2019.08.13. 11:30
Mi történt a Dorottya utcán?
Az első vizsgálat már lezárult, az eredménye még néhány hétig nem nyilvános.
A bakot kiütve rohant bele a villamosba
Fotó: Bujdos Tibor
Szeptember 3-áig van lehetőségük észrevételt tenni az érintetteknek azzal a zárójelentés-tervezettel kapcsolatban, melyet az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) Közlekedésbiztonsági Szervezete (KBSZ) készített a tavaly júniusban a Lillafüredi Állami Erdei Kisvasút (LÁEV) Dorottya utcai végállomásánál történt balesetével kapcsolatban – ezt az illetékes minisztérium sajtóosztályának munkatársai közölték az Észak-Magyarország megkeresésére.
Még nem nyilvános
– A KBSZ már június 17-én kiküldte a kijelölt vizsgálóbizottság által az eseményről készített tervezetet, ami a vonatkozó jogszabályok értelmében most még nem nyilvános dokumentum, a végleges jelentést a szervezet majd a honlapján teszi közzé – hangsúlyozta válaszában az ITM sajtóosztálya.
Ahogyan arról az elmúlt időszakban többször is beszámoltunk, tavaly június 11-én hajnalban a lillafüredi kisvasút egy két kocsiból álló szerelvénye önállósította magát a LÁEV telephelyén, majd több száz méteres gurulást követően a végállomásánál a bakot kiütve rohant bele egy 1-es villamosba, mely az ütés következtében leugrott a sínről. Mivel a villamoson nem voltak sokan, személyi sérülés nem történt, viszont a Miskolc Városi Közlekedési Zrt. és a LÁEV szerelvényében is igen jelentős anyagi kár keletkezett.
Mindentől független
A nem mindennapi baleset körülményeinek tisztázása céljából vizsgálatok sora indult. Az egyiket – ez zárult le júniusban – végezte a KBSZ.
Arzt Gergely, a minisztérium kommunikációs osztályának vezetője a témával kapcsolatosan korábban azt hangsúlyozta, a vizsgálat célja a törvényi rendelkezések alapján nem a vétkesség vagy felelősség megállapítása, hanem kizárólag az, hogy az eseményhez vezető okokat objektíven és teljes körűen feltárják a hasonló esetek megelőzése érdekében. Éppen ezért ez a vizsgálat független volt minden más hatóság eljárásától.
Máshol nem használható
Ettől persze a baleset körülményeinek felderítésén más hatóság is dolgozik, az ITM válaszában például úgy fogalmazott: a szakmaival párhuzamosan igazságügyi vizsgálat is indult. Utóbbiban viszont a KBSZ szakértői által tett megállapítások irrelevánsak.
– A légi, a vasúti és a vízi közlekedési balesetek és egyéb közlekedési események szakmai vizsgálatáról szóló vonatkozó törvényben ismertetett alapelvek ugyanis kizárják a szakmai vizsgálat alapján készült zárójelentés közvetlen bizonyítékként történő felhasználását további eljárásokban – indokolta a döntést az Innovációs és Technológiai Minisztérium sajtóosztálya.