2009.02.08. 08:41
Szalmaerőmű: lenni, vagy nem lenni...
<p>Szerencs - Szerencs városa beváltotta<br /> ígéretét, amit Rónavölgyi<br /> Endréné polgármester tett, azaz<br /> újratárgyalja döntését,<br /> miszerint kezdeményezi a város<br /> kilépését a<br /> világörökségből. Egy<br /> évre felfüggesztették a<br /> kilépést...</p>
Szerencs városa beváltotta
ígéretét, amit
Rónavölgyi
Endréné polgármester a
Tokaji Történelmi Borvidék
Világörökségi
Egyesületének január 9-i
közgyűlésén tett, azaz
újratárgyalja az
önkormányzati testület azon –
decemberben hozott – döntését,
miszerint kezdeményezi a város
kilépését a
világörökségből.
Ennek megfelelően a januári
önkormányzati ülésen a
képviselők úgy határoztak,
2010. január 31-ig felfüggesztik a
kiválást kezdeményező
határozatot. Az indoklás szerint
„az elmúlt hetekben történt
egyeztetések bizakodásra adhatnak okot,
amíg azonban nem születnek új,
Szerencs érdekeit is figyelembe
vevő rendelkezések, addig
fenntartják a
világörökségből
történő kilépési
szándékot”. Mint megtudtuk, a
testület egy ellenszavazattal döntött a
kilépés
felfüggesztéséről,
miközben több jelenlévő
képviselő nem vett részt a
voksolásban.
Túlmutat az ügyön
Mint ismeretes a tokaji
világörökségi
területtel kapcsolatos – ma már
igencsak szerteágazó –
problémahalmaz egyik fő pontja a tervezett
szerencsi szalmaerőmű léte, avagy
nemléte. Ezt volt a
középpontjában annak az
UNESCOVilágörökség
Bizottsága számára
készített jelentésnek is, amelyet
a napokban (Észak-Magyarország, 2009.
február 3-i szám, 1. oldal) hozott
nyilvánosságra a
Világörökség Magyar Nemzeti
Bizottsága (VMNB). A bizottság
szerint: „a Tokaji Történelmi
Borvidék Kultúrtáj
világörökség helyszín
kiemelkedő egyetemes értékeinek
megőrzése szempontjából a
Szerencs város területén
megvalósítani tervezett, nemzetközi
szinten is szokatlanul nagy
szalmatüzelésű
erőmű-beruházás számos,
részben az adott
világörökségi helyszínen
túlmutató problémát vetett
fel”. A jelentés pontokba szedve elemzi az
erőmű hatásait (ez a mellékelt
táblázatban olvasható
részleteiben). A lényeg, hogy a
bizottság szerint egy kisebb erőmű
építése –
kísérleti jelleggel – indokolt
és annak működése nyomán
szerzett tapasztalatok alapján 5 év
múlva lehetne dönteni a hogyan
továbbról.
Ellenző és
támogató
Májer János,
Tokaj polgármestere, a Tokaji
Borvidék Világörökségi
Egyesület elnöke elmondása
szerint már akkor tiltakozott a szerinte
„részrehajló” jelentés
elküldése ellen, amikor az még
titkosítva volt, s tiltakozását
elküldte dr. Mezős
Tamásnak, a VMNB elnökének
is. Májer János álláspontja
az, hogy a jelentés precedens
értékű. „Ha egy
kultúrtájon lehet
szalmatüzelésű erőművet
építeni, ami UNESCO-védelem alatt
áll, akkor bárki bármit
építhet a nemzeti parkokban, a
tájvédelmi körzetekben, vagy
akár a NATURA 2000 által
védett területeken. Bármilyen
törvényre hivatkozni pedig hiteltelen,
hiszen a Világörökségi
Törvény éveken keresztül
történő elmulasztása nem a
történelmi borvidék bűne, hanem
a jogalkotóké. Az egyesület
elnöke tiltakozásul közvetlenül
az UNESCO-hoz akar fordulni, mert attól is tart,
hogy bármilyen méretű
erőmű engedélyezése
„feléleszti a szlovákok
erőmű építési
szándékát
Tőketerebesen”.
„Mindaz, ami a
világörökségi
állapotjelentésben szerepel, csak
javaslat.” Ezt már
Rónavölgyi
Endréné, Szerencs
polgármestere mondta, aki
kezdeményezőjeként
természetszerűleg az
erőműépítés
pártján áll, amelyet mint
munkahelyteremtő beruházást is
emleget. „Az építkezést nem
függesztettük fel – tette hozzá
–, de az ellenzők a japán
pénzügyi befektetőt
távozásra
kényszerítették a projektből,
így újabb szakmai és
pénzügyi partnert kellett keresnie a
beruházónak. A jogerős
építési engedély 49,9
megawattos erőmű
létesítését teszi
lehetővé. Ennek bármilyen
megváltoztatása gyakorlatilag új
engedélyezési eljárást
vonna maga után...” Rámutatott,
hogy az erőmű már meglévő
iparterületen létesül, így
„az nem játszik közre a
világörökség
felszínborításainak több mint
százéves múltra visszatekintő
változásaihoz”.
