2010.02.03. 22:58
"Nem lesznek nagy utazások..."
<p>Miskolc - Drágább busz- és vonatjegy elsejétől: mennének kocsival, ha lenne.</p>
Már a február elsejei tarifaemelés előtt is elgondolkodtató volt, hogy egy Miskolc-Budapest útra vonat- és busz helyett autóval menjünk. Főleg azoknak, akik teljes árú mentjeggyel veszik igénybe a szolgáltatást. A mostani tarifaemelés kapcsán újraszámolhatunk, hogy éri meg jobban: a Borsod Volán járatain eddig 2680 forintért utazhattunk Miskolcról Budapestre, ma ez 3080 forint, oda-vissza 6160. Míg vonattal, elseje előtt 2920 forint volt egy másodosztályú, teljes árú menetjegy, addig az emelés után ez 3360 forint lett. Ha valaki retúrjegyet vált, annak az út 6720 forintjába kerül. Ha azt vesszük alapul, hogy autóval 11 ezer forintból megoldható egy Miskolc-Budapest-Miskolc távolság, akkor két embernek már jobban megéri, ha a vonat vagy busz helyett a gépkocsit választják.
Így tennének az egyetemisták is, ha lenne autójuk – mondta Péter Elena, aki miskolci, de a fővárosban tanul. Hozzátette: azért nem ezt a megoldást választják, mert kevés olyan fiatal van, aki megengedheti magának, hogy gépkocsit vásároljon. Ezért arra kényszerülnek, kevesebbet járjanak haza. Péter Elenától megtudtuk, több évfolyamtársától hallotta, hogy a tarifaemelés miatt nem lesznek nagy utazások, míg korábban kéthetente meglátogatták a családjukat, most majd havonta egyszer fogják.
Számoltak vele
Számolt-e az utasszámcsökkenéssel a minisztérium, kérdeztük a sajtóosztályt? Arzt Gergely sajtóreferenstől a következő választ kaptuk: „Az áremelkedés miatt várható utasvesztéssel természetesen a korábbi tapasztalatok alapján is számolt a tárca. A helyközi közösségi közlekedést rendszeresen használók esetében ezt a hatást azzal igyekszik mérsékelni a minisztérium, hogy a bérletárak a jegyárakénál enyhébb mértékben emelkednek. A korábbival azonos igénybevétel mellett a tarifarendezés akár 11 milliárdos többletbevételt is hozhatna, ám a tényleges szám az előzetes becslések szerint alacsonyabb, mintegy 7-9 milliárd forint lesz.”
A Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium a vállalatok kiegyensúlyozottabb finanszírozása érdekére hivatkozva emelte meg a tarifákat. A bérletek árai átlagosan 10, a jegyárak pedig átlagosan 15 százalékkal emelkedtek elsejétől.
Minimális visszaesést várnak
A Borsod Volán Zrt. nem számol azzal, hogy a tarifaemelés következtében csökkene az utasszámuk – tudtuk meg Ujj Zsuzsannától. Mint mondta: „Terveink szerint nem, vagy csak minimális mértékben várható visszaesés. Az üzemanyagár emelkedése, az autó-eladások csökkenése következtében úgy gondoljuk, hogy az utasok egy része az egyéni közlekedésről visszatérhet a közösségi közlekedésre, és ez ellensúlyozza a tarifaemelés esetleges utasszám-csökkentő hatását. Utasaink túlnyomó része a munkahelye, oktatási- és közintézmények rendszeres megközelítése céljából veszi igénybe járatainkat, remélhetőleg a kedvezőtlen gazdasági körülmények már nem szűkítik tovább jelentős mértékben ezt a réteget. A tarifaemelés tényleges hatásáról a következő néhány hónap bevételi- és utasszám-adatai alapján tudunk majd tájékoztatást adni.”
Még csak kísérlet
A tarifarendelet módosítása ad felhatalmazást a regisztrációs jegyek bevezetésére is. Ez azt jelenti, hogy a díjmentes utazásra jogosultak – a 6 év alattiak és 65 év felettiek, menekültek, hadigondozási igazolvánnyal rendelkezők – térítésmentes jeggyel utazhatnak. A tervek szerint legkésőbb február végéig minden szolgáltató bevezeti az új jegytípust, ami március 1-től lesz kötelező.
A Borsod Volán Zrt. – az országban elsőként – már be is vezette, persze most még nem csak kísérleti jelleggel. Ujj Zsuzsanna, a cég szóvivője lapunknak elmondta: szeretnék, ha az utasok márciusig megszoknák, hogy regisztrációs jegyet kell váltaniuk, és szeretnék felmérni addig is, hogy okoz-e valamilyen problémát az új típusú rendszer. Azt is megtudtuk, hogy az utasok még nem kérték a pénztárakban a regisztrációs jegyet, de még nem is kötelező a számukra – tette hozzá.
A regisztrációs jegy gyakorlati haszna a helyközi közösségi közlekedéshez kapcsolódó utazási és finanszírozási igények egyértelmű felmérése, és ennek köszönhetően a jobb tervezhetőség – írja a minisztérium. – A lépés segíthet a menetrendek előkészítésében, például adatokkal szolgál majd a jellemző utazási távolságokról, a csúcsidőszakokról. A regisztrációs jegy alkalmazása alapozza meg a kedvezményrendszer átalakításának további lépéseit – fogalmaztak.