2017.06.02. 11:44
Ami újból összeköti a két partot
Cigánd, Dombrád - Átadták a Cigánd és Dombrád között közlekedő kompot.
Cigánd, Dombrád - Átadták a Cigánd és Dombrád között közlekedő kompot.
A külvárosok ritkán szépek. Szociológusok sora írt már ennek okairól, fogadjuk el, valahogy a világ úgy alakult, a települések központjában élnek a módosabbak, attól kifelé a kevésbé módosak. Cigánd sem mentes ettől, kicsit kevésbé cifrábbak a házak a Tisza közeledtével. A gát után rátérünk a földútra, fölöttünk összeborulnak az ágak, ilyenkor nyár elején még jó is ez, kell egy kis hűvös.
Szűrten jut be ide a fény, pár árnyalatnyival sötétebb a fák között a fű. A madarak kevésbé szokták a forgalmat, nem ijedeznek az autóktól. Gyorsan lehet ugyan haladni, csak nem érdemes, mert a földutak minősége nem vetekszik az autópályákéval. Régen volt erre eső, a kátyúk előre mutatják mélységüket, van idő készülni, merre érdemesebb kerülni. A Cigándot Dombráddal összekötő komp felé haladunk.
Összeköt
A cigándi Sarkantyús néptáncegyüttes legényei, férfiúi a kompra várnak. A lánysereglet már a túlparton. Az eredeti terv az volt, odaát a dombrádi lányok várják majd a cigándi legényeket, ezzel is jelképezve, a két település élete összefonódik, még ha a folyó két partján is vannak. A múltban is így volt, számos házasság született cigándi és dombrádi lakosok között. A dombrádi lányok azonban nem gyűltek össze kellő számban, ezért a cigándi néptáncos lányok közül néhányan alkalmilag dombrádivá válnak a kompavató kedvéért.
– Gyerekkoromban rengeteg időt töltöttem Dombrádon, pedig alapvetően cigándi vagyok – mondja Oláh Krisztián, Cigánd polgármestere. – A két település mindig is ezer szállal kötődött össze. Amikor a Tiszán megépült a híd és megszűnt a kompközlekedés, akkor sem váltunk meg egymástól, csak a távolság lett egy kicsivel nagyobb.
Amíg átkelünk a komppal – amelyet a Kis-Duna nevű motoros hajó visz magával az oldalán –, a cigándi legények fergeteges mulatásba kezdenek a cigányzenekarral teljes egyetértésben. Odaát alig várják, hogy szárazföldre lépjenek, már derékon is kapják a lányokat és megkezdődik az, amire a két település lakói évek óta várnak, a kompavató ünnepség, amelyre megérkezett Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter is.
Két évtized szünet
– A komp működését először 1784-ben említették a hivatalos feljegyzések, a vízi jármű pedig egészen 1994-ig szállította az utasokat és a járműveket a Tisza két partja között – mondta Seszták Miklós, hozzátéve, a komp újraindítására a helyieknek több mint huszonkét évet kellett várniuk. – Amikor felvetődött az ötlet, indítsuk újra a kompközlekedést, a helyszíni szemlén elhangzott, nincs ennek értelme, hiszen a műszaki létesítmények annyira elhasználódtak és olyan sokba kerülne a felújítás, hogy az nem érné meg. A MAHART képviselője erre annyit mondott, a drótköteles verzió esetében ez így is van. Ezért azt nem is érdemes fontolóra venni. A hajós verzió azonban járható. És így is lett.
Seszták Miklós azt is elmondta, a dombrádi és a cigándi régiót a jövőben kerékpárutakkal is össze fogják kötni, hiszen a kompközlekedés várhatóan a turistaforgalmat is megnöveli majd, ami mindkét település érdeke.
Spányik Gábor, a MAHART PassNave Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, a tiszai hajózás soha nem látott lehetőségek előtt áll azzal, hogy a közelmúltban nemzetközi vízi úttá minősítették a folyót, amelyen innentől akár nemzetközi szállodahajók is feltűnhetnek. Hozzátette, a kikötő teljes kiépítése után esetleg már jövőre a MAHART elindítaná a Tokaj és Cigánd, illetve Dombrád között közlekedő hajójáratot.
A mostani kompberuházás értéke a vízi és a szárazföldi létesítményekkel együtt meghaladta a 100 millió forintot, és hat embernek ad munkát. A komp az első két hétben ingyen szállítja a kerékpárokat, a motorkerékpárokat és a gyalogosokat a Tisza jobb és bal partja között.
Menetrend
Az újrainduló kompjárat Dombrád és Cigánd között 2017. május 29-én megkezdte működését, minden páros órában, reggel 8.00–20.00 óra között, a hét minden napján.
A komp minden páros óra 10. percében visszaindul Cigándról Dombrádra.
(Első járat: 08.10, aztán 10.10, 12.10, 14.10, és a legutolsó esti időpont 20.10)
Gépkocsikat ideiglenesen nem szállít, amíg a technikai akadályok el nem hárulnak a működtetés elől.