2022.01.08. 17:30
Az új hiánya emeli a használt árát
A külföldről behozott személyautókért már az elmúlt év utolsó hónapjaiban is 20-30 százalékkal többet kellett fizetni.
Forrás: Shutterstock
A külföldről Magyarországra behozott használt személyautók 20-30 százalékkal drágultak az előző év utolsó hónapjaiban, ami mintegy „megkoronázta” azt a tendenciát, amelyet a vásárlók 2021 második fél évében megtapasztalhattak. Az áremelkedés várhatóan fennmarad, és nem csak azért, mert az autógyárak alapanyagés alkatrészhiány miatt egyelőre nem tudnak visszaállni a pandémia előtti kapacitásukra. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének magyarázata szerint a krónikussá vált chiphiány mellett a gyártás drágulása, illetve Magyarországon a forint gyengülése is listaárdrágulást okoz, de a szigorúbbá vált környezetvédelmi normák bevezetése is növeli az újautó-árakat.
A szalonautók értékesítésének visszaesése és a járványhelyzet folyamatos fennmaradása következtében jelentősen megnőtt a használt autók iránti kereslet. Ha csak a tavalyi forgalomba helyezéseket vesszük alapul, a Carinfo adatai szerint 132 205 darab használt személygépkocsi került elsőként forgalomba Magyarországon, 8 százalékkal több, mint új.
Az import használt személyautóért azonban egyre magasabb árat kellett fizetniük a vásárlóknak. Az árakban tavaly tapasztalható 25-30 százalékos emelkedést Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke a forint-euró árfolyam ingadozása mellett többek között azzal magyarázza, hogy az elmúlt két évben mintegy 8 millióval kevesebb új autó került forgalomba Nyugat-Európában, így ennyivel kevesebb használt került ki a régió piacára. Ráadásul a pandémia időszakában a nyugat-európai polgárok is beszálltak a használt vásárlásába, ami tovább húzta felfelé az árakat, és növelte a hiányt.
A vásárlók számára kedvezőtlen ármozgások ellenére 2021-ben rekordmennyiségű, 780-800 ezer autó cserélt gazdát Magyarországon. Az adásvételek nagyobb számban a belföldi magánszemélyek között valósultak meg, az autókereskedők ennek csak kisebb részével találkoztak. Jelenleg a 1,5 millió forint alatti értékű autók a legkeresettebbek, a Covid miatt ezeket vásárolják a családok második vagy harmadik járműként, míg a nagyobb értékűekre jóval kisebb rész jut a piacon. Nem esett vissza lényegesen a 2-3 éves, keveset futott autók ára sem, annyit kérnek értük most, mint amennyi annak idején a listaáruk volt.
A megnövekedett keresletet azonban nem igazán élik meg áldott állapotnak a kereskedések, miután drágábban tudják feltölteni a készleteiket, az árkülönbözet áthárítását pedig csak részben hajlandó elfogadni a hazai használtautó-piac. Ha az áremelkedési hullám Nyugat-Európában tovább folytatódik, akkor sokkal rosszabb helyzetbe fognak kerülni a kereskedők – állítja Fojt Attila. Mint mondja, a novemberi és decemberi autóeladásoknál már érzékelhető volt, hogy jóval kevesebb adásvétel valósult meg, és csökkent a haszonkulcs: egy-egy tranzakción jelenleg 8-10 százalék, az ügynöki megbízás alapján eladott autóknál pedig 2-3 százalék a jutalék. Ebből kell kigazdálkodniuk a vállalkozásoknak januártól a béremelési kötelezettségüket, hogy a munkaerőt meg tudják tartani.
A használt járművekkel kapcsolatos fogyasztói panaszok ugyanakkor megszaporodtak az elmúlt évben, aminek oka az adásvételek megnövekedett száma mellett az is, hogy a fogyasztók sokkal tudatosabban vásárolnak. Azt azonban minden használtautó-vásárlónak tudomásul kell vennie, teszi hozzá, hogy a használtra az érvényes kötelező szavatosságon kívül legfeljebb extra szolgáltatásként lehet pluszgaranciát igénybe venni, ami a legtöbb esetben többletköltséggel jár.
Megbízható forrásból
Az MGOE elnöke úgy látja: bár lényegesen fehéredett a gazdaságnak ez a szegmense, a bizalom alapvetően nem növekedett a használt autót eladók felé, aminek oka lehet, hogy továbbra is sok az ügyeskedő. A magánimportnak álcázott személyautó-kereskedelemnek ráadásul versenytorzító a hatása, az így beszerzett jármű eladójának ugyanis a jogszabályok értelmében nem kell megfizetni a környezetvédelmi termékdíjat, és ezekben az esetekben nagyon nehéz a szavatossági kötelezettségek érvényesítése is. Ezért fontos, hogy a megvásárolt jármű megbízható forrásból származzon, emeli ki Fojt Attila. Egy tisztességesen működő kereskedőnél is adódik évente néhány szavatossági probléma, amit meg kell oldania – javítással, árengedménnyel, visszavásárlással –, viszont egy neppernél utólagos reklamációval nem igazán lehet élni.