Helyi közélet

2018.02.06. 09:40

Tanárok, tanítók és óvónők is kerestetnek

Borsod-Abaúj-Zemplén - A középiskolákban még nincs óriási tanárhiány megyénkben.

Borsod-Abaúj-Zemplén - A középiskolákban még nincs óriási tanárhiány megyénkben.

A középiskolákból is hiányoznak a tanárok – derült ki, amikor a Belügyminisztérium „közigállás” nevű oldalán böngésztünk. Nem kevesebb mint 33 középiskolai tanári, 21 szakoktatói, 8 szakmai tanári és 3 gyakorlati vezetői állást hirdetnek a különböző tankerületi központok és szakképzési centrumok országszerte.

Megtudtuk, Borsod-Abaúj-Zemplén megyében még nincs óriási tanár- és szakoktatóhiány a középiskolákban, de pár év múlva komoly gond lehet, hogy a jelenleg szakmai tárgyakat oktatók életkora 60 körül van. Ennek az az oka, hogy aki mérnöki végzettséggel rendelkezik, nem szívesen megy el iskolába tanítani, mert a versenyszférában jobb fizetést kaphat.

Az általános iskolák és az óvodák azonban továbbra is komoly pedagógushiánnyal küzdenek megyénkben. De nemcsak ők hiányoznak a nevelési-oktatási intézményekből, hanem a gyógy­pedagógusok, logopédusok és iskolapszichológusok is.

„A mérnökök nemigen mennek el tanítani…”

Nemrég írtunk lapunkban arról, hogy megyénkben is sok pedagógus hiányzik az iskolákból. Akkor az általános iskolákban érdeklődtünk, de azóta kiderült, az országban sok középiskola is tanárhiánnyal küzd. Ezért szétnéztünk a Belügyminisztérium „közigállás” nevű oldalán, ahol nem kevesebb mint 33 középiskolai tanári, 21 szakoktatói, 8 szakmai tanári és 3 gyakorlati vezetői állást hirdetnek a különböző tankerületi központok és szakképzési centrumok. Kiderült, megyénk középiskolái ebből a szempontból jól állnak, mivel csak egyetlen üres szakoktatói állást találtunk, amit a Mezőkövesdi Tankerületi Központ hirdetett meg.

Esti oktatás

Azonban megtudtuk, mégsem ilyen jó a helyzet. Molnár Zoltán, a Pedagógusok Szakszervezete Borsod-Abaúj-Zemplén megyei elnöke lapunknak jelezte: kollégáitól valóban nem hallott arról, hogy a szakképzéssel foglalkozó iskolák tanár- vagy szak­oktatóhiánnyal küzdenének. Arra azonban panaszkodnak a pedagógusok, hogy nagyon sok tanfolyam és oktatás indult felnőtteknek, ahol szintén nekik kell helytállniuk. Főleg a szakoktatók és az angoltanárok leterheltsége nőtt meg rendkívüli módon. Bár az igaz, hogy a többletmunkáért tisztességes bér is jár – jegyezte meg. Az érdekvédő rámutatott: ma, ha valakinek van egy gépészmérnöki vagy egy villamosmérnöki diplomája, valószínűleg nem iskolában fog állást vállalni, hanem a versenyszférában, ami rendkívül nagy elszívó erőt jelent. Az iskolában pedig nem lehetett magasabb fizetést adni a mérnöktanároknak, mint a többi pedagógusnak, hiszen mindannyian a bértábla alapján kapják bérüket.

Hatvan körül

Szűcs Tamás, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének regionális ügyvivője úgy fogalmazott, jelenleg a megye középiskoláiban tanító szakmai tanárok életkora 60 körül van, ami azt jelenti, hogy pár év múlva nálunk is nagy gondot fog okozni a hiányuk. Jelenleg a szakmai tanárok rendelkeznek valamilyen felsőfokú végzettséggel (ami az oktatott szakmájukhoz kapcsolódik), plusz pedagógiai végzettséggel is. Azonban ma, ha egy fiatalnak mérnöki diplomája van, akkor azzal nem tanítani megy, hanem valamelyik céghez.

– Ha néha be is téved az iskolába egy-egy fiatalabb diplomás szakmai oktatónak, rövid időn belül elmegy – osztotta meg lapunkkal tapasztalatait Szűcs Tamás. Véleménye szerint nagy hangsúlyt kellene fektetni olyan szakemberek képzésére, akik szakmai tárgyakat taníthatnának a szakgimnáziumokban és szakközépiskolákban. Az ügyvivő szerint az is gond, hogy ma egy pályakezdő, főiskolát végzett pedagógus bére a garantált bérminimum szintjén van, ami tulajdonképpen a szakmunkások bérének felel meg.

– A szakoktatók és szakmai tanárok hiányának az a veszélye, hogy végül egyre alacsonyabb végzettséggel is be lehet majd tölteni ezeket az állásokat, vagy olyan munkatársakat is felvesznek, akiknek nincsenek pedagógiai ismereteik. Ehhez azonban változtatni kell a jelenlegi jogszabályokon – jelezte az ügyvivő, hozzátéve: a természettudományos tárgyakat tanító pedagógusok hiányát például megoldották azzal, hogy a szakgimnáziumokban bevezették az úgynevezett komplex természettudomány tantárgyat, melyet taníthat fizika, kémia, biológia vagy földrajz szakos tanár is.

Szerettünk volna a témáról megkérdezni néhány középiskolát és szakképzési centrumot is, de ők csak a fenntartó engedélyével nyilatkozhatnak.

Nem csak pedagógust

A tankerületi központok és az óvodák azonban még mindig nagyon sok pedagógust, logopédust, gyógypedagógust és pszichológust keresnek – derül ki a Belügyminisztérium honlapját nézegetve. A Sárospataki Tankerületi Központ egymaga 7 tanítói vagy tanári állást ajánl föl, a Kazincbarcikai Tankerületi Központ 3 iskolapszichológust és egy pszichológust, a Miskolci Tankerületi Központ pedig logopédusokat, pszichológusokat, gyógypedagógusokat, valamint gyógytornászt keres. Több megyénkbeli óvoda óvodapedagógust és óvodavezetőt vár.

- Hegyi Erika -

[related-post post_id="3709880"]

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában