2022.01.28. 07:30
Negyedszerre dőlt el, hogy Skoda villamosokat vesznek
Címlapot érdemelt az Észak-Magyarországban, hogy döntött a Közbeszerzési Döntőbizottság.
Fotó: Ádám János
Érthető, hogy kiemelt helyet kapott a beszámoló az Észak-Magyarország 2012. január 19-i számában: a negyedik villamosbeszerzésre kiírt közbeszerzési eljárás hozott eredményt. A nyertes a Ganz-Skoda lett. Övék a jog, hogy legyártsák Miskolc számára azt a 31 villamost a Zöld Nyíl villamosprojekt részeként, amelyek a frissen felújított síneken járnak majd. A szerződést 30 napon belül kötik meg, az első villamosok két év múlva érkeznek majd Miskolcra – olvasható az összefoglalóban. Az utolsó két villamost szűk három év múlva kell leszállítani, a határidő 2014. december 3. A lap feltette a kérdést: miért kell két évet várni az első járművekre? A válasz szerint azért, mert előbb a tervek készülnek el, majd következik a típusengedélyeztetés. Csak ezt követően indulhat el a gyártás.
Nem létezett, de megvették
Másnap visszatért a témára a lap: miért jó az a városnak, hogy egy „nem létező” villamost rendelt meg? A kérdés kézenfekvő, a közbeszerzésben vesztesek is ezzel érveltek egyébként. A hivatalos válasz pedig ez volt erre: a város a közbeszerzési eljárás során arra vonatkozóan kért ajánlatot, hogy milyen villamost gyártsanak le számára. Részletesen megfogalmazta annak paramétereit, és pont ez a lényeg a szakértő szerint:
Egyik ajánlattevőnél sem az volt az elvárás, hogy legyen olyan villamosa, amely minden paraméternek pontosan megfelel, hanem hogy le tudja-e gyártani a Miskolc által kívántat.
(A borítóképen: Elválaszthatatlan részei ma már ezek a villamosok a miskolci utcaképnek. Az első új beszerzésű Skoda 2014. január 20-án állt forgalomba a városban)