2013.06.14. 15:34
Teszem a dolgomat...
Ózd - Egy nagyon nagy, 4x1,8 méteres festmény előtt állok Veres Lajos ózdi képzőművésszel aki ecsettel a kezében merengve szemléli a képet amelynek címe "Az utolsó nyersvascsapolás."
Ózd - Egy nagyon nagy, 4x1,8 méteres festmény előtt állok Veres Lajos ózdi képzőművésszel aki ecsettel a kezében merengve szemléli a képet amelynek címe "Az utolsó nyersvascsapolás."
A kép egy éjszakai csapolást ábrázol, amikor egy nagy lándzsával megnyitják a kohó csapolónyílását. és a nyersvas szikrázó fényei megvilágítják a kohászok arcát,ruháját. A pillanat egy impresszió a fények kavalkádja. Az alkotás kifejezése expresszív erős ecsetkezeléssel. Maga a mozgás horizontálisan feszíti a kompozíciót. A világos és sötét felületek teszik dinamikussá- a kiegészítő színek alkalmazásával -érdekfeszítővé, izgaslmassá a festményt.
Az alkotót egy hosszas merengéséből kérdésemmel zökkentem ki.
Miért éppen ezt a témát választotta ?
-Mint sokan mások az ózdi vasgyárhoz én magam is erősen kötődtem. Ebben a nehézipari környezetben nőttem fel. Mivel már gyermekkoromtól fogva foglalkoztam a képzőművészettel nagy érdeklődéssel figyeltem a kohászok mindennapi tevékenységét,kemény munkáját azt a folyamatot amíg a vasércből folyékony vas illetve acél lett. A szóbanforgó festményem mondanivalója is abból a megfigyelésből származik ami egykor belém ivódott. Sok-sok éjszaka figyeltem ennek a munkának a helyszineit s csodáltam a látottakat. Sajnos a gyárból mára már "vascsontvázak maradtak".Ez majdnem elmondható a képzőművészetről is.
-Ezt,hogy értsem ?
--Bárki megfigyelheti,hogy a város bizonyos helyein,közintézményeiben csak elvétve lát egy-egy képzőművészeti alkotást.
Kunt Ernő neves festőművész 15-éven át élt és dolgozott városunkban de, a város vezetői egyetlen alkotását sem vásárolta meg.hogy így támogatta volna őt a pályáján. Tudomásom szerint a Városi Múzeumban van egy Kunt Ernő kép de az is a raktárban van. Ezt szomorúnak tartom !
-Úgy tudom egykor pezsgő amatőr képzőművészeti tevékenyság volt Ózdon ? Mi a helyzet jelenleg ?
-Nem csak Ózdon de az egész országban,jól működött az amatőr képzőművészeti munka,és az alkotókat megbecsülték és még jutalmazták is. Sajnos ez már nem így van,pedig a képzőművészeti tevékenységnek fontos szerepe és funkciója van a közművelődési rendszerben,a vizuális kultúra terjesztésében. Az elmúlt 20-25 évben a kulturális intézmények átalakulása itt-ott bezárása, drámai változást hozott a kulturális élet valamennyi szférájában.A korábbi támogatási forma megszünt bevezették a pályázati rendszert,de ennek hatására a képzőművészeti tevékenység szinte elsorvadt,ez pedig a nemzeti,szellemi kulturánk leépüléséhez vezet. Aggódva figyelem az amatőr, de a hivatásos képzőművészet helyzetét is.Sajnos nehezen tudnak elmozdulni abból az állapotból ahová mára süllyedtek. Országos viszonylatban leértékelődött a képzőművészeti kultúra értékrendje,senki sem kéri számon az illetékes intézetek vezetőitől és mindazoktól akiknek az önkormányzatok kulturális bizottságaiban az lett volna a dolguk,hogy megteremtsék ezt a kulturális lehetőséget. Ózdon több mint 25 éve megszünt a képzőművészeti műhely Azt tapasztalom,hogy nem is hiányzik azoknak akik a kultúra területén tevékenykednek.Nem tesznek azért ,hogy legyen egy alkotóműhely ahol folytatódhatna a hagyományos tevékenység.
Vannak ugyan kiállítási programok,de ezek-és itt nem a naív alkotókat megbántva-inkább a kiállítások szervezőit minősítik.
Nagyra értékelem azok alkotói tevékenységét,akik az önkifejezés bizonyos szintjén bemutatják alkotásaikat,arcukat,de bizonyára ők is szivesen résztvennének olyan alkotóműhely munkájában,ahol meglévő tehetségüket továbbfejlesztenék,nem szégyelve másoktól tanulni,felemelkedni egy komoly szintre.Az amatőr mozgalom számára nagyon fontos a továbbképzés a megmérettetés.
-Ez most tulajdonképpen nincs meg ?
-Nincs ! Ez a lehetőség hiányzik.A képzőművészeti kultúra csak ott fejlődhet folyamatosan ahol a lehetőséget megteremtik még akkor is ha pénzbe kerül. A kultúra csak ott virágzik ahol a gyökereket is "öntözik".
-Tudomásom szerint Ön azért megtalálta a módját a fejlődésnek ?
-Valóban így van ! Szerncsésnek mondhatom magam mert részt vehettem olyan programokban 2000-2006 között,amelynek az volt a célja,hogy megújítsuk országosan a képzőművészeti mozgalmat. A Nemzeti Kulturális Alapprogram Közművelődési Kollégiumának,a Magyar Művelődési Intézet és a Megyei Művelődési Központ közreműködésével olyan programot hajtottunk végre amelytől azt reméltük,hogy a további támogatást megkapjuk.
-Ennek a programnak ki volt az irányítója eszmei szerzője ?
-Fekete Márta főkurátor. Vele alakítottuk meg a Képző-és Iparművész Alkotók Nemzetközi Szervezetét (KIANSZ).
- Ennek mi volt a célja ?
-Az amatőr mozgalom értékeit végig gondolva,letisztítva,olyan nemzetközi képzési rendszert hozzunk létre,amely megerősítené annak értékét. Ezen túlmenően az Országos Képző-és Iparművészeti Tárlatok olyan szinvonalát hoztuk létre amely az amatör "Amator Artium Exancia" kiállításában csúcsosodott ki. Ennek eredményei-dokumentációként-a kiállítási katalógusokban megtalálhatók. Sajnos az akkori kormányzat képviselőitől a folytatásra nem kaptunk zöld utat. Ekkor 2006-ot írtunk.
-Mit remél az elkövetkezedő időszaktól ?
-Keveset. Ma már nem veszek részt az amatőr mozgalomban,mert olyan erők működnek,amely folytatásában nem kívánok résztvenni.Jót akartunk de állságos erők bennünket visszavetettek.Ettől függetlenül teszem a dolgomat addig amíg erőm és hitem van. Igyekszem azokat a munkáimat rendbetenni amik számomra fontosak,hogy létrehozzam még azokat a gondolatokat,érzelmeket amik belső világomban kifejezésre várnak,amik a hazai és külföldi útjaim során mélyen megérintettek.
-Kerékgyártó Mihály-