2017.05.09. 10:53
Érettségi - Szövegértés: „Ennyi idő alatt?”
Borsod-Abaúj-Zemplén - Hétfőn magyarból írásbeliztek az érettségiző diákok. A matektól jobban félnek.
Borsod-Abaúj-Zemplén - Hétfőn magyarból írásbeliztek az érettségiző diákok. A matektól jobban félnek.
Petőfi, Kosztolányi, Radnóti és József Attila. Hétfőn délben költőkről, írókról beszélgettek Miskolc főutcáján az ünneplőbe öltözött diákok. Nem véletlenül, hiszen túl voltak a magyarérettségi írásbeli részén, és az első nagy próbatétel után megosztották egymással tapasztalataikat. És természetesen velünk is, hiszen kíváncsiak voltunk, hogy sikerült.
Tegnap már annyira izgultam, hogy nem tudtam aludni. Gyenes Dániel
– Az első része nehéz volt – állapította meg Pályi Ákos, a Bláthy Ottó Villamosipari Szakgimnázium diákja. – A szövegértés kérdéseit és feladatait bonyolultan fogalmazták meg, nehéz volt kitalálni, mit is akarnak pontosan. Az írásbeli műelemzés része viszont már jobban tetszett. Kosztolányi Boldogság című novelláját választottam. Úgy érzem, ez jól ment – értékel Ákos. Majd elárulja, egyáltalán nem izgult, talán vasárnap egy kicsit. Nem akarta magát stresszelni, mert tudta, hogy az ront a helyzeten. A magyar egyébként nem a kedvence, de mint mondta, Fekete István tanár úr olyan jól tanította a tárgyat, hogy végül megkedvelte. Ákos a matektól nem fél, mert az jól megy neki. Tervei között pedig az szerepel, hogy jövőre marad a Bláthyban, és megcsinálja a technikusit.
Segített a szőlőcukor
Vidám lányok szállnak le a buszról, a Ferenczi Sándor Egészségügyi Szakgimnázium diákjai. Sallai Gréta is azt panaszolja, hogy a szövegértés nehéznek bizonyult.
– Nem a szöveggel volt baj, az érthető volt, hanem a feladatok megfogalmazásával. Azon tanakodtam, mit is kell csinálni. Nem volt elég világos. De azért mindenhová írtam valamit. Aztán választani kellett érvelés és egy motivációs levél megírása között. Én az előbbit választottam, mert jól ki lehetett fejteni a témát, ami a humorral volt kapcsolatos. Ide a saját tapasztalataimból lehetett példákat hozni. Egy percre sem álltam meg, csak jöttek és jöttek a mondatok. A műelemzés is jól ment, 4 lapot teleírtam, úgyhogy bízom benne, hogy jól sikerült. Ha egy kicsit megakadtam, gyorsan bekaptam egy szőlőcukrot. Az segített – meséli Gréta. Elárulja, a matektól fél, ezért délután még gyakorolni fog. Aztán ha túl lesz az érettségin, szeretne bejutni a Miskolci Egyetem Egészségügyi Karára, mert a védőnői pályát választotta.
Újabb bláthys fiatalemberrel találkozunk, Gyenes Dániellel. Ő azt mondja, a magyarírásbeli épp olyan volt, mint amilyenre számított.
– Tegnap már annyira izgultam, hogy nem tudtam aludni. Főleg a szövegértéstől tartottam, mert tudtam, hogy arra kevés lesz az idő, és így is volt. A második részre pedig túl sok időt adtak, azzal már fél órával hamarabb kész voltam. Végül is jól sikerült – összegez Dániel. Megtudjuk: a matekot szereti, de emelt szinten fog érettségizni, és most úgy érzi, nagy fába vágta a fejszéjét.
– De bízom magamban, mert okos vagyok – teszi hozzá nevetve.
Szintén a szövegértésre panaszkodott az a három diák, akik a Ferencziben érettségiznek, Buzás Barbara, Kántor Vanda és Seer Alex. Nem értik, hogy a szöveg után miért nem világos feladatokat adtak, mert maga a tanulmányrészlet érthető volt.
Elégedettek viszont a Kosztolányi-novellával. Mint mondták, ez a novella érthető volt, jól lehetett elemezni. A novellaelemzés szempontjait jól ismerik, úgyhogy nem okozott gondot. Akkor lett volna nehezebb a helyzetük, ha valamelyik kortárs szerző művét kapják, mert szerintük azokat nem könnyű megérteni. A fiatalok azt mondják, szeretik a magyart, és olvasni is szeretnek, de a matek, az „ajaj”. Az a gyengéjük. Az órákon átvették a legfontosabb feladatokat, amelyek szerepelhetnek az írásbelin, de még délután gyakorolnak.
A távolabbi terveikről is kérdezzük őket. Barbara egyetemre készül, Vanda és Alex marad a szakgimnáziumban, és megszerzik a szakmai képesítést.
Ez volt a feladat
A hétfői magyarérettségi két feladatsorból állt. Az elsőre 90 percük volt a diákoknak. Ez tartalmazott egy szövegértési feladatot, melynek során egy Petőfi Sándorral készült interjú alapján kellett a diákoknak válaszolniuk a feltett kérdésekre. Ezt követte egy szövegalkotási feladat, vagy pedig valamilyen gyakorlati műfajból kellett írniuk, idén ez egy motivációs levél volt egy állásinterjúra. A második feladatsorra 150 percük volt a vizsgázóknak. Választhatták Kosztolányi Dezső Boldogság című novelláját, vagy pedig összehasonlíthatták Radnóti Miklós Nem tudhatom című versét József Attila Elégia című költeményével.
Érettségi - OH: középszinten Petőfi, Kosztolányi, emelt szinten Vörösmarty és Dante a feladatok között
Lezajlottak a magyar nyelv és irodalom írásbeli érettségik hétfőn a középiskolákban, a diákokra középszinten Petőfi Sándor, Kosztolányi Dezső, Radnóti Miklós és József Attila munkásságához kapcsolódó feladatok vártak, míg emelt szinten Vörösmarty Mihály és Dante szerepelt a feladatok között.