M3-as baleset tárgyalás

2020.02.11. 20:00

Halálos buszbaleset: csúszós útról vallottak a tanúk

A felborult busz mögött érkezők a tempomat működéséből figyeltek föl arra, hogy csúszik az út Mezőkövesd után.

Tóth Balázs

Fotó: Tóth Balázs

Tanúk meghallgatással folytatódott a Mezőkövesdi Járásbíróságon az M3-as autópálya mezőkeresztesi szakaszánál 2016 decemberében történt, öt halálos áldozatot követelő buszbaleset ügye. A bíróság autósokat hallgatott meg, akik a szerencsétlenség idején az útszakaszon jártak. A tanúk több esetben teljesen más időjárási körülményekről számoltak be.

Ónos eső, köd

Az első tanú szerint tempomattal, százhúsz kilométeres óránkénti sebességgel haladtak Budapest felől Miskolc irányába. Kicsit nedves volt az útburkolat és időnként törölt egyet az automata ablaktörlő Füzesabony után, valamiféle szitálás volt, a burkolat csillogott. Ezután óvatosabbak lettek, 110-es tempóra lassítottak.

A következő férfi arról számolt be végig rosszak voltak a látási viszonyok, ónos eső esett, amely ráfagyott a szélvédőre, s csak 70-80-nal tudott haladni. Balesetet nem látott, reggel a felesége szólt neki a busz tragédiájáról, s eszébe jutott, ő is akkortájt járt a helyszínen. Őt megerősítette egy később meghallgatott idősebb férfi, aki épp Ausztriából jött haza. Szerinte ködös volt az idő, később, az M30-as ráhajtójánál egy autót is látott a szalagkorláton. Vizes volt az aszfalt, látszott is, de azt nem tudja, csúszott-e, mert ő a köd miatt lassított. Egyébként ő is többször sávot váltott. A buszt nem látta, a balesetről hazaérve értesült.

Felpörgött a motor

Egy harmadik férfi elmondta, egy munkatársával jöttek hazafelé százharminccal, tempomattal, néha sávot váltva, amikor azt vette észre, hogy felpörgött a motor. Kifejtette, csúszós úton ez történik, ha az elektronika tartani akarja a sebességet és nem megfelelő a tapadás. Azt kérdezte társától, nem lehet, hogy csúszik az út? A balesettel érintett autópálya-szakaszon kezdett el csúszni, ködös szitálást is tapasztaltak. Figyelmeztette a sofőrt, hogy ne fékezzen, csak vegye el a gázt. Miközben 60-80-as tempóra lassítottak, látták, hogy egy autó már a szalagkorláton van. Vészvillogóval előre csorogtak a belső sávban, majd a szalagkorlát felé húzódva megálltak, miközben a külső sávban mentek el mellettük. Várták, hogy öt-hat autó megálljon mögöttük, majd kiszálltak. Három-négy perccel a baleset után érhettek a helyszínre, az utasok akkor kezdtek kimászni a buszból. Ők voltak az elsők, akik a helyszínen maradtak, s végül hajnalig maradtak, mert ő tolmácsolt egy ukrán buszvezetőnek. Megjegyezte, az út nem csillogott, de tükörjég volt. Szerinte „agresszív jég” lehetett, mert ilyen forgalom mellett az autók kerekeinek fel kellett volna törniük, olvasztaniuk a fagyott réteget, de még keréknyom sem volt a sávokban.

(A borítóképen: tanúk meghallgatása | Fotók: Tóth Balázs)

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában