2020.04.19. 07:00
Hatalmas a visszaesés az elektronikai piacon is
Soha nem látott átrendeződések a kiskereskedelemben. Mit okoz az izoláció?
Forrás: Illusztráció/Shutterstock
A koronavírus eredményeként hozott kijárási korlátozások hatással vannak valamennyi kiskereskedelmi piacra, a munkaerő kiesik, a fogyasztói szokások változnak, átalakítva egyúttal az értékesítési csatornákat is.
A távol-keleti gyárak év eleji bezárása hiányt okozott a műszaki elektronikai termékek disztribúciójában, ami jelentős áremelkedést okozott már februárban. Hatalmas mennyiségi visszaesés volt kimutatható Európa-szerte, melynek hatására a jelentős árreakció tovább lassította a keresletet.
Márciusban kezdődött
Európában március 8-ig a kiskereskedelmi értékesítés a megszokott ütemben zajlott. Az ezt követő héten kezdett el minden nagyobb európai ország szigorúbb intézkedéseket bevezetni. A kijárási korlátozások következtében minden országban a műszaki elektronikai termékek kiskereskedelmi forgalma jelentősen (20–60 százalékkal) csökkent.
Hazánkban az iskolabezárások után a kiemelt termékcsoportok 12 százalékot estek, majd március 24-től további 18 százalékot az előző héthez képest. Tehát a tendencia nálunk is hasonló a nyugat-európai országokhoz képest, viszont a visszaesés mértéke nem volt olyan drasztikus egyik hétről a másikra, legalábbis március végig.
Magyarországon is megnőtt az online értékesítés jelentősége, sok kiskereskedelmi egység bezárta boltjait, illetve akik nem, azok a nyitvatartási idő megváltozása, illetve a megváltozott élethelyzet miatt folyamatosan próbálják az online térben a kiesett forgalmat kompenzálni.
A digitális oktatás, valamint az otthoni munkavégzés lehetővé tétele miatt a legjobban a notebookok, valamint a játékkonzolok értékesítése ugrott meg nálunk. A notebookok értékesítése három hét alatt (március 9–30-ig) az átlagos heti eladás ötszörösét produkálta. Tehát annyi készüléket adtak el a három hét alatt, mint amennyit 8 hét, azaz közel két hónap alatt szoktak értékesíteni. E két termékcsoport mellett a 12. héten még a hűtőgépek és a hajnyírók értékesítése tudott növekedni az előző héthez képest. A hűtőgépek valószínűleg az élelmiszer-felhalmozás miatt, a hajnyírók pedig a bezárt fodrászatok miatt. A mosógépek piaca is már csak online tudott nőni, a bolti forgalom stagnált.
Karácsonykor vagy jövőre
Az idei évben a televíziók értékesítésének megugrása volt várható a labdarúgó-Eb, illetve az olimpia miatt. Ez a termék a szórakoztató elektronika mozgatórugója, és mivel mindkét sportesemény elmarad a koronavírus terjedésének megakadályozása érdekében, így a fogyasztók minden bizonnyal elhalasztják vásárlásaikat is karácsonyra vagy a következő évre.
(A borítóképen: Keresletnövekedést vártak a tévégyártók az idei – elmaradó – világversenyektől)