2020.11.06. 16:00
Nyolc nap, ami fellendíti a gazdaságot
A magyarok moderált pénzköltők az év végi akcióhullámban.
Forrás: Shutterstock/illusztráció
Közeledvén az évvégi legnépszerűbb akciókhoz a CyberMonday. Global elemzői megvizsgálták a globális eladásokra vonatkozó statisztikákat — a Black Friday és Cyber Monday idején — és elkészítették a prognózist 2020-ra.
Az elmúlt 10 év trendjei
Hogyan változott meg az érdeklődés a Black Friday és a Cyber Monday akciók iránt? – ez volt a kérdés, melyet górcső alá vettek az elemzők. A Google Trends segítségével megvizsgálták a Black Friday és Cyber Monday népszerűségét globálisan és Magyarországon is. 10 évig a Black Friday népszerűsége töretlenül növekedett. A Cyber Monday, a Black Friday-hoz képest az utóbbi két évben kissé háttérbe szorult, valószínűsíthető, hogy a két vásárlási ünnep egybemosódása miatt is — hiszen ez már nemcsak a péntekről szól. Magyarország adatai azt mutatják, hogy a Black Friday és Cyber Monday iránti érdeklődés csúcspontja 2017-ra tehető. Habár az ezutáni években kismértékű visszaesést tapasztaltunk, az év végi nagy vásárlási esemény még mindig sokakat lázban tartott 2018-ban és 2019-ben is. Sajnos a világjárvány a munkaerőpiaci helyzet és a gazdasági instabilitás idén valószínűsíthetően lehűtheti az érdeklődést.
Vásárlói aktivitás
Az elemzők adatai szerint Magyarországon a Black Friday fő értékesítési napján a tranzakciók száma 600 százalékkal haladta meg a 2019-es éves átlagot. Másfelől, a Cyber Monday napján vásárlók aktivitása 193 százalékkal magasabb, mint egy átlagos napon ebben az évben. Figyelembe véve, hogy a Black Friday eladások már hétfőn elkezdődnek, megvizsgálták az eladásokat napról napra ebben az időszakban. A legnagyobb aktivitás nyilvánvalóan péntekre esett. A november 25. és december 2-a közötti tranzakciók több mint húsz százaléka történt ezen a napon. A legkevesebb vásárlás a Black Friday hetet indító hétfőn történt. Összesen, az összes éves értékesítés közel tíz százaléka történt a Black Friday és Cyber Monday napok alatt. Tizenkilen ezer internet felhasználót kérdeztek meg számos országból, hogy mi a véleménye a novemberi leárazásokról. Magyarországon, több, mint az eseményen résztvevők fele elégedett volt az eredménnyel, valamint még negyede vallotta, hogy nem távozott csalódottan vásárlás után. Ugyanakkor az elégedetlenkedők száma is az egyik legmagasabb volt az országban 23 százalék elégedetlennel és 2 százalék kissé elégedetlennel. Kiábrándultabb vásárlókat csak Ukrajnában, Argentínában és Dél Afrikában találtak nagyobb százalékban. Az elégedetlenkedőknek kétharmada azt vallotta, hogy nem elég attraktívak a leárazott termékek. A második leggyakoribb panasz pedig a túl alacsony kedvezményre szólt. Egyharmaduk szerint az akciós termékeket hamar elkapkodták, viszont a lassú weboldalak és hosszú sorok az üzletekben nem jelentettek nagy problémát.
Mit keresnek leginkább?
A Google keresési lekérdezéseinek statisztikái sokat elárulnak a magyar vásárlókról. A Black Friday és a Cyber Monday általában az elektronikai cikkek értékesítéséhez kapcsolódik, de a Magyarországi adatok alapján itthon az ajándékra szánt termékek iránti kereslet a legnagyobb ebben az időszakban, 85 százalékkal magasabb, mint az éves átlag. Hasonló tendencia figyelhető meg szintén Németországban, Csehországban és Svájcban is. A második legnépszerűbb kategória a háztartási készülékek voltak, amiket a könyvek és ékszerek követtek a rangsorban.
A 44 ország állampolgárai között végzett felmérés azt mutatja, hogy a magyarok moderált pénzköltők az év végi akcióhullámban, átlagosan 125 eurót szánnak kiadni ebben az időszakban. Hasonló összeget szánnak Ukrajnában, Oroszországban és Dél-Afrikában is költeni ilyenkor. Azok a vásárlók, akik a legnagyobb összeget szánják elkölteni az USA-ból (410 €), Svájcból (391 €) és az Egyesült Királyságból (371 €) származnak -állapítja meg az elemzés.
Barbara már jó előre felkészül az évvégi akciókra, kigondolja mit szeretne venni és egy hosszú listából figyeli bekerült-e az adott termék a leárazásba. Ez csak az egyik módszere, melyet felül tud írni, ha valahol extra engedményt tapasztal – ez nála a 75 százalékot jelenti. Ilyenkor időnként elcsábul és megveszi a leolcsózott parfümöt, cipőt, ruhát – vallja be.
Kálmán – mivel ért hozzá – műszaki cikkekben „utazik” nem csak saját részre, hanem a családban, de közelebbi, távolabbi ismerősöktől is vesz fel rendelést különféle háztartási cikkekre. Ha különösen magas a kedvezmény előfordul, hogy befektetés célzattal is bevásárol olyan mindennapi használati tárgyakat, amelyek biztosan nem maradnak a nyakán. Ehhez már jó előre fel kell mérnie az igényeket és táblázatban összesíti a teljesített kívánságokat.
Henrietta kevésbé bízik a netes rendelésben, így az akciók idején inkább vállalja a tolakodást és a csalódást, ha lemarad valamelyik kinézett árucikkről. Az idén fontolóra veszi, hogy megváltoztatja az eddigi stratégiát és kipróbálja az online vásárlást, tart ugyanis a vírusfertőzéstő, mely a maszk ellenére veszélyes lehet – véleménye szerint.