2012.08.14. 13:57
Távhőszámlák: hol a megoldás?
Miskolc - A képviselő válaszra sem méltatja a károsultat, a fogyasztóvédelem elutasította, s javasolja, forduljon bírósághoz.
Miskolc - A képviselő válaszra sem méltatja a károsultat, a fogyasztóvédelem elutasította, s javasolja, forduljon bírósághoz.Egyre messzebb a békés rendezés lehetősége, mondta portálunknak dr. Török Lajos távhőszámlájával kapcsolatos ügyére utalva. Mint korábban beszámoltunk róla, a gyermekorvos 435 ezer forintos elszámoló számlát kapott a távhőtől. Ha az ő számlája kirívóan magas is, sokan járnak hasonló cipőben: a panelprogramon átesett, költségelosztóval rendelkező, földszinten, vagy az alsóbb szinteken élők között lehetnek sorstársai. Az okok (és ezt a távhőszolgáltató cég, a Mihő Kft. is elismeri) abból erednek, hogy a panelházakat felülről lefelé fűtik. A fenti lakásokban élőket melegítik a szigeteletlen csövek és a felfelé szálló hő, így be sem kapcsolják télen a radiátort, úgyis meleg van náluk. A földszinti, és a szélső lakásokban élőknek viszont ahhoz, hogy elérjék a szükséges meleget, fel kell tekerniük a fűtőtesteket. A fentieknek így 0 fogyasztást mutat a mérő, így visszakapnak a befizetett átalányból, míg a társasház elszámolásakor a lentiek fizetik a teljes ház fogyasztását. (A lakók a fűtési szezon idején átalányt fizetnek, most, hogy leolvasták a ház fogyasztását, kapták meg az elszámoló számlát.)
Igazságtalan, de...
A földszintiek közül többen is megkeresték portálunkat. Próbálják keresni igazukat – hiszen nem akarnak mások helyet fizetni – eddig nem sok sikerrel. A Mihő Kft. mossa kezeit, ők a teljes ház mérőóráját olvassák le, és egy, a lakóközösség által elfogadott elszámoló szerződés alapján osztják el, ki mennyit fizessen. Hiába ismerik el, igazságtalan az elosztás, arra hivatkoznak, hogy nem térhetnek el a szerződésben foglaltaktól. Az tény, hogy tavaly nyár óta létezik egy kormányrendelet, a 104/2011. (VI.29.) számú, amely lehetőséget nyújt arra, hogy korrekciós tényezőket alkalmazva csökkentsék a lentebbi lakások által fizetendő összeget, de ezt kevés lakóközösség alkalmazza. (Egyrészt nehéz megszavaztatni, mert a fentieknek nem érdeke, hogy aláírják, másrészt a közös képviselők szerint ez csak részben enyhítene az igazságtalanságon.)
Vizsgálat nélkül
Dr. Török Lajos portáunknak elmondta, megkereste a Fogyasztóvédelmi Felügyelőséget a kérdéssel, hogy miként lehetséges egy nem hitelesített mérőműszer és egy fiktív elszámolási rendszer alapján az, hogy a szolgáltató ilyen, extrém magas költséget számlázzon a fogyasztóra. – Azt gondolva fordultam a felügyelőséghez, hogy ez esetben a fogyasztó megkárosítása történik – fogalmazott. A felügyelőség azonban „érdemi vizsgálat nélkül elutasította” a kérelmet. Azzal indokolta a döntést, mondta portálunknak dr. Török Lajos, hogy az ügy kivizsgálására nem rendelkezik hatáskörrel.
„Forduljon bírósághoz”
– Javasolta, hogy forduljak a bírósághoz. Jelezte azt is, hogy az érdekérvényesítés másik lehetősége, hogy a Kereskedelmi és Iparkamarához fordulhatok, ahol a Békéltető Testület hivatott a felmerülő jogvitára orvoslatot adni.
Dr. Török Lajos megjegyezte még, levélben kereste meg közös képviselőjét is, de két hete nem kapott választ.
– Úgy tűnik, hogy egyre messzebb a békés rendezés lehetősége, a számlák korrekciója és egy konszenzusos megoldás megtalálása. Marad a jogvita a bíróság előtt – jegyezte meg. Hozzáfűzte, a cikkek megjelenését követően nagyon sokan keresték meg, mind a város különböző részeiből, mind a megye több városából, sőt az ország másik feléről is támogatásukról biztosítva, segítségüket felajánlva. „Sajnos mindannyian csalódottan és megkeseredetten” – fogalmazott.
ÉM-HM