Helyi közélet

2009.06.13. 12:52

És a gyalogos kit üssön el?

<p>Miskolc - Miskolciakat k&#233;rt&#252;nk meg &#8211;<br /> aut&#243;sokat, gyalogosokat &#233;s<br /> ker&#233;kp&#225;rosokat egyar&#225;nt -, hogy<br /> mondj&#225;k el v&#233;lem&#233;ny&#252;ket<br /> k&#246;zleked&#233;si partnereikr&#337;l.</p>

Az utakon – legyen az közforgalmi út,

kerékpár út vagy járda

– manapság az a régi jó

szokás érvényesül, amit

már Darwin is kifejtett az

állatok fajfenntartásával

kapcsolatosan, nevezetesen: mindig az erősebb

kutya lövi a gólt. A képlet

egyszerű: az autós elgázol egy

bringást – vagy épp egy gyalogost

-, a kerékpáros pedig elüt egy

járókelőt. Felvetődik

hát a – költői –

kérdés: no és a gyalogos kit

üssön el?

Miskolciakat kértünk meg –

autósokat, gyalogosokat

és kerékpárosokat

egyaránt -, hogy mondják el

véleményüket közlekedési

partnereikről. Az eredmény igencsak

vegyesre

sikerült. Mindenekelőtt azonban

lássunk egy kis statisztikát. A

B-A-Z megyei rendőrség adatai

alapján a 2008-ban - megyénkben

- történt személyi

sérüléssel járó

közúti balesetekben: 615 alkalommal a

személygépkocsi vezetője,

90 esteben a kerékpáros és

egészen pontosan 101-szer a gyalogos volt a

felelős.
Gábor és

Éva,

középkorú házaspár,

Kazincbarcikáról. Szerintük

nem lehet általánosítani.

„Vannak olyan biciklisek, főleg

városi kerékpárosok, akik jobban

odafigyelnek, betartják a szabályokat,

és vannak olyanok is, akik nem. A gyalogosokkal

viszont az a baj, hogy a

gyalogosátkelőknél sokszor

visszaélnek az elsőbbségükkel.

Ha az ember minden zebránál

megállna, sose érne oda sehova.”

Mindketten pozitívumként

említették, hogy egyre több

kerékpároson látnak

láthatóságimellényt.
István már 39 éve

közlekedik gépkocsival Miskolcon,

de mint mondja: szereti a

kerékpárosokat.

„Kivéve talán azokat akik

részegen, világítás

nélkül vezetnek, hiszen ezzel

ártatlan gépkocsivezetőket hoznak

kellemetlen helyzetbe. Amúgy nincs velük

semmi gondom, sőt, szerintem minél

több kéne belőlük.”

Ezzel szemben Ildikó, aki

szintén sokat jár autóval,

kifejezetten utálja a

bringásokat és

véleménye szerint csak a

járdákon lenne szabad

közlekedniük. „Azt sem értem,

például, hogy ha annyira

egészségesen akarnak élni, akkor

miért nem bringáznak ki inkább

Lillafüredre vagy valahova.” -

mondja. A vele egy autóban ülő

barátja, Attila azt is

hozzá fűzi: „Amíg nincsen

normális biciklis út és

törvényileg sincsen szabályozva a

kerékpáros közlekedés, addig

az autósok úgy fognak nézni a

biciklisekre, mint a véres rongyra.”

Ahogy - a rövid

felmérésünkből is -

kiderült a bringások iránt

táplált negatív

vélemények koránt sem maradnak

viszonzatlanul. Egy nevét nem

vállaló fiatal hölgy, aki szinte

kizárólag csak biciklivel közlekedik

Miskolcon, elárulta, hogy az

autóval és a gyalogosan

közlekedőket is egyaránt

utálja. „Az autósokat azért,

mert büdösek és nem lehet

tőlük biciklizni, a gyalogosokat pedig

azért mert sem egymásra, sem a

biciklisekre nem figyelnek.”

Az 54 éves KatalinMályiból jár be minden

nap Miskolcra

kerékpárral. „Az autósok

erőszakosak, és semmibe sem nézik

azt, hogy én is ugyanúgy

járműnek számítok, hogy ha a

biciklin ülök.”

Jogosítványa ugyan nincs, de mint mondja:

attól még jól ismerem a

KRESZT, ráadásul

mellény és

bukósisak is mindig van rajtam. A

gyalogosokkal viszont semmi gondja nincs.

A leginkább kiszolgáltatott helyzetben

egyértelműen a gyalogosok vannak.

Ahogy a 18 éves miskolci Anita

is mondja: „Ha lelépek a zebrára:

elüt egy autó, ha a járdán

megyek: nekem jön egy biciklis.”

A közlekedési partnerekkel

kapcsolatos tapasztalatok természetesen a

gyalogosok közt is vegyesek. Van aki szerint az

autósok a rosszabbak, mert türelmetlenek

és agresszívak, és van olyan is,

aki szerint a biciklisekkel van több gond, mert

nem tartják be a KRESZT és nem a biciklis

úton közlekednek.

Érdekes módon, az autósokkal

kapcsolatban többen is

megemlítették, hogy az utóbbi

időben, a gyalogosátkelőnél

sokkal előzékenyebbek. (Hozzá kell

tenni, hogy a rendőrség pár

hónapja zéró toleranciát

hirdetett a gyalogosátkelőknél

szabálytalankodó autósokkal

szemben és országszerte fokozott

ellenőrzést tart a

zebráknál.)

Ennek ellenére a 20 éves

Gellért szerint az

autósok figyelembe sem veszik a gyalogosokat.

„Látja hogy lelépek az

zebrára, mégis áthajt. És

még neki áll fentebb. A

kerékpárosok is szabálytalanok

néha, de ők legalább

elnézést kérnek, vagy

ilyesmi.”

A 63 éves Dr. Varga

Sándor, biológus,

kifejezetten rossz véleménnyel van a

bringásokról. „Már

kétszer is volt, hogy elütöttek, mert

ugye kicsit sánta vagyok és nem tudok

elugrani előlük.” Az autósokkal

kapcsolatban elmondta, hogy a legfőbb gond, a

közlekedési kultúra

hiánya, ami részben az

utakállapotának,

részben pedig a negatív

közlekedésimorálnak

tudható be. „Az autók egyre

korszerűbbek, az utak viszont még mindig

ugyanolyan rosszak, vagy még rosszabbak mint az

ókorban.” - mondja.

A 65 éves Magdi sokat

jár gyalog a városban. A

véleménye megoszlik. „Sokan

megállnak, ha látják hogy megyek

át a zebrán, de a múltkor

például hármunkat is majdnem

elütött egy rendőrautó a

Győri kapuban.” A biciklisekkel azonban

semmi gondja nincsen. „Úgy vagyok vele,

hogy ha látom, hogy jönnek, inkább

elállok onnan, hagy menjenek.”

Meg kell említeni, hogy kivétel

nélkül mindenki – legyen az

autós, bringás, vagy gyalogos – a

probléma fő okát abban látta,

hogy kevés a biciklis út Miskolcon,

és ami van, az is veszélyes, vagy

használhatatlan. A közlekedési

partnerek közötti feszültség

ugyan nem új keletű probléma,

és nem is csak Miskolcon van jelen –

lásd a Nyíregyházi esetet,

annyi biztos a közlekedési

kultúránkon sűrgősen

változtatni kell, melynek első

lépése talán, a partnerek

közötti kölcsönös

megértés és tisztelet

betartása lehet... (a szerk.)

- pd -

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában