2009.10.19. 16:08
Okosan kell használni a törvényt
<p>Miskolc - Évről évre egyre több<br /> rendőrt ér támadás: meddig mehet<br /> ez így?</p>
A közelmúltban, miután
dulakodás közben comblövés
ért Budapesten egy civil ruhás
rendőr őrnagyot – aki az
artériás sérülése
ellenére elfogta
megsebesítőjét, s ezért soron
kívül alezredessé
léptették elő –, a
Független Rendőr Szakszervezet (FRSZ)
ismételten felhívta a
közvélemény, a jogalkotók
és a felelős minisztérium
figyelmét a rendőrök
büntetőjogi védelmére
vonatkozó szankciók
szigorításának
szükségességére.
Egyre több
támadás
Hogy valamilyen változásra
sürgősen szükség van, azt
alátámasztani látszik az is, hogy
a hivatalos személy elleni erőszak
miatt Borsod megyében indult
eljárások száma az
elmúlt három évben
emelkedést mutat. 2007-ben 29 esetben indult
hivatalos személy elleni erőszak
miatt eljárás, míg tavaly
már negyven alkalommal – mondta
dr. Martossy György a megyei
főügyészség
szóvivője.
Az idei évben várhatóan a
2008-ashoz közeli eredmény születhet,
ugyanis az első kilenc hónapban már
több mint harminc eljárás indult
– és még vannak olyan folyamatban
lévő, több tucat szereplős
ügyek is, amelyeknek egyelőre nem lehet
látni a végét.
A felelős: a
politika
Balázs Sándor ny. r.
alezredes, az FRSZ B.-A.-Z. megyei
elnöke lényegében
egyetért a rendőrszakszervezet
központi vezetése által kiadott
nyilatkozattal, bár vannak fenntartásai
azzal kapcsolatban, hogy a
rendőrség
tekintélyét pusztán
büntetőjogi eszközökkel meg lehet-e
szilárdítani. Mint elmondta: az első
hibát akkor követte el a jogalkotó,
amikor a hatóság
megsértése kikerült a
Btk.-ból, illetve már nem
számít hivatalból
üldözendő
bűncselekménynek.
Most, ha a rendőrt leköpik (ami a
becsületsértés tettleges
formája), legfeljebb
magánindítványt tehet, azonban
ezzel nem, vagy csak igen ritkán élnek a
rendőrök, mert arra már
végképp nem marad energiájuk, hogy
emiatt is a bíróságra
szaladgáljanak.
Az elkövető ráadásul nem is
részesül ilyenkor
„példás”
büntetésben. Balázs
Sándor szerint a rendőrség
átpolitizáltságának
csökkentésével is sokat lehetne
javítani a testület
megítélésén, a
rendőrök tekintélyén.
Mint a szakszervezeti vezető
véleményéből kiderült,
azzal, hogy politikusok nevezik ki a rendőri
csúcsvezetőket, egyfajta nyomást is
gyakorol(hat)nak rájuk – ami
később mindenképpen
továbbgyűrűzik a testületen,
egészen a „kisrendőrig”. A
rendőrségnek a
rendszerváltás után kemény
munkával sikerült visszanyernie a
presztizsét, de ehhez az kellett, hogy
nyugdíjba küldjék a korábban
politikai meggyőződésük
okán meghatározó szerephez jutott
vezetőket, és szigorítsák a
rendőrré válás
feltételeit – mondta Balázs
Sándor.
Ma már a rendőrnek szakmailag
felkészültnek kell lennie, ezért a
szakszervezeti vezető kimondottan örül
neki, hogy a szakközépiskolások az
utcán, aktív rendőrök
intézkedésének figyelemmel
követése, támogatása
során tanulják meg a gyakorlati szakmai
fogásokat, és nem csak az iskolapadban
készülnek a feladatra.
Ennek Balázs Sándor
szerint az a járulékos haszna, hogy
mégiscsak több rendőr van az
utcákon, mint a „szakközepesek”
nélkül, ami mindenképpen sokat
javít az állampolgárok
biztonságérzetén. Az
állománytábla szerint
országosan hiányzó
háromezer rendőrt ugyan nem pótolja,
de erre csak a fizetések rendezése
jelentene megoldást, hiszen az
állomány nagy része
minimálbérhez közeli
összegből, sokszor egyedüli
családfenntartóként igyekszik a
felszínen maradni.
A kormány most megpróbálja ugyan a
létszámot nyugdíjból
visszahívott rendőrökkel
pótolni, azonban annak, hogy a
„kolléga”
nyugállományba vonult, rendszerint
megvolt az oka: vagy már kitöltötte az
idejét a testületnél, vagy
a fizikai állapot nem engedte meg a
további szolgálatot. Akik pedig fiatalok
és egészségesek, azok már a
magánszférában
találtak maguknak jobban fizetett
állást is.
A nyugdíjból
visszatérő rendőröknek
egyébként
minimálbért
kínálnak a további
szolgálatért, ami Balázs
Sándor szerint
bérfeszültséget is
előidéz, hiszen a
„továbbszolgáló”
ugyanazt a munkát végzi, mint
aktív kollégája –
miért keressen akkor feleannyit? Az
elképzelés
életképtelensége látszik az
újrafelszerelők számán is,
ami messze alatta marad a várakozásnak.
A rutin is
távozott
A rendőrség mai állapota és
kevésbé jó
megítélése Balázs
Sándor szerint annak is
köszönhető, hogy két
hullámban olyan szakemberek voltak
kénytelenek otthagyni a testületet, akikre
még építeni lehetne: ma
hiányzik az a negyven-ötven éves
korosztály, amelyik ismeri a szakma
csínját-bínját, és
azt tovább is tudná adni az őt
követő generációknak.
Igaz, a mai rendőrök nagy
része jól képzett, egyetemet
végzett, nyelveket beszél – de a
szakmai fogásokat alig van kitől
ellesniük. Egyik oldalon tehát ott az
elvárás a
társadalom és a
politika irányából,
másik oldalon viszont ott vannak a
megélhetést éppen csak
lehetővé tevő bérek és a
fentebb vázolt problémák mellett a
rendőr lehetőségeinek
megnyirbálása is. Míg
régebben nem vonták
kétségbe a rendőr minden
szavát, tettei jogosságát, ma
minden pofon mellett áll legalább
két jogvédő és egy
ombudsman, nem is beszélve az
ügyvédekről, akik közül
nagyon sok a törvényalkotásban
kamatoztatta megszerzett jogi tudását,
ezért természetes, hogy olyan
törvényeket hoztak, amik a
„védelem” számára
biztosítanak előnyöket, véli
Balázs Sándor.
Tipikusan ilyen az a szabály, ami arra
kötelezi a nyomozó hatóságot,
hogy a védő számára minden
iratból biztosítson másolatot
– a szakszervezetis szerint ez bevezetése
óta legalább annyit finomodott, hogy a
védőnek az ügybe való
belépése után keletkezett iratokra
vonatkozik.
Summázva: Balázs
Sándor úgy véli, a
rendőrség tekintélyén az
javítana a legtöbbet, ha a politika
„kiszállna belőle”, nem
próbálkozna a kézi
irányítással, és
hagynák a rendőröket dolgozni.
A
végeken
Dr. Bogyay Ferenc r. alezredes, a
Szerencsi Rendőrkapitányság
vezetője szerint a jelenlegi jogszabályi
keretek között is sokat lehet tenni a
rendőrség tekintélyének
növeléséért, csak
következetesen és
körültekintően kell alkalmazni a
törvényeket.
Megítélése szerint a
rendőr sértegetése,
köpködése nem maradhat megtorlatlanul,
mert akkor ellehetetlenül a rendőri munka. A
rendőr verbális inzultálása,
leköpése a parancsnok
véleménye szerint kimeríti a
„kihívóan
közösségellenes
magatartás” fogalmát, így
garázdaságnak minősül.
Mivel ennek szabálysértési
alakzata a bíróság által
elzárással is sújtható,
ezért ilyenkor az illetőt a
rendőrök 72 órára
szabálysértési őrizetbe
vehetik. A szerencsi kapitányság
illetékességi területén - a
megye más kapitányságaihoz
hasonlóan - következetesen fellépnek
a hasonló atrocitásokkal
szemben.
