2019.12.20. 11:30
Eldőlt: kevesebb busz és villamos jár januártól
Vitatkoztak, ki tehet róla. A tény: januártól ritkul a tömegközlekedés Miskolcon.
Szűkül a szolgáltatás: a busz- és villamosjáratokat is érinti a tegnap elfogadott megszorítás (illusztráció)
Forrás: Illusztráció/ÉM-archívum
Az utasokat leginkább érintően arról szólt a miskolci közgyűlés által csütörtökön tárgyalt 47 oldalas javaslat, hogy január 1-étől bizonyos autóbuszvonalak megszűnnek, más vonalakon ritkábban járnak a járművek. A járatritkítás érvényes mindkét villamosjáratra. Mindezeken túl az iskolaszüneti időszakokban még a ritkábbnál is ritkábban járnak majd a villamosok és buszok. A javaslatot 16 igen és 9 nem szavazattal elfogadta a közgyűlés. A döntést majd’ kétórás vita előzte meg.
A szükség szülte…
Demeter Péter, az MVK Zrt. vezérigazgatója, az előterjesztés szakmai készítője elmondta, a csúcsidőszakokban azt szeretnék, ha az eddiginél is több busz és villamos járna, hogy a dolgozók és a diákok kényelmesebben jussanak el munkába, iskolába s onnan haza. A változtatás mintegy 150 millió forint megtakarítást hoz a társaságnak.
Veres Pál polgármester elmondta, hogy az új városvezetésnek hivatalba lépése után azonnal szembesülnie kellett a miskolci közösségi közlekedés súlyos problémáival. „A problémák egy részét intézkedésekkel azonnal próbáltuk orvosolni. Azt a helyzetet azonban, hogy olyan közszolgáltatási szerződést kötött az önkormányzat az MVK-val, amelynek nem volt meg az ellentételezése és túlmutat a közlekedési vállalat valós kapacitásán, ilyen egyszerűen nem lehet megoldani. Az előző önkormányzat hibája, hogy ugyan – egy felmérés nyomán – már nyáron látható volt a helyzet, és az is tudható volt, hogy sofőrhiány van, nem történt semmiféle intézkedés a bajok elhárítására. Ha akkor megteszik az első lépéseket, ma már a finomhangolásnál tartanánk” – állította. Megtudhattuk: az önkormányzat 3,1 milliárd forintot nem fizetett meg az MVK Zrt.-nek. Kiderült: az iskolaszünetek idejére érvényes ritkítás nem fűnyíróelven működik majd, a járatok 40-45 százalékát érinti, mert sok esetben az idegenforgalom ellentételezi az utasszám csökkenését.
Kockázatos a csökkentés
A Fidesz nevében felszólaló Kiss János (az előző városvezetés alpolgármestere) azzal ellenérvelt, azért nem született korábban döntés a közlekedés átalakításáról, mert ez olyan súlyú döntés, amely széles körű társadalmi egyeztetést igényel. Úgy vélte, a mostani megszorítások forráskivonást jelentenek, és ez a helyzet rontja a város versenyképességét mind az itt működő vállalatokkal, mind az utazóközönséggel szemben. A csúcsidőn kívüli kapacitáscsökkentés nagy kockázatot jelent, mert a költségek nem csökkennek a kellő mértékben, de a bevétel igen. Nincs más út, mint a kapacitások növelése, mert ez inspirálja a lakosságot, hogy a közösségi közlekedést használják.
Simon Gábor, a Velünk a Város frakcióvezetője szerint: „az MVK-val kapcsolatos mostani kapacitáscsökkentési döntés miatt senki sem boldog. De az előző városvezetés rosszabbnál rosszabb döntéseket hozott. A Velünk a Város frakció órákon át tárgyalt az előterjesztésről, és sokáig úgy állt, hogy nem fogadjuk el. De beláttuk, hogy a szolgáltatásnak működnie kell jövő január 1-étől is, ezért fogadjuk el…”
Burkolt jegyáremelés?
Molnár Péter, a KDNP frakcióvezetője jelezte, nem támogatják a járatcsökkentést, ami szerintük burkolt jegyáremelés: ugyanannyi pénzért kevesebbet kapnak az utasok.