2013.11.18. 19:08
Nincs alternatívája az internetnek!
Miskolc - Soha nem beszéltünk annyit bankról, banki költségekről mint mostanság. De a világ fejlődik az adó és illeték intézkedéstől függetlenül is, s ezek a tendenciák jóval tartósabbak.
Miskolc - Soha nem beszéltünk annyit bankról, banki költségekről mint mostanság. De a világ fejlődik az adó és illeték intézkedéstől függetlenül is, s ezek a tendenciák jóval tartósabbak.Vinnai Balázs a banki informatikai rendszereket – internetbankok, front office megoldások - fejlesztő miskolci IND Group ügyvezető igazgatója így látja ma a banki ügyfélkapcsolatok változásait:
- Az egész világon intenzíven fejlődik az internetbanking, ami abszolút logikus hiszen minden bank költségtakarékosságra törekszik, és erre az internet a legegyszerűbb megoldás: nem kell bankfiók, kevés az ügyintézői feladat és költség.Másik előnye hogy míg egy fiókhálózatnál a megközelítési idő, távolság behatárolja az elérhető ügyfelek számát, az internetbanknál nincsenek ilyen határok. Ma már a hitelfevételi ügyintézés is abszolút lehetséges online módon,gyakorlatilag alig van olyan banki művelet ami nem terelhető ebbe a csatornába. Hatalmas lendületet adott ráadásul ennek a történetnek az okostelefonok terjedése is: az emberek a nap 24 órájában, szinte bárhonnan hozzáférnek pénzügyeikhez.
A tranzakciós illeték bevezetése visszaveti itthon ezt a megállíthatatlannak tűnő fejlődést?
Vinnai Balázs: - Nyilván ez mindenki számára növeli a költségeket,de még mindig a digitális csatornák maradnak a relatíve legolcsóbbak.Valamint még tovább nőhet a jelentősége az átgondolt pénzkezelésnek a családi kasszáknál is. Ebben óriási segítséget nyújthatnak azok a PFM-megoldások (Personal Finance Management, azaz online személyes pénzügyi menedzser programok), amelyeket az IND is fejleszt. Az elmúlt hetekben ezért kaptuk meg a német nyelvterület leginnovatívabb banki megoldásának díját. Ma már van jelentősége annak hogyan ütemezzük a készpénfelvételeket, mit hogyan utalunk és így tovább. De az egész állam érdeke is a pénzügyi műveltség növelése, és erre is vannak kitűnő megoldások: egy partnerünkkel szeretnénk egy olyan programot indítani amely az óvodás kortól elkísér a felnőtt korig.A legszellemesebb eleme egy gyerekeknek való kis malacpersely, ami számlálja a beledobott pénzt. Természetesen ez is digitalizálva van – egy játékos, rajzos,a pénzügyekkel való foglalkozásra ösztönző rendszerbe van beágyazva -, máshogyan ma már nem lehet lekötni a fiatal generációkat.
Az is látható hogy egyre több a hitelkártyákat ajánló, nem banki szereplő. Mit jelent ez?
Vinnai Balázs: - Bankok számára veszélyes folyamat, hogy kereskedő- és egyéb cégek belépnek a pénzügyi piacra,a saját ügyfélkörükre építve, új szolgáltatói márkákat létrehozva,a bankokat háttérszervizként használva. Számos helyen látunk erre példákat, kezdve a hitelkártyáktól egészen a különböző fizetési megoldásokig. Ennek ellenszere lehet elsősorban a fejlett digitális banki szolgáltatás, amely keresztül a bankok igazi értéket és kapcsolatot tudnak kialakítani ügyfeleikkel – értve és kiszolgálva azok valódi igényeit, szükségleteit.
Ma az IND elsősorban nyugat- európai nagybankoknak fejleszt, de szakemberei itthon dolgoznak. Miért sikerült megelőzni az elvándorlást?
Vinnai Balázs: - Az Informatikai,Távközlési és Elektronikai Vállalkozások Szövetségében elnökségi tagként foglalkozom az informatikai ”agyelszívás” problémakörével. Az látható világosan, hogy ha nem tudjuk hazai kis és középvállalkozások gondolkodásmódját megváltoztatni, ez ellen hatékonyan fellépni nem lehet. Az egyedüli megoldás az ha a cég megméreti magát nemzetközi piacon, vannak külföldi munkái, projektjei,vonzó munkakörnyezetet biztosit, ahonnan a fiatalok számára a munkájuk révén érhető el a világ. Bezárkózva mindig veszíteni fogunk,lépésről lépésre. Az IND, és a nálunk dolgozó közel 250 kollega arra jó példa, hogy ezt igenis meg lehet csinálni itthonról is.