Workshop

2022.02.19. 18:00

A feltalálót ma startuppernek nevezik

Az innovációs vállalkozás módszertanát éppúgy meg kell tanulni, mint egy szakmát elsajátítani.

ÉM

Forrás: Olvasónktól

Az üzletfejlesztéssel foglalkozó szakemberek szerint történelmi hagyomány, hogy az önálló karrierút nem közvetlenül az iskolák elvégzése után kezdődik. Mindinkább akkor, miután valaki munkavállalóként már kipróbálta magát. Némiképp kilógnak ebből a sorból a startupvállalkozások, amelyek között elvétve lehet olyan „garázscégeket” találni, amelyeket már a tanulmányaik közben elindítottak. Termékeik többnyire digitális innovációk, szoftverek, applikációk vagy információtechnológián alapuló szolgáltatások. Miskolcon például több pénzügyi innováció működik, amelyek a fintech (financial technology) ­startupok körébe tartoznak. 

„Nem minden induló vállalkozás startup, de minden startup induló vállalkozás” – idézi a rovar-bogár fogalmának megkülönböztetésére használatos példát Süvöltős László, a Simplegrow vezető tanácsadója. A szakember a kezdő vállalkozóknak igyekszik támogatást nyújtani egy ingyenes workshopsorozaton Miskolcon, amelynek első találkozóját csütörtökön tartották az iparkamara székházában. 

„A mai startuppereket régebben feltalálóknak nevezték. Bíró Lászlót, a golyóstoll feltalálóját ma startuppernek neveznénk” – említ egy példát a startup lényegéről szólva. Alapja a közkeletű definíció szerint egy innovatív ötlet, egy olyan fejlesztés, amilyet korábban más még nem csinált. Sajátossága pedig a gyors növekedési és terjeszkedési potenciál, ami a világhálónak köszönhetően országhatároktól független. „Egy újonnan megnyílt virágbolt azért nem lehet startup, mert azt bármennyire innovatív szándékkal is indítsák, ügyfelei mindig helyben lesznek, kevés az esélye annak, hogy nemzetközi színtérre lépne” – magyarázza. Ugyanakkor biztatónak tartja, hogy a vállalkozási kedv Magyarországon nem tér el jelentősen a nemzetközi átlagtól. A legtöbb vállalkozás Budapesten, Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében és Bács-Kiskun megyében van (ezer főre mintegy 201-237 jut), Borsod-Abaúj-Zemplén és Nógrád megyékben ennél jóval kevesebb, 119-140 vállalkozás működik az ezerfős mintára vetítve. Ám míg Budapesten a vállalkozások mintegy fele társas – kft., bt., kkt., rt. – formában működik, addig vidéken ez éppen fordítva alakul: a cégek többsége egyéni vállalkozás. 

„Soha nem volt olyan egyszerű vállalkozást indítani Magyarországon, mint napjainkban. Húsz évvel ezelőtt egy kereskedéshez még kellett egy üzlethelyiség, meg kellett vásárolni az árukészletet, rengeteg pénzt be kellett fektetni, mielőtt el tudott volna indulni. Ezt a helyzetet felszámolta mára az e-kereskedelem. Egy webáruház megnyitásához már sem fizikai tér, de még árukészlet sem szükséges, mivel létezik olyan üzleti modell, amely más nagykereskedők és gyártók árukészletét forgalmazza. Egy áruházi szoftver bérlése pedig néhány tízezer forintos tétel – vázolja a szakember. – A másik legegyszerűbb, kis induló tőkével és befektetéssel elérhető lehetőség egyértelműen a szolgáltatások területén nyílik, ezek a tudásalapú szolgáltatások: tanácsadás, konzultáció, workshopok.” 

 

Sokak számára vonzó lehet a vállalkozói lét önállósága, fel kell azonban készülni arra, hogy a helyes irányt is mindenkinek magának kell megtalálnia. A vásárlónak kell a gondolkodás középpontjában állni, ezt követi le a termékstratégia, a célcsoportok és a versenytársakkal való foglalkozás. 

„A vállalkozás sajátos módszertanát éppúgy meg kell tanulni, mint bármely más szakmáét, nem elég csak jó szakembernek lenni. A legtöbb termékben és szolgáltatásban túlkínálat van, ezért ha az ajánlat közhelyes, azt a piac is közönyösen fogadja” – fogalmaz Süvöltős László. Következő workshopján, márciusban így az árazási és értékesítési stratégiák, majd a vállalkozások tervkészítése és céljainak megfogalmazása kerül terítékre. 

 

Kamarai Akadémia 

 

„Kamaránk kiemelten fontos feladatának tekinti a fiatal vállalkozók tudásának bővítését. A Kamarai Akadémia elnevezésű programsorozatunk részeként ezért indítottunk az Input Programmal együttműködve három részből álló képzéssorozatot – mondta Dudás Tiborné, a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara titkára. 

– Fontosnak tartjuk, hogy rendezvényeink résztvevői gyakorlati tudásra tegyenek szert a piacralépési stratégiák, az online marketing, a márkaépítés, az üzleti modellek és értékesítés terén.” 

 

(A borítóképen: Minimális befektetéssel is el lehet indulni – mondja Süvöltős László vállalkozási tanácsadó)

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában