Helyi közélet

2009.06.13. 11:35

A szabadság szárnyán zenélnek

<p>Miskolc &#8211; Mi a dzsessz? A dzsessz a szabads&#225;g.<br /> Legal&#225;bb is Bundzik Istv&#225;n szerint, akit a<br /> zenekedvel&#337; k&#246;z&#246;ns&#233;g j&#243;l ismer<br /> a Miskolci Dixieland Band zongorist&#225;jak&#233;nt.</p>

Azt viszont bizonyára nem sokan tudják,

hogy amikor nem színpadon zenél, akkor

diákokat tanít a

dzsesszműfaj fortélyaira a

Bartók Béla Zeneművészeti

Szakközépiskolában.

Show is lesz

Harmadik éve, hogy a tanítványok

és tanáraik koncertet adnak az

operafesztivál keretén belül.

Így történik ez ma is,

ezúttal az Avasi Gimnázium

színháztermében lépnek

fel. A hangverseny címe: A Zenepalota

ifjú zenészeinek és

tanárainak jazzhangversenye. Igaz, a

Zenepalota épp

felújításra vár, de a

szakközépiskola diákjai és

tanárai a rekonstrukció után

visszaköltöznek régi otthonukba.

Az iskola dzsessztanszakán több mint 30

diák tanul, tudtunk meg többet a mai

koncert ifjú művészeiről.

Szaxofonosok, zongoristák,

basszusgitárosok,

ütősök és

dobosok. Ők azok, akik a

felvételin bizonyították, hogy

kiváló az improvizációs

készségük. A főtárgyuk

mellett azonban zenekari gyakorlat órájuk

is van, ahol 5–6 fős csoportokban

tanulják az együttzenélés

tudományát. A ma esti koncerten

tulajdonképpen ezen csapatok

váltják majd egymást a

színpadon, két és fél

órán keresztül. Összesen 21

műsorszámot mutatnak be, és

különleges produkciókkal is

ámulatba ejtik a közönséget.

Ilyen különlegesség lesz

például az ütős és dobos

show, amikor vagy 10 ütős vagy 6 dobos veri a

ritmust egyszerre színpadon. Az

operafesztiváli koncerteken a

diákok tanárai is beállnak

fiatalok alkotta dzsesszzenekarokba.

Hírüket viszik

– Ez azért fontos, mert

tanítványaink példát

látnak, és arra törekszenek, hogy

ők is ugyanolyan jól zenéljenek,

mint tanáraik. Mi mindannyian koncertező

zenészek vagyunk, így tapasztalatainkat

át tudjuk adni növendékeinknek

– mondta portálunknak Bundzik

István, majd hozzátette:az

operafesztivál nagyszerű

lehetőség számukra, hiszen ilyenkor

az ország minden részéből

jönnek dzsesszrajongók, és az iskola

jó hírét elvihetik messzire.

És hogy ér el egy zenész a

dzsesszhez? Bundzik

István szerint úgy, hogy amikor

valakinek már kiforrott a zenei tudása, a

szabadságot kezdi keresni. Erre ugyan a

leírt anyag is lehetőséget ad, de az

igazi szabadság a spontán

alkotás, a

rögtönzés.

A

szerzők

A dzsesszhangversenyen

elhangzó művek szerzői:

Paquito D’Rivera, John Lewis, Dizzy

Gillespie, Csík Gusztáv,

Herold Arlen, Miles Davis, Tálas

Áron, Charlie Parker, Mitch

Markovics, Victor Feldmann, John Coltrain,

Varga Gergely, Michel Camilo



Lexikon

A dzsessz

A néger amerikai lakosság

körében az afrikai

és az európai zene

elemeinek

kölcsönhatására

kifejlődött népzene,

amely a századfordulón

sajátos zenei

stílussá vált

és hamarosan világszerte

elterjedt. Legfőbb

jellegzetessége izgató,

lüktető,

szinkópás ritmusa,

improvizációs

módszere, éles

hangsúlyai, a

fúvós és

ütőhangszerek

előtérbe

állítása.

Stílusváltozatai a

következők: bepop, blues,

break, boogie-woogie, combo, cool jazz,

dixieland, foxtrot, hot jazz, jam

session, modern jazz,

progresszív jazz, ragtime, riff,

rock and roll, swing.




Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában