Helyi közélet

2012.04.12. 12:16

Pénz és hitel: apa ideges, anya sír

Miskolc, Budapest - Hiányosak a magyar diákok pénzügyi ismeretei. Már az óvodában kellene elkezdeni?

Miskolc, Budapest - Hiányosak a magyar diákok pénzügyi ismeretei. Már az óvodában kellene elkezdeni?

A gazdasági szakemberek hosszú évek óta hangot adnak abbéli aggodalmuknak, hogy a jelen diákjainak, a jövő munkavállalóinak, vállalkozóinak nincsenek meg a megfelelő pénzügyi, gazdasági alapismeretei, amit egyébként felmérések is bizonyítanak. A Pénziránytű Alapítvány szerint a mindennapi élethez elengedhetetlen pénzügyi-gazdasági ismereteket már a közoktatásban is közvetíteni kell a gyerekek számára, ezért azt szeretnék elérni, hogy a Nemzeti Alaptantervben (NAT) az eddiginél sokkal hangsúlyosabb szerepet kapjon a pénzügyi ismeretek oktatása. Az elmúlt években egyébként több pénzintézet is indított pénzügyi felvilágosító programot egyes iskolákban.

Beszélnek róla

De mit szólnak mindehhez a pedagógusok? Arday Istvántól, a miskolci Avasi Gimnázium igazgatójától megtudtuk, a középiskolákban tulajdonképpen most is van lehetőség a pénzügyi világot érintő kérdések tisztázásra. A földrajzórák keretein belül a diákok társadalomföldrajzot is tanulnak, és ezeken az órákon szó van a legalapvetőbb pénzügyi tudnivalókról. Arday István maga is földrajztanár, és mint mondta a diákokkal beszélgetnek az adósságválságról, az IMF és a Világbank szerepéről. Megbeszélik a bankkártyával és az internetes vásárlással kapcsolatos tudnivalókat, de szó esik a hitelekről és a hitelfelvétel következményeiről is. Arday István szerint, ha a pedagógusok ezt az anyagrészt nem hagyják ki, akkor a diákok megfelelő ismeretekhez juthatnak.

Mindez kevés

Lénárd Mariannak, a Banki Hitel Károsultjainak Egyesülete főtitkára viszont megdöbbentő tapasztalatai vannak. Szerinte az iskolában már késő elkezdeni a pénzügyi ismereteket oktatni, mert a gyerekek beleszületnek a pénzügyi gondokba, a bankkártyák világába. Óvodákban végzett felméréseikből az derült ki, hogy a gyerekeknek a pénz és a hitel szó hallatán az jut az eszükbe, hogy apa emiatt ideges, anya emiatt sír. Épp ezért az egyesület többféle programot is indított iskolákban, ahol a takarékosságra, az öngondoskodásra próbálják meg tanítani a gyerekeket, de azt tapasztalták, hogy ebből nem kér minden intézmény, sok helyről kaptak visszautasítást. Sőt, a gazdasági főiskolán sem kaptak engedélyt a felmérésre, pedig az egyesület ügyfelei között olyan gazdasági szakon tanuló hallgatók is vannak, akik bajba kerültek a diákhitelük miatt. Az elnök hozzátette, az már most látszik, hogy a jövő nem a hitelé, hanem az öngondoskodásé. A gyerekeknek pedig nem száraz tananyag kellene, hanem olyan programok (akár számítógépes programok is), melyek segítségével játékos módon tanulnák meg az gazdálkodás alapvető szabályait.

 Egy kutatás eredménye

Az Econventio Közhasznú Egyesület és a Szegedi Tudományegyetem (SZTE) által létrehozott kutatócsoport 2011 tavaszán végzett kutatás eredménye:

A kutatásban 62 iskola 5734 diákja vett részt

- A pénzügyi ismeretekre irányuló érdeklődés, illetve tájékozottság inkább a fiúkra jellemző, mint a lányokra.

- Korcsoportokat tekintve a 14-16 éves korosztály kisebb érdeklődést mutat a témával kapcsolatban a többi középiskoláshoz képest.

- A diákok közel 60 százaléka úgy gondolja, hogy Magyarországon nem lehet tisztességesen meggazdagodni, illetve ha valaki vinni akarja valamire itthon, akkor bizonyos szabályokat meg kell szegnie.

- A megkérdezettek 48 százaléka szerint hosszabb távon egy stabil munkahely, 49 százalékuk szerint egy stabil, saját vállalkozás jelenthet kiszámíthatóbb anyagi hátteret.

- A megkérdezettek 64 százaléka készpénzben, 27 százaléka bankszámlán tartja a pénzét.

- Az adatok szerint a diákok nem nagyon ismerik a tőzsdét és az adótartalmakat sem. 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában