2012.06.05. 17:06
Könyvhét 2012 - Ami leköti, érdekli őket
Borsod-Abaúj-Zemplén - A gyerekek többsége egy hosszabb szöveg láttán türelmetlené válik.
Borsod-Abaúj-Zemplén - A gyerekek többsége egy hosszabb szöveg láttán türelmetlené válik.
Több kutatás szerint alapprobléma, hogy a diákok egyre nagyobb arányban nem tanulnak meg értően olvasni. Bár az esetek egy részében klinikai okok állnak a háttérben, ez megnehezíti az iskolai munkát mind a gyerek mind pedig a pedagógus számára különösen az oktatás azon szakaszában, amikor az önálló értő olvasás fontos. Emiatt már az általános iskola felső évfolyamaiban sokan hátrányba kerülnek a tanulásban.
Időt az olvasásra
– Bár cáfolni tudnám ezeket a felvetéseket – mondja Benkő Sándorné, a bodrogolaszi Zempléni Általános iskola igazgatója és magyar szakos tanára. – Azt tapasztaljuk, hogy a gyerekek többsége, ha egy viszonylag hosszabb szöveget meglát, akkor türelmetlenné válik. Még azok esetében is így van helyenként, akik egyébként jobb képességűek és nem szenvednek olvasási zavarokban. Tapasztalataim szerint olyan szövegeket kell adni a gyerekeknek, ami leköti, érdekli őket. Alsó tagozatban ilyen szempontból könnyebb a helyzet, hiszen az olvasmányok is ilyenek, ráadásul a gyerekek is fogékonyabbak. A felső tagozatban megváltozik a helyzet, egyre több időt vesz el a számítógép, kevés az idő a nyugodt, elmélyült olvasásra. Nem a számítógépet akarom bántani, hiszen hasznos információkkal tele van a világháló, de sajnos azt tapasztaljuk, hogy nem ezeket az oldalakat látogatják elsősorban a gyerekek. Módszerek vannak, amivel ezeket a hátrányokat csökkenteni lehet. Minden órámon van hangos olvasás, ragaszkodom a szóbeli feleléshez, mert az olvasás hiánya mellett a szövegalkotási hiányosságok is kommunikációs zavarokhoz vezethetnek. Nagyon nagy szerepe lenne az otthoni környezetnek abban, hogy a gyerekek olvassanak. Ha azt látják, hogy apa, anya időt szakít arra, hogy olvasson, nem pedig a tévé előtt ülve tölti a szabadidejét, ha van idő arra, hogy szépen, nyugodtan beszélgessünk a gyerekekkel, akkor talán ők is kedvet kapnak az olvasáshoz és ahhoz, hogy a gondolataikat megosszák velünk. Ebben az iskola csak egy részben tud segíteni, a többi az otthoni környezeten múlik. Nem tilthatjuk el a gyerekeinket a számítógéptől és a tévétől, inkább azt javasolnám, hogy emellett szakítsunk egy kis időt az értő olvasásra is, mert enélkül tanulni sem lehet.
A technikával nincs baj
– Az olvasás technikájával a diákjaink között nincs baj – mondja Tóth Tamás, a sárospataki Árpád Vezér Gimnázium és Kollégium igazgatója. – Ez nem azt jelenti, hogy nagyon rózsás a helyzet, mert azt a kollégáimmal együtt tapasztaljuk, hogy jóval kevesebbet olvasnak a mostani középiskolások, mint a pár generációval ezelőttiek. Ennek következtében kisebb a klasszikus műveltségük, szegényesebb a szókincsük, ezért kevésbé képesek árnyaltan kifejezni magukat. Szövegalkotásban is gyakoribbak a szóismétlések. Azt tapasztaljuk, hogy miután diákok nagy része már az interneten él, ezért sokkal gyorsabban olvas. Ennek következtében az egyszerű összefoglalások hívei, nem tudnak és nem is akarnak elmélyülni az összefüggésekben.
ÉM-BG