2009.12.10. 07:46
Ha a beruházás csúszik, senki nem repül
<p>Mezőkövesd - Adminisztratív<br /> akadályok adódtak, de mégis lesz<br /> nemzetközi légiforgalom a Klementinán.</p>
Úgy egy évtizeddel ezelőtt
elkészült a Mezőkövesd
és Mezőkeresztes
határában található, a
nyolcvanas évek közepéig a
Varsói Szerződés
ellátó és tartalék
repülőtereként "szolgálatot
teljesítő", azóta viszont egyre
kétségbeejtőbb állapotba
kerülő repülőtér
hasznosítási koncepciója.
Juhász Tibor és
társai, a Klementina Aeroklubbal a
hátuk mögött kidolgoztak egy tervet,
ami a Klementina repülőteret
fokozatosan "helyezte volna vissza a
térképre". Mivel száz
kilométeres körzetben három olyan
repülőtér (a
debreceni, a kassai és a
Ferihegyi) is található, ami
nemzetközi forgalom
lebonyolítására is képes,
Juhász Tiborék nem
akartak velük konkurálni: kezdetben nem
nyilvános le- és
felszállóhelyként
kívánták hasznosítani a
területet, amit a repülős
képzéstől az
ejtőernyős turizmusig mindenre
használni lehetett volna. Akár jelenlegi
állapotában is alkalmas a
Klementina arra, hogy húsz
főnél nem nagyobb gépeket fogadjon,
de a nemzetközi teher- vagy személyforgalom
feltételeinek
teljesítéséhez horribilis
összegre lett volna szükség,
ezért döntöttek Juhász
Tiborék a fokozatos
megvalósítás mellett. Mint a
hasznosítási tervekkel azóta
felhagyott Juhász Tibor
elmondta, elképzeléseik nem
nyerték el a döntéshozók
tetszését, ehelyett egy nagyobb
lélegzetű dologba vágtak bele
– ami viszont mintha nem akarna
megvalósulni.
Történik itt
valami?
Tavaly tavasszal írta alá a
hasznosítási szerződést a
Klementina területében nem sokkal
korábban tulajdonrészt szerzett
három önkormányzat
(Mezőkövesd,
Mezőkeresztes és Miskolc)
és egy ír pénzügyi
háttérrel rendelkező "szakmai
befektető", a Fieldstone Kft.
képviselője. A cég a Jermon
Airports Limited és az Airport GSE
Kft. közös tulajdona, azonban
közvetetten érdekelt benne a
sármelléki reptér
üzemeltetésében tapasztalatot
(keserűeket is) szerzett – azóta
felszámolás alá került
– Cape Clear Aviation Kft. tulajdonosa
is.
A hírek akkor arról szóltak, hogy
a 100 évre a Fieldstone-nak
hasznosításra átadott
repülőtérért 400 ezer
eurót helyez letétbe a cég, az
önkormányzatok azonban nem csak a
bérleti díjból, de
később a bevételekből is
részesülnek majd. A nagyívű
tervek szerint 2009 végén már
teherszállító
repülőgépeknek kellene le- és
felszállniuk a Klementináról,
amelynek infrastruktúráját az
elmúlt másfél év alatt
ehhez a terheléshez igazították
volna. A repülőtéren azonban
az elmúlt másfél év alatt
még egy szeget sem sikerült beverni.
Hogy is
állunk?
Tállai András,
Mezőkövesd polgármestere
cáfolja, hogy semmi sem történt az
elmúlt hónapok alatt.
Hosszútávú
előkészítő tanulmányok
születtek és a terveket
engedélyeztetésre
benyújtották az érintett
hatóságokhoz. Azonban a
hasznosító az erdészeti
hatósággal "jogértelmezési
vitába" bonyolódott: kiderült, hogy
a Klementina területén
található egy nyolcvan hektáros
"erdő", pont azon a helyen, ahol a
hangároknak kellene állniuk. A
polgármester elmondása szerint a
nehézségek már elhárultak
– a csúszás miatt azonban
kénytelenek voltak határidőket
módosítani, az
építési
engedélyeztetéshez szükséges
dokumentumok egy részét újra
benyújtani. Közben elkészültek
a rendezési tervek, környezetvédelmi
hatástanulmány született. Ezen
felül a project
megvalósulásának a
válság sem kedvezett. A
nehézségek ellenére
Tállai András szerint a
beruházó nem állt el
elképzelésétől, és
eredeti formájában, az eredeti
feltételekkel kívánja
megvalósítani azt. Ennek
fényében 2010 második
negyedévében
kívánják beterjeszteni a
kormány elé
engedélyeztetésre a
mezőkövesdi nemzetközi
repülőtér terveit.