Az ilyen ügyeket gyorsított
eljárásban tudja tárgyalni a
bíróság, három napon
belül megszületik a döntés,
vagyis az elkövetés és a
retorzió között nem telnek el
hosszú évek. A
tettenérést követő
azonnali hatósági
intézkedés és a gyors
döntés már önmagában
visszatartó erőt jelent, egyidejűleg
növeli a hatóság
tekintélyét. Ha ezt következetesen
alkalmazzák, és minden rendőrt
ért atrocitásra rögtön
reagálnak, a határozott
intézkedéseknek híre megy az
elkövetői körökben is, s a
jövőben már jobban
meggondolják, hogy megéri-e szidalmazni a
rendőrt.
Jó példa lehet erre az alábbi,
közelmúltbeli történet: egy
családi veszekedéshez
hívták ki a rendőröket
Taktaharkányba, ahol az erősen
ittas családfő igyekezett elmondani, mi
történt. Beszámolója
során hangoskodott, gyalázta az
intézkedő rendőröket, akik
felszólították, hogy hagyja abba
az óbégatást. A szitkok
tovább áradtak belőle – be is
került a megérdemelt
szabálysértési őrizetbe, majd
a bíróság hatvanezer forintos
pénzbírságot is kiszabott
rá, ami be nem fizetés esetén
szabadságelvonássá alakul.
A szerencsi kapitányság
illetékességi területén
egyébként az „azonnali
reagálás elvét” más
esetekben is szívesen alkalmazzák: a
kisebb pofozkodásoknál - ahol még
nincs „kihívó
közösségellenesség”, ami
garázdaság bűncselekménye
lehetne -, rendzavarás miatt indítanak
eljárást. Az eredmény:
három nap
szabálysértési
őrizet, plusz még amit a
bíróság jónak lát
kiszabni. Vagy itt van a
szabálysértési
értékhatárra elkövetett
külterületi lopások esete.
A mezőgazdasági területen,
gyümölcsösben általában
nincs olyan minősítő
körülmény (bekerített hely,
dolog elleni erőszak,
üzletszerűség stb.) ami miatt
bűncselekmény lenne a
lopás. Ilyen esetben viszont szintén a
bíróság
hatáskörébe tartozik a
szabálysértés nem a
jegyzőébe, s lehetőség van az
őrizet elrendelésére a
gyorsított eljárás
lefolytatása érdekében. Az
igazsághoz hozzátartozik, hogy nem minden
alkalommal lehet ilyen gyorsan lépni, csak ha
sikerült tetten érni az
elkövetőt, ezért a rendőrök
a szokottnál is nyitottabb szemmel járnak
Szerencs környékén.
Dr. Bogyay Ferenc elmondása
szerint minden olyan esetben is feljelentik az
elkövetőt, amikor az ellenáll a
rendőri intézkedésnek vagy
akadályozni akarja, illetve zavarja azt –
ez utóbbira egy közelmúltban
életbe lépett törvényi hely
is lehetőséget biztosít. A
kapitány elmagyarázta: ha valaki
például nem engedi magát
megbilincselni, hadonászik, erőszakkal
akadályozza a rendőrt munkája
végzésében, az már
kimeríti a hivatalos személy elleni
erőszak törvényi
meghatározását, s ügye a
nyomozó ügyészségen
folytatódik.
Ha valaki a kihívó
közösségellenesség,
pl. a rendőr hangos szidalmazása mellett
akadályozza is a rendőrt
intézkedés közben,
erőszakosság nélkül is
bűncselekményt követ el, s a
nyomozó ügyészség folytatja
le ellene a vizsgálatot hatósági
eljárás megzavarása miatt.
Legutóbb egy ittas autós
előállítása során
„lábatlankodott” az addig a kocsi
anyósülésen utazó
(szintén tintás) autótulajdonos,
aki rossz néven vette, hogy a rendőrök
vérvételre akarják vinni a
sofőrjét. Addig kiabált, gucsmolta a
rendőrt, s próbálta
társát "kiszabadítani" míg
ő is a járőrautóban
találta magát. – A
rendőrség olyan szervezet, ami a mindenkor
hatályos törvények
figyelembevételével, azok
betartatásáért dolgozik –
summázta dr. Bogyay Ferenc,
majd hozzátette: – Lehet azon
filozofálni, hogy miért nem
keményebbek a szankciók, nekünk
azonban a meglevő szabályokból kell
kihozni a maximumot.