2013.05.07. 11:07
Érettségi 2013 - Magyar: versre vártak, novella jött
Miskolc - A magyar írásbeli nem volt túl nehéz, vélekedtek a diákok.
Miskolc - A magyar írásbeli nem volt túl nehéz, vélekedtek a diákok.Nem találták nehéznek a magyar írásbeli érettségi feladatait a diákok. Legalábbis azok, akiket mi kérdeztünk meg tegnap dél körül Miskolc belvárosában. A Kossuth Lajos Evangélikus Gimnázium vidám csapata érkezik a Centrum elé. Goffa Norbert különösen elégedett, mert mint mondja, szereti a magyart, ez az egyik kedvenc tantárgya. Készült is szorgalmasan és örömmel az írásbelire, így nem érték váratlanul a feladatok. Ennek ellenére kicsit nehéznek tartotta a kérdéseket, de aztán sikerült megbirkóznia mindegyikkel. Úgy véli, a szövegértési rész nehezebb volt, mint a szövegalkotási.
Átfogó tudás
Norbert szerint hasznosak az érettségi vizsgák.
– Szerintem segítenek abban, hogy megmutassuk és megismerjük saját képességeinket. A gimnáziumi évek végére átfogó tudást kapunk a különböző tudományágakból, ami szintén fontos – mondja Norbert.
Tóth Diána, a Fáy András Görög Katolikus Közgazdasági Szakközépiskola diákja sem tartotta nehéznek a magyart. Szerinte az első rész volt könnyebb, és a második nehezebb. A Márai-novella elemzését választotta, úgy gondolta, azzal boldogul majd a legkönnyebben. Diána szereti az irodalmat, különösen a verseket, de a novellaelemzés sem fogott ki rajta.
– Nem készültem különösebben az írásbelire – árulja el. – Ha valaki eljut az érettségiig, akkor már rendelkezik annyi tudással és rutinnal, hogy az írásbelit minden gond nélkül megoldja.
Most kiderül
Diána szerint azért is jó az érettségi, mert most kiderül, hogy a 4 év alatt kik voltak azok, akik puskáztak a dolgozatok alatt, és kik azok, akik rendesen tanultak. Az igazi felkészülés azonban még csak most következik. Hiszen a szóbeli sokkal nehezebb lesz az írásbelinél. Diána fél is, hogy nem lesz elég idő az összes tételre. Hozzáteszi: bár azt szokták mondani, hogy az érettségiző fiatalok a legokosabbak, mert az ő fejükben van a legtöbb tudás, de egyelőre ő ezt nem érzi.
Szintén elégedett a magyar írásbelivel Gudász Gerda, a Ferenczi Sándor Egészségügyi Szakközépiskola végzőse. Nem is csoda, hiszen mint fogalmaz, imádja a magyart.
Bár ő is inkább verselemzésre készült, de a Márai-novellának is örült. Annál is inkább, mert Máraival sokat foglalkoztak az irodalomórákon. Egy problémája volt csak, hogy nem figyelte az időt, és ezért nem ért a szövegértési feladat végére. Gerda szerint nem kellene érettségit tartani.
– Ha 4 év alatt megtanultam a tananyagot, és mindenből megfeleltem, akkor felesleges most újra számot adni a tanultakról– vélekedik. a diáklány.
ÉM-HE
Érveltek és elemeztek
Az érettségiző diákoknak a középszintű magyar írásbelin Gósy Mária nyelvész munkáját kellett értelmezniük, és a szöveg alapján kellett megoldaniuk kilenc feladatot. A szövegértési feladat általában egy esszé, ismeretterjesztő céllal íródott tanulmány, publicisztikai mű egésze vagy részlete.
A szövegalkotási feladatlap esetében a vizsgázó három eltérő típusú, műfajú és témájú szövegalkotási feladatból választ egyet: egy érvelést, egy műelemzést vagy egy összehasonlító elemzést. Idén a diákok Leszek Kolakowski lengyel filozófus egyik művének részletét, egy Márai Sándor-elbeszélést, valamint egy Berzsenyi Dániel- és egy Vörösmarty Mihály-költeményt kaptak, ezek közül választhattak.