2015.07.13. 10:56
Közös érdekünk a borvidék sikere
Tolcsva - Ebben az évben tovább emelkednek a minőségi szőlők felvásárlási árai. Interjú: Gaálné Király Enikővel, a Tokaj Kereskedőház Zrt. vezérigazgatójával.
Tolcsva - Ebben az évben tovább emelkednek a minőségi szőlők felvásárlási árai. Interjú: Gaálné Király Enikővel, a Tokaj Kereskedőház Zrt. vezérigazgatójával.
Ez év februárjában vette át az állami tulajdonú Tokaj Kereskedőház Zrt. vezérigazgatói posztját Gaálné Király Enikő, akinek a neve Tokaj-Hegyalján egyáltalán nem ismeretlen, hiszen több mint két évtizede dolgozik folyamatosan a borvidéken.
- A Tokaj Kereskedőház Zrt.-nek sohasem volt könnyű dolga, mivel meg kellett felelnie annak a kettősségnek, hogy folyamatosan minőségi borokat állítson elő, miközben több ezer termelőtől érkezik a borvidék speciális klímája miatt a változó minőségű szőlő.
Gaálné Király Enikő: A Tokaj Kereskedőház Zrt.-ben 2013-ban elindult megújulási folyamat egyértelműen a minőségi borkészítést szolgálja. Magas minőséget viszont csak akkor biztosíthatunk, ha az alapanyagként felhasznált szőlő is magas színvonalú. Ugyanakkor esetünkben a felvásárlásból eredően jelentős a felhasznált mennyiség, hiszen tavaly 970 hektárnyi termőterületről vásároltunk fel szőlőt. Idén pedig közel 1100 hektárnyi területről mintegy 1500 termelőtől fogunk szőlőt felvásárolni és ebből a jelentős mennyiségből kell kiemelkedő minőségű borokat készítenünk, amit 8–10 millió palack esetében összetett folyamat előz meg. Célunk, hogy a gazdákat a tudatosabb termelés, szelektálás felé fordítsuk, így az egész régióban növekedjen a minőségi szőlő mennyisége. Ahhoz, hogy a végeredmény egységes és magas minőséget képviseljen, a Kereskedőház és a szőlőtermelők szoros munkakapcsolata szükséges, a magasabb minőségű alapanyag előállítását ezért a termelőkkel folytatott szorosabb együttműködéssel is segítjük. Ennek részeként szőlőművelési és növényvédelmi tanácsadást biztosítunk a szerződött partnereknek. Elindítottuk Prémium Termelői Programunkat, a csatlakozó termelőknek szigorú szabályokat kell betartaniuk a szőlőművelés, a növényvédelem terén valamint a szüret során, és legfeljebb 70 mázsa szőlőt termelhetnek hektáronként. A magasabb minőségi elvárások természetesen a korábbinál magasabb – idén akár 400 forintos kilónkénti – felvásárlási árakkal is együtt járnak. A felvásárlási árak egyébként nemcsak a prémium kategória, hanem az egészséges, jó minőségű 17–22 mustfokos alapanyag esetében is nőnek az idén. A teljesen egészséges szőlő bruttó ára a tavalyi 80 és 120 forintos kilogrammonkénti árról 140–150 forintra emelkedik 17–22 mustfokos kategóriában. A célunk tehát az, hogy a szerződésben rögzített minőségi elvárásaink mellett kiszámítható jövedelmezőséget biztosítsunk a termelőknek. Szőlőfelvásárlóként, azaz integrátorként az is lényeges, hogy ismerjük, az egyes szőlőültetvényekben, dűlőkön milyen minőségű szőlő terem és az milyen bort adhat, ezért indítottuk el 2013-ban a világszerte egyedülálló ültetvényállapot és termőhelypotenciál-felmérést. A felmérés rendkívül nagy részletességgel biztosít adatokat arra vonatkozóan, hogy mely területek adottságai megfelelőek a tartósan magas minőségű szőlő termelésére. Az így létrejött adatbázisból – térinformatikai módszerek segítségével – több tucat szempont alapján lehet nagy felbontású térképeket készíteni. A felmérés kiterjed a területek talajtani, domborzati és klimatikus tényezőire is. Az adatbázisból, minden felmért földdarabról több tucat szempont alapján lehet majd rövidtávon az aktuális termelési ciklus, hosszútávon a borvidéki szintű stratégiai tervezéshez adatokat kinyerni. Mivel a borvidék egyedi terroirja kínálja az egyik legnagyobb kitörési lehetőséget a tokaji boroknak a nemzetközi piacon, az ültetvények állapotára és a termőhelyek adottságaira is kiterjedő felmérés nélkülözhetetlen ahhoz, hogy megállapítható legyen: az adott parcella mely fő termelési cél eléréséhez kínálja a legjobb feltételeket, valamint egy határozott termelési cél eléréséhez milyen változtatások szükségesek az ültetvény szerkezetét és az alkalmazott termesztéstechnológiát illetően. A 2013 júliusában indult felmérés első szakaszában a vállalat által integrált 1000 hektár területen, 3600 parcellán már elvégezték a munkát. Jelenleg a felmérés következő szakasza zajlik, ami a borvidék teljes területére vonatkozik. Köszönettel tartozunk a termelők együttműködéséért, akik lehetővé teszik, hogy a teljes borvidékre vonatkozó felmérésen dolgozó szakértők megközelítsék a felmérésben érintett szőlőművelési területeket.
- A 90-es évek elején elindult egy folyamat Tokaj-Hegyalján: szinte gombamód szaporodtak el a külföldi befektetők által indított borászatok, pincészetek, szőlőbirtokok. A várt nagy áttörés azonban mintha elmaradt volna.
Gaálné Király Enikő: A borvidék számára elengedhetetlen, hogy a nemzetközi vérkeringésben ott legyen a Tokaji név. A több mint két évtizeddel ezelőtt elindult folyamat eredményként több pincészet jelen van a nemzetközi piacon, de a közelmúltban 10 országban 62 ezer fő megkérdezésével a tokaji borok ismertségét is vizsgáló piackutatás eredményei alapján látható, hogy maga a borvidék még nem ismert széles körben. Arra kell törekednünk, hogy a Tokaj Kereskedőház Zrt. a borvidék támpillére legyen, magas minőségi színvonalat képviselve. A megvalósuló fejlesztéseknek köszönhetően a Tokaj Kereskedőház olyan borászati technológiával működik a jövőben, ami az állandóan magas minőségű borok előállításának biztosítéka. Az emelkedő átlagos színvonal pedig „magával húzza” a teljes régiót, hiszen a nemzetközi piacon legnagyobb értékesített mennyiséggel megjelenő borászat minőségének fejlesztésével a Tokajról kialakított minőségi kép elsődlegesen alakítható, így a borvidékről származó minőségi borok értékesítési ára emelkedhet, profitabilitásuk pedig nőhet. Rengeteg eddig kihasználatlan értékesítési potenciál van Nyugat-Európában, Skandináviában, Észak-Amerikában és Ázsiában. Számunkra Ázsia nagy kitörési pont, hiszen ez az a régió, ahol hatalmas a potenciális fogyasztók száma és ahol kedveltek az édes borok. A borvidéki termelőknek május 27-én Sárospatakon, a sajtónak június 2-án mutatta be a Tokaj Borvidék Fejlesztési Tanács azt a stratégiai iránymutatást, mely a tokaji borok nemzetközi piaci sikeréhez szükséges stratégiai irányvonalakat összegzi. A stratégiai iránymutatás kidolgozásának részeként készült a már említett, tíz országra kiterjedő piackutatás 62 000 fő megkérdezésével, akik rendszeresen fogyasztanak édes bort. Hazánk mellett, a megszondáztatott országok egy része a hagyományos piacainkat – cseh, lengyel, orosz, brit – érintette, más része viszont a német, francia, svéd, amerikai és kínai borfogyasztók szokásaira, elvárásaira irányult. A kutatási eredmények alapján meghatározhatóak a tokaji borok fő célpiacai: az Egyesült Államok, Kína és az Egyesült Királyság. Az ázsiai országban leginkább az édes boroknak van széles rajongói tábora, míg a két angolszász országban mind az édes, mind a száraz tokaji borokra van kereslet.
- A folyamatos átalakulást jelzik a cég székhelyén zajló, illetve a többi telephelyen tervezett építkezések is.
Gaálné Király Enikő: A minőségi borkészítéshez ma már elengedhetetlenek a minőségi borászati-technológiai feltételek. Ezek kialakításának első lépéseként, beruházási projektünk keretében, 2014-ben készült el Tolcsván a 66 ezer hektoliter bor erjesztésére és tárolására alkalmas tartálycsarnokunk. 2015 februárjában elkezdődött a társaság új, palackozó üzemének építése. A létesítmény a mai piaci elvárásoknak megfelelően egyszerre garantál majd százszázalékos sterilitást és teszi lehetővé az öntapadós címkézést, valamint a csavarzár használatát. Ugyancsak 2015-ben indul el a Tokaj Kereskedőház készáruraktárának korszerűsítése. A következő fejlesztési ütemben épül meg a vállalat új szőlőfogadó és -feldolgozó létesítménye, ahol 2016-tól naponta 5 ezer mázsa szőlő feldolgozására lesz lehetőség. Szegiben pedig egy olyan látogatóközpont épül 2017-ben, ahol a szőlőtermesztés és a borkészítés valamennyi fázisával megismerkedhetnek az érdeklődők, és ahol ezenfelül tervezzük egy étterem és egy panzió megépítését is. Hiszen nem csupán az a cél, hogy a turistákat a régióba csábítsuk, hanem, hogy minél tovább itt is tartsuk.
- A beruházás miatt volt szükség a létszámleépítésre?
Gaálné Király Enikő: 2013-ban átfogó megújulási folyamat indult el a Tokaj Kereskedőháznál, érintve a termékek minőségi megújítása mellett a termelési technológia és az adminisztratív folyamatok átalakítását is. Ezek részeként a cégvezetés áttekintette a vállalat belső folyamatait, így bizonyosodott be, hogy a munkahelyek többségének megtartása, és a – létszámleépítés előtt – 155 munkavállalót foglalkoztató vállalat hosszútávú, kiszámítható működése csak akkor valósítható meg a beruházásokat és a fejlesztéseket követően, ha a cég kisebb létszámmal, de jóval hatékonyabban működik a jövőben.
- A fejlesztési, beruházási tervek viszont csak akkor érnek majd valamit, ha a borok minősége is idehozza a látogatókat.
Gaálné Király Enikő: Ez a termelőkkel történő nagyon szoros és intenzív együttműködést feltételez, amelyen gőzerővel dolgozunk, hiszen közös érdekünk, hogy a borvidéket sikerre vezessük. Már most számos nemzetközi elismerés igazolja, hogy eredményes a termékeink – 2013-ban Áts Károly főborász vezetésével megkezdett – minőségi megújítása. A „Tokaj Grand Selection Késői Arany” elnevezésű késői szüretelésű borunkat három egymást követő nemzetközi borverseny, a párizsi Vinalies, a bordói Challenge du Vin, valamint a prágai Vinex zsűrije is a legjobb édes bornak választotta. A 2013-as aszúk jövőre kerülnek piacra és ettől az évjárattól komoly sikereket várunk, hiszen kiemelkedően jó volt a szüret; elismert borszakértők visszajelzései alapján ezek kiváló minőségű borok.
Névjegy: Gaálné Király Enikő
A Tokaj Kereskedőház Zrt-t 2015. február 1-től vezérigazgatóként irányító szakembere a Miskolci Egyetemen szerzett közgazdász diploma után nemzetközi menedzsment szakon diplomázott a franciaországi Reimsben, majd elvégezte az Office International de la Vigne et du Vin ( Szőlő és Bor Nemzetközi Hivatala) „bor és szeszesital ágazat gazdasága és marketingje” posztgraduális képzést. Pályáját a Disznókő Szőlőbirtokon kezdte 1995-ben, amelynek kereskedelmi és marketing igazgatói pozíciójából igazolt 2009-ben a Béres Szőlőbirtokhoz, ahol kereskedelmi igazgatóként folytatta. 2012-től a Borinvest Borászati és Kereskedelmi Kft. ügyvezetője, majd 2014 szeptemberétől vezérigazgatói kinevezéséig a Tokaj Kereskedőház vezérigazgató-helyettese. Angolul, oroszul és franciául beszél.