Egy-egy mondat
Mezős Tamás, a
Kulturális
Örökségvédelmi Hivatal
elnöke:
„Az elmúlt esztendő nagy
eredménye, hogy a
világörökségi helyszínen
nem történt helyrehozhatatlan
változás.”
Fejérdy Tamás, a
Világörökség Magyar Nemzeti
Bizottsága
titkárságvezetője:
„Az UNESCO
Világörökség Bizottsága
a jelentés alapján dönt
arról, szükséges-e a
világörökségi helyszín
további megfigyelése, esetleg
újabb jelentés
benyújtása.”
Rónavölgyi
Endréné, Szerencs
polgármestere:
„A szalmatüzelésű
erőmű kérdése
rávilágított arra, mennyire
szükség van egy
világörökségi
törvényre, illetve egy kezelési
tervre.”
Májer János, a
Tokaji Borvidék
Világörökségi
Egyesület elnöke:
„Logikusan felmerül a
kérdés, hogy a Kulturális
Örökségvédelmi Hivatal
valóban
örökségvédelmi-e, s
egyáltalán nemzeti-e?”
Más helyszínen?
Szádváry Gyula, az
abaúji Baktakék
település alpolgármestere a
Szerencsagora internetes
levelezőrendszerünkön szólt
hozzá a szalmaerőmű
témájához. Írása
szerint: „Jöjjenek Baktakékre
és tárgyaljunk. Egy ilyen
kapacitású erőmű
létesítéshez nálunk is
találunk megfelelő helyet.”
Ajánlások a
szalmaerőmű-beruházáshoz
– Szerencsésebb megoldás lenne az
erőműépítés
ütemezett megvalósítása,
amely szerint az első ütemben az egyik
erőművi blokk épülne csak meg.
Működésének hatásait
mintegy 5 éven keresztül a
beruházó és a
világörökségi helyszín
kezelésében érintett civil
szervezetek közösen monitorozhatnák,
és az így nyert tapasztalatok
figyelembevételével születhet
döntés az erőmű második
ütemének mikénti
megvalósításáról.
– A szalmatermelés nem lehet
kizárólagosan energetikai
célú, ezért a gabonaszalmát
a jelenlegi gabonatermő területeken –
mint a gabonatermelés másra már
nem használható
melléktermékét – kell
előállítani. A tényleges
erőművi kapacitást az
üzemeléshez szükséges
mennyiségű gabonaszalmának a
terület mezőgazdasági
adottságaihoz és a szalma környezeti
terhelés szempontjából
racionális távolságban
rendelkezésre álló
mennyiségéhez kell igazítani.
– A szalma erőműbe
szállítása a leginkább
környezetkímélő módon,
vasúton történjék. Ennek
infrastrukturális feltételei az
erőmű és a
szalmagyűjtőhelyek esetében
egyaránt adottak. Amennyiben nem a vasúti
szállítás valósul meg,
akkor a szalma közúti
szállítása a lehető legkisebb
mértékben érintse a
világörökségi területet,
tehát a világörökségi
területeket elkerülve, délről
és nyugatról
történjék.
– A tervezett beruházás
megfelelő tájba illesztése
igazodjék az épített- és
természeti környezet adottságaihoz;
a zavaró látvány
elkerülésére alkalmazott
tájépítészeti
megoldás a térségre jellemző
honos és koros növényeket
alkalmazzon.
– Az energiafű felhasználása
kerülendő, tekintettel annak több ponton
még tisztázatlan ökológiai
hatására és lehetséges
humán-egészségügyi
kockázatára. Az energiafű
részletes ökológiai, botanikai
palinológiai-allergológiai,
vizsgálata elengedhetetlen. Esetleges más
mezőgazdasági melléktermékek
égetése külön vizsgálat
eredményei alapján történhet.
Értékvédő
lehetőségek
– a világörökségi
(kultúrtáji) értékeket
kamatoztató idegenforgalmi fejlesztések:
kulturális turizmus és a
kapcsolódó kistermelői
hálózat megerősítése
és továbbfejlesztése;
– a felhagyott szőlőterületek
művelésbe vonása és a
hagyományos szőlőművelés
elterjesztése és
fenntartása;
– a hagyományos tájfajták
ismételt elterjesztése;
– a táji, tájképi
értékek jobb
érvényesülését
szolgáló
tájrehabilitáció (tájsebek
rekultivációja); a
légkábelek földbe helyezése a
legnagyobb látványértékkel
bíró területeken;
– a történetileg kialakult
bányászatnak a kultúrtáj
fenntartása szempontjából indokolt
mértékű fenntartása;
– a hagyományos kézműipar
támogatása;
– a beavatkozást igénylő
épített kulturális és
természeti-táji értékek
állagmegóvása,
felújítása; az
építészeti környezetnek a
hagyományokra épülő
továbbfejlesztése.
Szaniszló Bálint
Kapcsolódó cikkek:
el?
szalmaerőmű, kazincbarcikai
kórház
lehet az erőmű
vizsgálják a szalmaerőmű
hatásait