2009.06.13. 12:52
És a gyalogos kit üssön el?
<p>Miskolc - Miskolciakat kértünk meg –<br /> autósokat, gyalogosokat és<br /> kerékpárosokat egyaránt -, hogy<br /> mondják el véleményüket<br /> közlekedési partnereikről.</p>
Az utakon – legyen az közforgalmi út,
kerékpár út vagy járda
– manapság az a régi jó
szokás érvényesül, amit
már Darwin is kifejtett az
állatok fajfenntartásával
kapcsolatosan, nevezetesen: mindig az erősebb
kutya lövi a gólt. A képlet
egyszerű: az autós elgázol egy
bringást – vagy épp egy gyalogost
-, a kerékpáros pedig elüt egy
járókelőt. Felvetődik
hát a – költői –
kérdés: no és a gyalogos kit
üssön el?
Miskolciakat kértünk meg –
autósokat, gyalogosokat
és kerékpárosokat
egyaránt -, hogy mondják el
véleményüket közlekedési
partnereikről. Az eredmény igencsak
vegyesre
sikerült. Mindenekelőtt azonban
lássunk egy kis statisztikát. A
B-A-Z megyei rendőrség adatai
alapján a 2008-ban - megyénkben
- történt személyi
sérüléssel járó
közúti balesetekben: 615 alkalommal a
személygépkocsi vezetője,
90 esteben a kerékpáros és
egészen pontosan 101-szer a gyalogos volt a
felelős.
Gábor és
Éva,
középkorú házaspár,
Kazincbarcikáról. Szerintük
nem lehet általánosítani.
„Vannak olyan biciklisek, főleg
városi kerékpárosok, akik jobban
odafigyelnek, betartják a szabályokat,
és vannak olyanok is, akik nem. A gyalogosokkal
viszont az a baj, hogy a
gyalogosátkelőknél sokszor
visszaélnek az elsőbbségükkel.
Ha az ember minden zebránál
megállna, sose érne oda sehova.”
Mindketten pozitívumként
említették, hogy egyre több
kerékpároson látnak
láthatóságimellényt.
István már 39 éve
közlekedik gépkocsival Miskolcon,
de mint mondja: szereti a
kerékpárosokat.
„Kivéve talán azokat akik
részegen, világítás
nélkül vezetnek, hiszen ezzel
ártatlan gépkocsivezetőket hoznak
kellemetlen helyzetbe. Amúgy nincs velük
semmi gondom, sőt, szerintem minél
több kéne belőlük.”
Ezzel szemben Ildikó, aki
szintén sokat jár autóval,
kifejezetten utálja a
bringásokat és
véleménye szerint csak a
járdákon lenne szabad
közlekedniük. „Azt sem értem,
például, hogy ha annyira
egészségesen akarnak élni, akkor
miért nem bringáznak ki inkább
Lillafüredre vagy valahova.” -
mondja. A vele egy autóban ülő
barátja, Attila azt is
hozzá fűzi: „Amíg nincsen
normális biciklis út és
törvényileg sincsen szabályozva a
kerékpáros közlekedés, addig
az autósok úgy fognak nézni a
biciklisekre, mint a véres rongyra.”
Ahogy - a rövid
felmérésünkből is -
kiderült a bringások iránt
táplált negatív
vélemények koránt sem maradnak
viszonzatlanul. Egy nevét nem
vállaló fiatal hölgy, aki szinte
kizárólag csak biciklivel közlekedik
Miskolcon, elárulta, hogy az
autóval és a gyalogosan
közlekedőket is egyaránt
utálja. „Az autósokat azért,
mert büdösek és nem lehet
tőlük biciklizni, a gyalogosokat pedig
azért mert sem egymásra, sem a
biciklisekre nem figyelnek.”
Az 54 éves KatalinMályiból jár be minden
nap Miskolcra –
kerékpárral. „Az autósok
erőszakosak, és semmibe sem nézik
azt, hogy én is ugyanúgy
járműnek számítok, hogy ha a
biciklin ülök.”
Jogosítványa ugyan nincs, de mint mondja:
attól még jól ismerem a
KRESZT, ráadásul
mellény és
bukósisak is mindig van rajtam. A
gyalogosokkal viszont semmi gondja nincs.
A leginkább kiszolgáltatott helyzetben
egyértelműen a gyalogosok vannak.
Ahogy a 18 éves miskolci Anita
is mondja: „Ha lelépek a zebrára:
elüt egy autó, ha a járdán
megyek: nekem jön egy biciklis.”
A közlekedési partnerekkel
kapcsolatos tapasztalatok természetesen a
gyalogosok közt is vegyesek. Van aki szerint az
autósok a rosszabbak, mert türelmetlenek
és agresszívak, és van olyan is,
aki szerint a biciklisekkel van több gond, mert
nem tartják be a KRESZT és nem a biciklis
úton közlekednek.
Érdekes módon, az autósokkal
kapcsolatban többen is
megemlítették, hogy az utóbbi
időben, a gyalogosátkelőnél
sokkal előzékenyebbek. (Hozzá kell
tenni, hogy a rendőrség pár
hónapja zéró toleranciát
hirdetett a gyalogosátkelőknél
szabálytalankodó autósokkal
szemben és országszerte fokozott
ellenőrzést tart a
zebráknál.)
Ennek ellenére a 20 éves
Gellért szerint az
autósok figyelembe sem veszik a gyalogosokat.
„Látja hogy lelépek az
zebrára, mégis áthajt. És
még neki áll fentebb. A
kerékpárosok is szabálytalanok
néha, de ők legalább
elnézést kérnek, vagy
ilyesmi.”
A 63 éves Dr. Varga
Sándor, biológus,
kifejezetten rossz véleménnyel van a
bringásokról. „Már
kétszer is volt, hogy elütöttek, mert
ugye kicsit sánta vagyok és nem tudok
elugrani előlük.” Az autósokkal
kapcsolatban elmondta, hogy a legfőbb gond, a
közlekedési kultúra
hiánya, ami részben az
utakállapotának,
részben pedig a negatív
közlekedésimorálnak
tudható be. „Az autók egyre
korszerűbbek, az utak viszont még mindig
ugyanolyan rosszak, vagy még rosszabbak mint az
ókorban.” - mondja.
A 65 éves Magdi sokat
jár gyalog a városban. A
véleménye megoszlik. „Sokan
megállnak, ha látják hogy megyek
át a zebrán, de a múltkor
például hármunkat is majdnem
elütött egy rendőrautó a
Győri kapuban.” A biciklisekkel azonban
semmi gondja nincsen. „Úgy vagyok vele,
hogy ha látom, hogy jönnek, inkább
elállok onnan, hagy menjenek.”
Meg kell említeni, hogy kivétel
nélkül mindenki – legyen az
autós, bringás, vagy gyalogos – a
probléma fő okát abban látta,
hogy kevés a biciklis út Miskolcon,
és ami van, az is veszélyes, vagy
használhatatlan. A közlekedési
partnerek közötti feszültség
ugyan nem új keletű probléma,
és nem is csak Miskolcon van jelen –
lásd a Nyíregyházi esetet,
annyi biztos a közlekedési
kultúránkon sűrgősen
változtatni kell, melynek első
lépése talán, a partnerek
közötti kölcsönös
megértés és tisztelet
betartása lehet... (a szerk.)
- pd -