2016.01.09. 09:28
Akár 30 Takata is épülhetne az új ipari parkba. És milyen lesz?
Miskolc - Orbán Viktor miniszterelnök tavaly tavasszal jelentette be Miskolcon, hogy a kormány támogatja egy ezerhektáros ipari park kialakítását a megyeszékhelyen. Ezután nagy csend következett, senki nem nyilatkozott arról, hogy mégis, hol tudna a város kialakítani egy ekkora területet.
Miskolc - Orbán Viktor miniszterelnök tavaly tavasszal jelentette be Miskolcon, hogy a kormány támogatja egy ezerhektáros ipari park kialakítását a megyeszékhelyen. Ezután nagy csend következett, senki nem nyilatkozott arról, hogy mégis, hol tudna a város kialakítani egy ekkora területet.
Az említett terület
Mert ezer hektár óriási, egy szakember így érzékeltette lapunknak: négy Mercedes gyár, vagy húsz Bosch, esetleg harminc Takata méretű üzem férhet el ekkora területen.
Próbáltuk kérdezni akkortájt az építészeket, hogy szerintük hol épülhetne ipari park Miskolcon, a legtöbben épp azt a területet nevezték meg, ahová most tervezik. Azaz Martinkertváros, Hejőcsaba és Szirma részeit érintve.
Jelenleg a településrendezési tervek készülnek, ezek még nem nyilvánosak, így annak készítői nem kívántak nyilatkozni.
Annyit sikerült megtudnunk, hogy túlnyomórészt mezőgazdasági művelés alatt állnak a földek, ipari, gazdasági területfelhasználású területek inkább a városrész 3. számú főközlekedési út melletti részén találhatók. Nagyrészt beépítetlen ingatlanokról van szó, így a műszaki infrastruktúra teljes kiépítését igénylik.
Új utak kellenek
A leendő ipari park elérhetőségéhez új utak szükségesek. A cél az, hogy Martinkertvárost és Szirmát elkerülő úthálózat épüljön, valamint hogy a kertvárosias övezetek körbejárhatósága biztosított legyen. Emellett az M30 gyorsforgalmi útról való leágazásokat is fejleszteni, bővíteni szükséges, hogy a betelepülő vállalkozások telephelyei a beszállítóknak gyorsabb elérhetőséget biztosítsanak.
A nagy kiterjedésű új gazdasági területek telkei nem egy ütemben, hanem időben elhúzódva, a beruházni kívánók érkezésével alakulnak ki, épülnek be.
Több miskolci építészt is kérdeztünk, hogy szerintük jó területet választott-e ki a miskolci önkormányzat. A válasz igen volt. Viszlai József (a város korábbi főépítésze) például elmondta, több kollégájával a Tiszai pályaudvarnál épülő intermodális csomópont tervezésében vesznek részt, annál a munkánál is figyelembe veszik már a tervezett ipari park által megnövekedett igényeket.
Nagy lehetőség
Rudolf Mihály, a megyei építészkamara elnöke részletesebben is kifejtette véleményét. Elmondta, szerinte nagy lehetőség Miskolcnak az ipari park kialakítása, bár lehet, elég lett volna szerényebb méretűben gondolkodni. A kialakítandó terület külön erényeként említette, hogy az autópálya mellé települ, ami vonzza az ipart.
Emellett ott a vasút is a nyugati és az északi oldalon. Azt viszont el kell érni az építkezés során, hangsúlyozta, hogy Martinkertváros és Szirma lakóinak ne legyen nyomasztó az ipari terület közelsége: védőzónák kialakítása lehet erre a megoldás.
Megjegyeztük, korábban, amikor szóba került ez a terület, az is felvetődött, hogy vannak mocsaras részei. Rudolf Mihály szerint ez a Nádasrétre jellemző, de mérnöki tervezéssel ez a probléma kiküszöbölhető. Kérdeztük, szerinte mennyi idő kell az ipari park benépesüléséhez. Ő úgy látja, a helykijelöléstől számítva legoptimálisabb esetben is tíz év kell hozzá.
A négy fejlesztési terület
A jelenlegi rendezésiterv-módosítás egy nagyobb területre készült, amelyen belül négy kiemelt fejlesztési terület található
A vasút keleti és nyugati oldalán elhelyezkedő körülbelül 200 hektáros terület, a keletre fekvő terület jelenleg még mezőgazdasági területfelhasználású. Nyugati része a hatályos településszerkezeti tervben is gazdasági – kereskedelmi gazdasági – terület.
Ez lehet az elsőként beépülő terület.
A közel 400 hektáros ipari területi besorolású területre egy nagyobb üzem települhetne. Helyzete kedvező az M30 gyorsforgalmi út mellett.
A körülbelül 200 hektáros rész kedvező beépítéséhez szükséges a közlekedési feltárás megoldása. Az új közlekedési rendszerrel a terület alkalmassá válik akár egy nagyobb üzem beszállító, ellátó üzemei elhelyezésére is.
A körülbelül 70 hektáros terület igénybevételének feltétele a terület rekultivációja. A 3. sz. főközlekedési út közelsége és a tervezett új közlekedési feltáró rendszer kiépítése biztosítja a terület kedvező igénybevételét.
Az 1000 hektárhoz hiányzó körülbelül 130 hektár az északi vasútterület melletti új intermodális csomópont és az ahhoz kapcsolódó fejlesztési terület – a mostani tervmódosításnak nem része, de arra is készült külön terv.