikus szépségű Jodie Turner-Smith, a klón lányt alakító Haley Lu Richardson és az indonéz– amerikai származású Malea Emma Tjandrawidjaja kísérte el. A csodálatos hangú Malea Emma Tjandrawidjaja 2018- ban tűnt fel, amikor is az amerikai Super Bowlon az amerikai himnuszt énekelte, azóta pedig a televízió és a filmipar is felfedezte a rendkívül bájos és tehetséges kislányt, aki Cannes-t is elvarázsolta.
(A borítóképen: Kogonada és Haley Lu Richardson az After Yang című film cannes-i vetítésére érkezőben)