2013.05.22. 07:30
66. Cannes-i filmfesztivál - „Jóból csodálatos a sok”
Ez volt a hetvenes évek Las Vegasi sztárzongoristájának Liberace-nak (Michael Douglas) a jelmondata, aki nem csak hirdette, de életmódjával, öltözködésével, színpadi műsoraival hitelesen képviselte is, hogy túlzásból sosem elég.
Ez volt a hetvenes évek Las Vegasi sztárzongoristájának Liberace-nak (Michael Douglas) a jelmondata, aki nem csak hirdette, de életmódjával, öltözködésével, színpadi műsoraival hitelesen képviselte is, hogy túlzásból sosem elég.
A filmezéstől visszavonulni szándékozó Steven Soderbergh Behind the Candelabra című filmjével nyújt betekintés az AIDS-ben elhunyt excentrikus zongorista és partnere Scott (Matt Damon) a nyilvánosság elől eltitkolt életébe. A giccsparádé azonban önmagában kevéssé lenne szórakoztató, ha nem lenne Michael Douglas, aki csak úgy brillírozik a meleg showman szerepében. Douglasról az utóbbi időben leginkább csak betegsége miatt lehetett hallani, Soderberg filmjében viszont meggyőzött minket arról, hogy ismét kiváló formában van és az elmúlt évek rákkal való küzdelme után eljött számára a méltó visszatérés.
Látványban bővelkedett Paolo Sorrentino La grande bellezza (The Great Beauty) című filmje, jól példázva, hogy az olasz alkotóknak nehéz kilépniük Fellini árnyékából. Érdekes lett volna Sorrentino meditációja életről, halálról és arról, hogy mi is jelent igazi szépséget és mi ad értelmet az életnek, de két és fél órás játékideje több volt a soknál.
A fesztiválok – és ez alól Cannes sem kivétel – versenyprogramját nézve annyi szenvedést, kínt és nyomort lát az ember, hogy hajlamos elfelejteni, hogy a mozi elsősorban a szórakoztatásról szól. Idén viszont nem panaszkodhatunk, mert az említettek mellett láthattunk fordulatos és izgalmas japán akciófilmet a rendkívül termékeny rendezőtől Takashi Miiketől, aki 1991 óta 91 filmet rendezett. A Wara no Tate (Shield of Straw) alaposan megosztotta a közönséget, de kétségtelenül színesítette a programot, ahogy Valeria Bruni Tedeschinek a filmje is, aki az egyetlen női rendező a hivatalos versenyprogramban. Az ex francia First Lady Carla Bruni testvére az előző filmjeihez hasonlóan most is saját és neves olasz családja életét szövi bele az Un château en Italie-ba (A Castle in Italy) és ezúttal is a nála 19 évvel fiatalabb Louis Garrel a partnere a vásznon, aki az életben is évek óta párja a színész/rendezőnőnek.