2019.10.30. 14:00
Mikor érdemes lecserélni a nyári gumit?
A nyári gumi cseréjét illetően számos szokás él az autósok körében.
Reggeltől estig nagyüzem van a gumiszervizeknél
Fotó: Bujdos Tibor
Országos szintű felmérések és baleseti helyszínelések tapasztalatai szerint még novemberben is sokan járnak nyári gumival. Az utóbbi hetek időjárásának függvényében nem tűnt indokoltnak a váltás, hiszen még az éjszakai hőmérséklet sem esett tartósan 0 fok alá. De vajon tényleg a zérus az a pont, amikor már szükség van a téli gumira?
A kérdés problémás: a váltás ideje nem megszabott, sőt, maga a csere is opcionális, hiszen Magyarországon jogszabály nem kötelezi az autóst arra, hogy a hideg idő beálltakor leváltsa a nyári gumit. A tények és a józan ész már annál inkább.
A téli gumi ugyanis teljesen más paraméterekkel bír: anyaga magas szilikatartalmú, a nyárinál lágyabb gumikeverék, így a hideg aszfalton sem válik merevvé, jobban alkalmazkodik az apró egyenetlenségekhez, és a tapadóképessége is jobb. Ezzel szemben a nyáron használt abroncsok alacsony hőmérsékletnél rideggé, merevvé válnak.
Van, aki otthon cseréli ki
Sokan arra hivatkozva hagyják fent a nyári gumit az utolsó pillanatig, hogy a téli melegben jobban kopik, így pazarlás az igazi nagy hideg előtt felrakatni. Ez részben igaz, ám a gyártók szerint ez a többletkopás, ha már szeptember végén vagy októberben cserélünk, szinte kimutathatatlan.
Ezzel pedig el is érkeztünk a fő kérdéshez: az autógumik szempontjából mi számít hideg időnek?
A gyártók egyöntetű véleménye szerint nem a 0, hanem a tartós 7 fok alatti hőmérséklet az a pont, amitől számítva más paraméterrel bíró abroncsokra van szükségünk. Persze sokan nem feltétlenül értenek egyet a gyártói véleménnyel, és egyéni szokások mentén intézik a cserét.
– A saját kocsim már hosszabb ideje a szervizben van, de korábban elővettem a szezonnak megfelelő gumit a garázsból, és az udvaron lecseréltem az időjárás függvényében – meséli Boda Nándor, aki főleg a városban szokott vezetni, és csak ritkábban indul hosszabb útra. – Amit levettem, azt letakarítottam, majd amikor már nem volt akkora tumultus a gumisoknál, elvittem centríroztatni, átvizsgálni, majd elraktam őket.
Kozmáné Rácz Ildikó nem bíz semmit a véletlenre:
„Legtöbbször akkor visszük gumishoz az autót, amikor elkezdődik a fűtési szezon, legfeljebb néhány hét különbséggel. Szerintem nem érdemes taktikázni, hiszen, ha nem tesszük fel a téli gumit, akkor a nyári kopik. Na meg persze jobb a biztonság”.
Persze az sem mindegy, hogy milyen állapotú a feltett téli gumi. A felniig kopott változatoktól ne várjunk csodát: ha tükörgumival indulunk – legyen az bármilyen márka vagy fajta – csúszós utunk lesz.
A megfelelő barázdáltság azonban könnyen ellenőrizhető. Állítsunk egy százforintos érmét élével a futófelületi barázdákba. A százas ezüst színű külső pereme körülbelül 4 milliméter, így ha ez a rész teljesen eltűnik az árkokban, akkor az abroncs megfelelően biztonságos a téli vezetéshez.