2021.06.06. 17:30
Átalakuló bevásárlási szokások, rekordokat döntő webáruházak
Korosztályi különbségekre tekintet nélkül rekordokat döntenek az internetes áruházak, míg a hagyományos üzletekben visszaesés tapasztalható.
Forrás: Illusztráció/Shutterstock
Fotó: Shutterstock
A „karanténéleten” felülkerekedő technológia térhódításának köszönhetően eltűnőben vannak a generációk közötti különbségek a vásárlói szokásokban. Ezt a kereskedelmi vállalkozások sem hagyhatják figyelmen kívül, hiszen a hagyományos üzletek forgalma a vírusjárvány megjelenése óta nem tér magához.
Vásárlási élmény
„A világjárvány fokozta a fogyasztók átláthatóság, fenntarthatóság és kényelem iránti igényét. A legnagyobb előnyt azok a vállalatok és vállalkozások fogják megszerezni, amelyek elnyerik a fogyasztók bizalmát, nem sajnálják a zökkenőmentes és zavarmentes vásárlási élmény eléréséhez szükséges befektetést” – fogalmazott nemrégiben Mekler Anita, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadás üzletágának cégtársa azzal a kutatással kapcsolatban, amelyben a társaság a gyorsan változó fogyasztói szokásokról igyekezett körképet adni.
Meglátásának megfontolására szüksége lehet a hazai kereskedőknek, mivel a Központi Statisztikai Hivatal adatai azt mutatják, hogy tavaly 2020 áprilisától folyamatosan mínuszban van a kiskereskedelmi üzletek forgalma. Bár a jelenleg elérhető legfrissebb, márciusi gyorsjelentés összességében 0,8 százalékos növekedést jelez, az élelmiszer-kereskedelemben 2 százalékos csökkenés, más üzletekben ennél nagyobb, 5,9 százalékos visszaesést tapasztaltak egy hónap alatt. Az év első három hónapjában összességében 3,2 százalékos a visszaesés az előző év azonos időszakához képest. A visszaesés a bútor-, műszaki cikkek esetében 46 százalékos, a textil-, ruházati és lábbeli 48 százalékos, míg a használtcikk-üzletekben 59 százalékos volt. Ezzel szemben a kiskereskedelmi forgalomból 13 százalékkal részesedő csomagküldő és internetes áruházakban az eladás 62 százalékkal bővült, amivel az ágazat 140 milliárd forintos rekordot ért el.
Türelmetlenebb vevők
A személyes motivációban alapvető változás a biztonságérzet csökkenésében érzékelhető. A fogyasztók türelmetlenebbek, szorongóbbak és igényesebbek lettek, ezért a hagyományos üzletekben megszokott termékeket az online vagy az e-piacon is keresik. Fontossá vált, hogy minden termék és szolgáltatás egyszerűen legyen elérhető, a vállalkozások számára ezért ennek megvalósítása a virtuális térben stratégiai fontosságú. Ugyanakkor olyan tartalmat is közölniük kell, amivel a vásárlók azonosulni tudnak. A kulcsszó elkerülhetetlenül az ügyfélélmény: a fogyasztóknak azt kell érezniük, hogy értéket kapnak, egy értékközösséghez csatlakoznak. A járványhelyzet átalakította a digitális jelenlétet és a kapcsolódást a világhoz és egymáshoz, így a szolgáltatók jelentős forgalmat érhetnek el, amennyiben jól megválasztott csatornákon kapcsolódnak a vevőkörükhöz.
Felértékelődött az idő
Bár egyes fogyasztói csoportok, például a fiatalok szabadideje megnőtt, a gyerekek iskoláztatásáért és idősek gondozásáért is felelős 30-50-es generációé jelentősen korlátozódott. Felértékelődött az idő fogalma, ezért az üzleti vállalkozásoknak nagyobb figyelmet kell fordítaniuk nemcsak a fiatalabb generáció megszólítására, hanem az „idő-pénz” szorításában élő fogyasztók megnyerésére is. A vállalkozásoknak nemcsak információra van szükségük a vásárlóikról – amit megszerezni az internetes bűnözés terjedése okozta bizonytalanság miatt egyre nehezebb –, hanem fel kell térképezniük a fogyasztóik szükségleteit, a megváltozott értékrendszerét, azt, ami fogyasztásra ösztönöz. Ez az információ viszont akkor eredményez profitot – hívja fel a figyelmet a KPMG –, ha a vállalkozások képesek felülvizsgálni és át is alakítani az eddigi üzleti modelljüket, lekövetve a tartós fogyasztói trendeket.