2020.03.12. 16:00
A háromszáz forint lenne az ideális üzemanyagár
Elemzők szerin a járvány miatt az üzemanyagárak tovább csökkentik az inflációt.
Illustration: Diesel car is getting gas, Germany, city of Osterode, 14. March 2018. Photo: Frank May | usage worldwide
Forrás: Illusztráció/MW
Fotó: Frank May
Szerdán tovább csökkent itthon a benzin és a gázolaj literenkénti átlagára. Előbbi bruttó 7 forinttal kerül kevesebbe, míg a gázolaj átlagára 6 forinttal változott. Péter szállítmányozási vállalkozó, nagyon nem mindegy neki az üzemanyag árának alakulása hosszú távon.
– A 400 forint fölötti literenkénti gázolajár már nagyon nehezen volt kigazdálkodható, most talán hosszabb távon is elviselhetőbb mértékre apad a nafta ára – fogalmazza meg vágyait. Valójában egy 300 forint körüli árban kiegyezne, holott ez pár éve még „bűvös határnak” számított.
Ferenc idősebb Opeljénél kénytelen volt a drágább E5-ös benzinre átállni. Ez kutanként változóan, de mintegy 30 forintos pluszkiadást jelentett literenként. Ha ilyen ütemben csökken a benzinár, talán eltűnik ez a kiadásnövekmény – reménykedik.
További csökkenés
Péntektől tovább zuhannak itthon az üzemanyagárak, a benzin és a gázolaj átlagára is bruttó 10-10 forinttal kerül majd kevesebbe. Az átlagárak a hét második felében az alábbiak szerint alakulnak: a 95-ös benzin 348 forint/liter, a gázolaj 360 forint/liter lesz – jelzi a holtankoljak.hu.
A baj nem jár egyedül
Egyre nagyobb és nagyobb a baj a világ olajpiacán, miután Oroszország és Szaúd-Arábia nem tudott megegyezni, hogyan kezeljék a járvány hatásait. Meredeken, közel harmadával csökkent a kőolaj világpiaci ára hétfőn reggel a határidős jegyzésekben, miután Szaúd-Arábia csökkentette az árakat, és bejelentette, hogy napi 10 millió hordó fölé növeli a nyersolaj-kitermelését áprilisban – írja a hvg.hu. Szaúd-Arábia azután indított árháborút, hogy múlt hét pénteken kudarcba fulladt a nagy olajexportáló országok szakminisztereinek egyeztetése.
Oroszország nem támogatta, hogy a kitermelés még erősebb visszafogásával védekezzenek a koronavírus-járványnak a keresletre gyakorolt negatív hatásai ellen. Erre válaszul a Kőolaj-exportáló Országok Szervezete (OPEC) felmondta a kitermelést korlátozó megállapodást. Az élelmiszerárak alakulása lassította az üzemanyagárak inflációcsökkentő hatását, ami viszont a koronavírus és a szaúdi–orosz olajkonfliktus miatt folytatódik.
A járvány viszont az ellátási fennakadások miatt rövid távon árfelhajtó lehet az iparban és az élelmiszeriparban, miközben a szolgáltatások, kivált az idegenforgalom területén letöri a keresletet és az árakat – így kommentálták az MTI-nek nyilatkozó elemzők a statisztikai hivatal februári inflációs adatait.
(A borítóképen: Vajon meddig tart az üzemanyag árának csökkenése?)