2009.02.21. 10:18
Sok a tanár, de mégis kevés
<p>Novajidrány, Pálháza, Tállya -<br /> Van, ahol a földrajztanár tanítja a<br /> biológiát, a kémiát, de<br /> még a technikát is.</p>
Nem tudunk minden tanórára
szaktanárt biztosítani. A
kémiát, a biológiát
és a technikát az egyik földrajz
szakos tanáruk tanítja, az éneket
és rajzot 5. osztályban az alsós
tanítók, a felső évfolyamokon
pedig a magyartanár – meséli
lapunknak Takács Eszter, a
novajidrányi Kölcsey Ferenc
Általános Iskola
igazgatóhelyettese. – Nyáron pedig
meghirdettük az állásokat. Egy
biológóiatanár
jelentkezett volna, de túl messze lakik a
településünktől. Ez azért
baj, mert a pedagógusok
utazását nekünk kell fizetnünk,
pénzünk viszont nincs. A
földrajztanár lelkiismeretesen
felkészül minden órára,
így nem éri hátrány a
diákokat – vélekedett az
igazgatóhelyettes.
Azt kérdeztük tőle,
próbáltak–e közeli
települések
iskoláiból óraadó
szaktanárt keresni. Mint mondta,
próbáltak, de a közeli
iskolák tanárainak megvan az
óraszámuk. Különös
problémát okoz a
kémiatanárok hiánya, mert
azt szinte lehetetlen találni kisebb
településeken.
Nem változtattak
Pálháza ugyan kisváros,
de itt sem tart a helyi általános
iskolában minden órát
szaktanár, tudtuk meg Kocsis
Éva igazgatótól. A
technika és a rajz szakos tanár
hiányzik. Az 5. és 6. osztályban
alsós tanítók, a 7. és 8.
osztályban földrajz és
biológia szakos tanár tanítja a
technikát és a rajzot.
– A jövő tanévtől
már tudjuk biztosítani a teljes szakos
ellátást – mondta lapunknak az
igazgató. – 2008
szeptemberében ugyanis csatlakozott
hozzánk Füzérkomlós
iskolája, és onnan majd
áttanítanak a szaktanárok.
Érdeklődtünk, ezt miért nem
lehet megoldani már ebben a tanévben? Az
igazgató úgy indokolt: amikor
kiderült, hogy a
füzérkomlósiak mégis
csatlakoznak, már elkészült
mindkét iskolában a
tantárgyfelosztás, tanév
közben pedig nem akartak ezen változtatni.
Ezenkívül ki kell találni azt is,
hogy az ingázó tanárok
miként közlekednek majd a két
település között.
Szerencsés helyzetben
Szerencsés helyzetben van a
tállyai általános iskola,
mert itt minden tantárgyat
szaktanár tanít, és
minden tanárnak megvan az
óraszáma. Ezt úgy tudták
elérni, hogy az alacsony
óraszámú tantárgyak
tanárai délután
szakköröket,
felzárkóztató vagy napközis
foglalkoztatásokat tartanak. Segít az is,
hogy az iskola
művészetoktatási
intézmény, így a rajz–
és énektanárnak is megvan a
megfelelő óraszáma, mondta el
lapunknak Ujjné Muhi Melinda
igazgató.
„Nem lehet
aggasztó”
Általánosnak mondható–e a
probléma, és milyen hátrány
érheti emiatt a kisiskolákban
tanuló diákokat, kérdeztük
Hideg Imrétől, a
megyeháza Oktatási és
Művelődési
Főosztályának
főosztályvezetőjét. Mint
fogalmazott, az utóbbi években nagyon sok
kisiskola megszűnt, a 180–190
főnél alacsonyabb
létszámú
intézményeket nem is igen tudják
fenntartani az önkormányzatok. Ezért
a főosztályvezető úgy
véli, nem lehet aggasztó a helyzet a
szakos ellátottság terén. Mint
mondta, arra azonban valóban lehet
példát találni, hogy egy–egy
fizika–, matematika– vagy
informatika–tanár hiányzik. A
törvény azonban lehetővé teszi
az „utazó tanárok”
alkalmazását. A szaktanár
hiánya a diákok
továbbtanulását
nehezítheti, tette hozzá a
főosztályvezető.
Képesítés
nélkül
Az oktatási minisztérium
tájékoztatása szerint:
Borsod–Abaúj–Zemplén megyei
általános iskoláiban
2008–ban:
738 fő oktatott magyar nyelv és irodalmat,
ebből 15–nek nem volt
képesítése
752 fő oktatott matematikát, ebből
21–nek nem volt
képesítése
574 fő oktatott testnevelést, ebből 25
–nek nem volt
képesítése
359 fő oktatott földrajzot, ebből 13
fő–mek nem volt
képesítése