2021.09.09. 16:00
Nem is olyan ritka dolog a stressz az iskolákban
A tanév kezdetével vannak olyan diákok, akiknek hatalmas stresszfaktort jelent az iskola.
Fotó: Shutterstock
A statisztikák szerint az iskolások 5-10 százaléka számára időről időre problémát jelent a rendszeres iskolalátogatás, a gyerekek 1 százaléka pedig betegesen fél az iskolától, úgynevezett iskolafóbiában szenved. Sok szülő tanácstalan a gyermeke szorongását illetően, hiszen nem tudja, hogyan kezelje azt.
Változó tünetek
Az iskola miatti szorongás és az azzal aktivizált stressz több formában is megjelenhet, ez lehet például alvászavar, amely az oktatási napot megelőző éjszaka jelentkezik, de lehet a megszokott étkezési szokás felborulása is.
„A gyermek nem eszik megfelelő időközönként, esetlegesen falási roham jön rá, vagy egyáltalán nem étkezik” – mondta az általunk megkérdezett iskolapszichológus, aki összesen négy oktatási intézményben tart heti rendszerességgel tanácsadást. Vannak olyanok, akiknél generalizált szorongás formájában jelenik meg a stressz, ez azt jelenti, hogy a szervezet túlzottan reagál bizonyos dolgokra, ilyen lehet például, hogy egy dolgozat előtt nem látott mértékű, az átlagosnál nagyobb szorongásos állapotba kerül a diák, de nem ritka az sem, hogy esetlegesen pánikroham lesz úrrá rajta.
Az iskolai stressz nem új dolog, de csak a 21. században kezdett vele foglalkozni a szakirodalom.
„Fontos a tünetek korai felismerése, így nyílik lehetőség a súlyosabb élettani hatásokkal járó stressz megelőzésére. Nem szabad elbagatellizálni ezeket a tüneteket, gyakran találkozok azzal a ténnyel, hogy a szülők nem szeretnének tudomást venni gyermekünk problémájáról, mondván, hogy lusta és csak hisztizik” – húzta alá a pszichológus.
A tanár sem mindentudó
A jelenlegi tanárképzési rendszer nem fektet megfelelő hangsúlyt a gyermekek szorongásos zavarainak felfedezésére.
„Már vannak erre megfelelő képzések, amelyek a tüneti felismerések mellett nagy hangsúlyt fordítanak a prevencióra” – emelte ki az iskolapszichológus. Fontos, hogy a diákot, aki iskolai szorongással küzd, ne kezeljük másképp, mint a többieket, hiszen azzal is árthatunk neki. A legjobb, ha a problémával foglalkozunk, adott esetben oldjuk a hangulatot és pozitív légkört teremtünk az osztályban, és a szülőkkel együtt dolgozunk a diák lelkiállapotán.
Nagy-Britanniában már megnyitják kapuikat az iskolák a stressz elleni technikák előtt. Hódít a heart math relaxációs módszer, amely a lélegzésen, a pozitív gondolkodáson és a szívverés szabályozásán alapul – írja a stresszdoktor.hu Ez hatalmas segítség az iskolai szorongás oldásában.
A modern világ hátulütői
Azt gondolnánk, hogy a modern interakciós eszközök világában a gyermekek mindig körül vannak véve a társaikkal, hiszen folyamatos online kapcsolatban vannak, de ez nem így van. Úgy tűnik, hogy mai civilizációnkban a gyerekeknek sokkal jobb dolguk van, mint valaha, mégis rengeteg olyan hatás veszi körül őket, ami méltán vált ki bennük szorongást, félelmet, szomorúságot, magányérzést. Ezek a hatások egy idő után kórossá válhatnak, illetve amennyire közelinek érzik a másikat a telekommunikációs eszközön keresztül, annál távolabb kerülnek egymástól.
„Fontos, hogy a diákok személyesen is tartsanak kapcsolatot, ne legyenek kényelmesek találkozni egymással, hiszen a személyes beszélgetést nem pótolhatja semmi” – vélekedik a pszichológus. Ezek mind-mind oldják az iskolai szorongást, az irreális dolgoktól való túlzott félelmet és megtartják az egészséges mentális egyensúlyt a diákokban, és ezáltal a szülőkben is.
(A borítóképen: Fontos a tünetek korai felismerése, hogy segítséget tudjunk kérni)