Helyi közélet

2013.11.08. 12:27

"Ez a kis fuszulyka él a színpadon"

Miskolc - A színész, aki megmutatja: egyedül is van egy színház.

Miskolc - A színész, aki megmutatja: egyedül is van egy színház.Inkább csak villanások a színpadon, ahogyan a színész megjelenik: idősb Nagynét is utoléri valami végzet Bródy Sándor színművében, fia szerelmi szeszélye az útjába sodor egy fiatal tanítónőt. Oda a vagyon adta rang nyugalma és magabiztossága. Kényszerek lesznek úrrá akaratán, most magánál nagyobb erő elől kellene kitérnie. Az asszonyból a fiún és pénzen osztozkodás riadalma tör elő a düh erejével, érvnek ez persze édeskevés, amikor a világát romba döntő igaz érzésekkel hadakozik. Mrs. Pierce együttérző: a halk szavú normalitás az elvakultan és gátlástalanul célratörő Henry Higgins otthonában, a küszködés hátterében az életnek értelmet adó női érzésekkel. Hangsúly a My Fair Lady történetét leíró zenés elbeszélésben.

Mennyi angyal

A színház: szakma, és lám, Nádasy Erika mindent tud erről a szakmáról, hiszen így és ilyennek láthatjuk ezekben a szerepekben. És a színház: több mint szakma – valójában nehezen felfogható, hogy mi minden még. Sok lélek meg angyal jön ki az emberekből – ez a mondata például Visky András drámájában, az Alkoholistákban az egri színház korábbi előadásában – és a stúdió tere megtelik lélekkel. Érezni: mintha az angyalok is jelen lennének. Az Ibusárban Sárbogárdi Jolán életének összes alakja: mind ő. Nem az az érzésünk, hogy színész dolgozik a színpadon, hanem hogy amit látunk: tényleg megtörténik.

– Ha valóságosnak tűnik, azt jelenti, hogy magadat mutatod, belülről – mondja erre. És még, hogy az élet alakítja az embert. Nem tér ki előle – az élete fordulataiból kitelne egy érdekesebb regény, saját tapasztalataiból temérdek szerep formálható pontosan, hitelesen.

Tudta a fene

Honnan tudta, hogy színésznek kell lennie? „Tudta a fene", szalad ki a száján. „A sok okos felnőtt mond sok butaságot a gyerekeknek", neki, a kecskeméti diáknak például, hogy színésznőnek kellene lennie: sokat olvasott, verseket mondott, szerepelt, odakeveredett egy félprofi színjátszó csoportba. A szakközépiskola után három hónapig felszolgáló volt, majd titokban jelentkezett a színművészetire, ahová nem vették fel.

– Én vagyok az országban az egyetlen, akit jogosan utasítottak el. Annyira béna voltam! – kedélyes nyugalommal mondja ezt, ahogyan az önmagukkal tisztában lévő, őszinte emberek beszélnek magukról. Önirónia, szeretettel teli.

Csillogó pezsgőspoharak

A színészi pályára kerülővel indult: a kecskeméti színház kelléktárából. A barátai hívták ide dolgozni, kellett valaki a sok férfi színházi munkás között, aki elmosogatja a pezsgőspoharakat A Kaméliás hölgy előadásai után.

– Nem lényeges, honnan kezdi az ember. Ha szeretné, minden tanítja: helyzet és ember is. Lendvai Ferenc bízott rá kisebb-nagyobb feladatokat előadásokban, volt, amiért versenyeznie kellett énekkari társával: „ő gyönyörű volt, én nem voltam szép, és amikor mindketten megcsináltuk, Lendvai Feri bácsi azt mondta neki: te szép vagy és ügyes, de ez a kis fuszulyka él a színpadon, ez fogja játszani". Az igazán fontos állomása a színészi pályáján Eger: itt találkozott későbbi férjével, Szegvári Menyhérttel, aki rendezőként dolgozott itt.

– Nyilvánvaló volt, hogy az én életemből hiányzik a főiskola. Ő okosan és ügyesen pótolta ezt, lépésről lépésre vezetett rá: milyen az, valójában bemenni a színpadra, szerepet építeni. A változást akkor vettem észre magamban, amikor már bele tudtam szólni én is. Akkor kezdődött nálam, hogy megmutatom, egyedül is vagyok egy színház.

Itt és ekkor születtek azok az előadások is, amikkel ezt valóban be is bizonyította: a Piaf, majd az Ibusár. Utóbbit kifejezetten az ő kedvéért írta Parti Nagy Lajos: ismeretlenül hívta fel az írót, hogy szeretné egyedül eljátszani Sárbogárdi Jolán történetét, lát-e lehetőséget egy ilyen változat elkészítésére. Parti Nagy Lajos gondolkodási időt kért, és két hét múlva hívta vissza a színészt: lát lehetőséget. Eredetileg egyszemélyes darabnak készült, és örül neki, hogy ezt valaki kihallotta belőle.

Ez az élet fantasztikus!

Ma szakmai nyugdíjas, az egri társulatot az után hagyta ott, hogy a színház nagy korszakát jegyző korábbi igazgató, Csizmadia Tibor távozott. Ez nem a pálya vége: Földszint 2. néven lakásszínháza van Egerben, Miskolcon a Piaffal és az Ibusárral lép fel a Játékszínben, játszik a My Fair Ladyben és A tanítónőben. Civilben vendégházat működtet Egerszalókon, kertet művel, főz és takarít, gyerekekkel foglalkozik.

– Az első lecke, hogy figyeljék meg, milyen az ember, és próbálják megérteni, miért olyan. Érdeklődéssel kell eltelnie az emberi életnek, akkor nagyot nem tévedhet, mindig van hová nyúlnia. A színházban az a jó, hogy az ember annyi életet él, amennyit játszik. Én rettentő szerencsés vagyok: rengeteg módon élhetek. És ez mind fejleszti azt is, ahogyan a színpadon jelen tudok lenni. Az ember formálódik, felvértezettebb, vagy esetlenebb, szerencsésebb, vagy szerencsétlenebb lesz. Mindig más lesz! Ez az élet fantasztikus, gyakorolni kell!

- Bujdos Attila -

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában