2009.06.13. 11:35
A szabadság szárnyán zenélnek
<p>Miskolc – Mi a dzsessz? A dzsessz a szabadság.<br /> Legalább is Bundzik István szerint, akit a<br /> zenekedvelő közönség jól ismer<br /> a Miskolci Dixieland Band zongoristájaként.</p>
Azt viszont bizonyára nem sokan tudják,
hogy amikor nem színpadon zenél, akkor
diákokat tanít a
dzsesszműfaj fortélyaira a
Bartók Béla Zeneművészeti
Szakközépiskolában.
Show is lesz
Harmadik éve, hogy a tanítványok
és tanáraik koncertet adnak az
operafesztivál keretén belül.
Így történik ez ma is,
ezúttal az Avasi Gimnázium
színháztermében lépnek
fel. A hangverseny címe: A Zenepalota
ifjú zenészeinek és
tanárainak jazzhangversenye. Igaz, a
Zenepalota épp
felújításra vár, de a
szakközépiskola diákjai és
tanárai a rekonstrukció után
visszaköltöznek régi otthonukba.
Az iskola dzsessztanszakán több mint 30
diák tanul, tudtunk meg többet a mai
koncert ifjú művészeiről.
Szaxofonosok, zongoristák,
basszusgitárosok,
ütősök és
dobosok. Ők azok, akik a
felvételin bizonyították, hogy
kiváló az improvizációs
készségük. A főtárgyuk
mellett azonban zenekari gyakorlat órájuk
is van, ahol 5–6 fős csoportokban
tanulják az együttzenélés
tudományát. A ma esti koncerten
tulajdonképpen ezen csapatok
váltják majd egymást a
színpadon, két és fél
órán keresztül. Összesen 21
műsorszámot mutatnak be, és
különleges produkciókkal is
ámulatba ejtik a közönséget.
Ilyen különlegesség lesz
például az ütős és dobos
show, amikor vagy 10 ütős vagy 6 dobos veri a
ritmust egyszerre színpadon. Az
operafesztiváli koncerteken a
diákok tanárai is beállnak
fiatalok alkotta dzsesszzenekarokba.
Hírüket viszik
– Ez azért fontos, mert
tanítványaink példát
látnak, és arra törekszenek, hogy
ők is ugyanolyan jól zenéljenek,
mint tanáraik. Mi mindannyian koncertező
zenészek vagyunk, így tapasztalatainkat
át tudjuk adni növendékeinknek
– mondta portálunknak Bundzik
István, majd hozzátette:az
operafesztivál nagyszerű
lehetőség számukra, hiszen ilyenkor
az ország minden részéből
jönnek dzsesszrajongók, és az iskola
jó hírét elvihetik messzire.
És hogy ér el egy zenész a
dzsesszhez? Bundzik
István szerint úgy, hogy amikor
valakinek már kiforrott a zenei tudása, a
szabadságot kezdi keresni. Erre ugyan a
leírt anyag is lehetőséget ad, de az
igazi szabadság a spontán
alkotás, a
rögtönzés.
A |
szerzők
A dzsesszhangversenyen
elhangzó művek szerzői:
Paquito D’Rivera, John Lewis, Dizzy
Gillespie, Csík Gusztáv,
Herold Arlen, Miles Davis, Tálas
Áron, Charlie Parker, Mitch
Markovics, Victor Feldmann, John Coltrain,
Varga Gergely, Michel Camilo
Lexikon |
A dzsessz |
A néger amerikai lakosság
körében az afrikai
és az európai zene
elemeinek
kölcsönhatására
kifejlődött népzene,
amely a századfordulón
sajátos zenei
stílussá vált
és hamarosan világszerte
elterjedt. Legfőbb
jellegzetessége izgató,
lüktető,
szinkópás ritmusa,
improvizációs
módszere, éles
hangsúlyai, a
fúvós és
ütőhangszerek
előtérbe
állítása.
Stílusváltozatai a
következők: bepop, blues,
break, boogie-woogie, combo, cool jazz,
dixieland, foxtrot, hot jazz, jam
session, modern jazz,
progresszív jazz, ragtime, riff,
rock and roll, swing.