2020.04.11. 07:00
Meddig zuhanhat még az üzemanyag ára?
A drasztikus árcsökkenésnek előbb-utóbb vége lesz, de nem tudni, hogy mikor...
Fotó: Pusztai Sándor
Bruttó 5 forinttal emelte a 95-ös benzin és bruttó 4 forinttal a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát a Mol Nyrt. A növekedéssel a benzin literenkénti átlagára 400 forintra, a gázolajé 405 forintra nőtt. Nem csalás, nem ámítás – pontosan egy éve történt mindez. Azóta történt egy s más, most pedig ott tartunk, hogy sok helyen már 300 forint alá süllyedt a benzin literenkénti tarifája. Az elmúlt napokban többször hallhattuk a híradásokban, hogy történelmi mélységbe zuhant az üzemanyagok ára, de lassan az újabb bejelentés kioltja az előzőeket.
Hosszú távon nem tartható
– A szaúd-arábiaiak árháborút indítottak az oroszok ellen. Hiába ültek tárgyalóasztalhoz Bécsben, nem sikerült egyezségre jutniuk az olajoligarcháknak. Az olajpiacot is sokkolja a koronavírus okozta keresleti hatás. A világ egyik legnagyobb befektetési bankja, a Goldman 30 dolláros olajárat várt a következő időszakban, és már most 26 dollárnál tartunk. Az olajpiac történései alaposan kihatnak a magyarországi üzemanyagárakra – reagált érdeklődésünkre Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára. A vegyészmérnök 2015 végétől tölti be a nyugdíjba vonuló Wilde György után megüresedett posztot. Grád Ottó előzőleg húsz évet dolgozott a Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetségnél, majd két évig az ÁMEI Ásványolajtermék Minőségellenőrzési Zrt. igazgatóhelyettese is volt. A Magyar Ásványolaj Szövetség a hazai olajipar, üzemanyag-forgalmazás mintegy 80 százalékán, tárolási piacának több mint 90 százalékán működő társaságok érdekképviseleti szervezete.
– Korábban a hordónkénti 50–70 dolláros ár volt az a jellemző érték, amelyet az olajat termelő és azt felhasználó országok is elfogadtak. Ennél az árszintnél stabilan működtek a nemzetgazdaságok. Hosszú távon nem tartható a jelenlegi állapot, mert jelentős mértékben visszaesnek a bevételeik, ezért a kőolajtermelő országok megállapodása nem várathat magára sokáig.
Az elmúlt napokban 31 (!) százalékos esésben is volt a kereskedésben az olaj ára, erre az 1991-es iraki háború óta nem volt példa (amikor az amerikaiak elkezdték bombázni Irakot, így reagált erre a piac). A mostani speciális helyzetben azok kerülhetnek előnyösebb pozícióba, akiknek alacsony a kitermelési költségük.
Keveset tankolunk
– A hazai forgalmazású üzemanyagok jelentős részét a magyarországi finomítóban állítják elő, mégpedig az Oroszországból érkező kőolajból. Ennek az ára a havi jegyzésár átlagán alapul. Amikor azt tapasztaljuk, hogy egy nap drasztikus az esés az olajpiacon, az a havi átlagban is tetten érhető – folytatta Grád Ottó, aki mérleget is vont: – Az üzemanyag-fogyasztásban a gázolaj a domináns: az évente hazánkban értékesített közel 6 milliárd liter üzemanyag kétharmada gázolaj, egyharmada benzin. Ez azért van, mert az ipar, a kereskedelem, a szállítmányozás, a mezőgazdaság, azaz a közületi fogyasztók gázolajjal működnek.
Grád Ottó arra is kitért, hogy szerinte mi várható a közeljövőben:
– Mivel a nyersolaj hordónkénti ára a piacon (Brent) alapvetően meghatározza a termékárképzést, ez érzékelhető a magyarországi töltőállomásokon. Most, hogy a benzin literenkénti átlagára 300 forint alá süllyedt, innen tartósan már nem zuhanhat tovább, ugyanis a kitermelés önköltsége ennél számos helyen már magasabb. A kőolajtermelő országoknak pedig nem érdekük a veszteség fenntartása.
Hiába azonban a drasztikus árzuhanás, a benzinkutak alapvetően üresek. A koronavírus-járvány elleni védekezés jegyében, aki teheti, otthon marad, nem kel útra, nem tankol. Az internetes mém azzal viccelődik: micsoda pech, hogy pont akkor ilyen olcsó a benzin, amikor kijárási korlátozás van.
A jövedéki adó mértéke
Magyarországon az üzemanyagok árában szereplő jövedéki adó mértéke függ a kőolaj árától. Ha a Brent típusú olaj világpiaci ára 50 dollár vagy annál kevesebb, akkor a benzin esetében a jövedéki adó literenként 5 forinttal, a gázolajnál pedig literenként 10 forinttal nő. Így a benzin adómértéke literenként 125 forintra, a gázolajé pedig 120,35 forintra változik. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal negyedéves viszonylatban számol, ez esetben január elsejétől március 15-éig veszi figyelembe az árakat, és úgy 56,33 dolláron áll az olaj ára, ennek megfelelően április 1-jétől még nem változik az üzemanyagok adótartalma – a jelenlegi szabályozás szerint. Júliusban várható az emelés – írja a vezess.hu.
Szubjektív
Pénztárcabarát látványt nyújt manapság a töltőállomások ároszlopa. Felturbózott tempóban apad a literenként fizetendő összeg, ami jó a szemnek, a száj pedig tátva marad: hetek óta nem akar szűnni a csökkenés. Majdnem 30 éves a taxisblokád: a 65 százalékos benzináremelés ellen tiltakozók megbénították Budapest forgalmát és a közúti közlekedést az ország nagy részében. Most a benzin literenkénti átlagára majd a negyedével csökkent, mégsem gyúlnak örömtüzek, mert a többség helyesen otthon marad, így az autó tankját sem tölti sokszor. A sajátságos számháború nem játék, az árképzésnél olajozottan működik a gépezet. Már csak azt lenne jó tudni, hogy ez az út hova vezet…
(A borítóképen: Történelmi mélységbe zuhant az üzemanyagok ára)