2020.01.21. 17:30
A változékony időjárás is „rádolgozik” az úthálózatra
A téli üzem kezdete óta összesen 1233 tonna aszfaltot dolgoztak be.
Van mit javítani az utakon
Fotó: Kozma István
A téli csapadék a burkolatba bejutva a fagyási-olvadási ciklusok hatására szétfeszítheti az aszfaltot, emiatt alakulnak ki a köznyelvben kátyúknak nevezett burkolathibák. Ilyen jelenségek leginkább csapadékos, illetve változékonyabb időjárás esetén fordulnak elő, főleg akkor, ha nagy hőmérséklet-különbségek alakulnak ki rövid időn belül.
A téli időszakban a burkolathibák kijavítására korlátozottan van lehetőség – válaszolta kérdésünkre Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút kommunikációs osztályvezetője.
Folyamatosan ellenőrzik
– Egyrészt a téli időszakban a melegaszfalt-keverő telepek zárva tartanak, és aszfaltmelegítők használatával sem lehet hosszabb távra elszállítani az aszfaltot, ami így bedolgozhatatlanná válna. Ezért csak ideiglenes, hidegaszfaltos javításokat tudunk végezni, ha száraz az időjárás és a hőmérséklet 0 fok feletti. Ahol a javítást nem tudjuk elvégezni, ott táblázással hívjuk fel a közlekedők figyelmét a burkolathibákra – tudatta.
Hozzátette: munkagépeink és útellenőri szolgálatunk folyamatosan járja a megyében a kezelésünkbe tartozó állami közutakat, a visszajelzéseik, a több száz saját útmeteorológiai állomásunk adata, a kameraképeink, a társszervek és a közlekedők jelzései alapján, valamint az utak úthálózati szerepe alapján ütemezzük be a munkákat, és folyamatosan dolgozunk a burkolathibák javításán – fejtette ki az osztályvezető. – A téli üzem kezdete óta – 2019. november 10-től – mérnökségeink összesen 1233 tonna aszfaltot dolgoztak be megyénk országos közúthálózatán a burkolathibák megszüntetése érdekében.
Tavasszal teljeskörűen
A tartósabb és hatékonyabb burkolatjavításra tavasztól őszig van lehetőség, a teljes körű felújítások is ebben az időszakban valósulhatnak meg – mondta el a szakember. A 2020-as felújítások előkészítése még tart, a végleges projektlistákról később áll módunkban részletesebb tájékoztatást adni, ugyanakkor az elmondható, hogy idén is főleg a mellékúthálózat felújítása lesz fókuszban, köszönhetően a Magyar falu program forrásainak. Hazai forrásból várhatóan megújul a 2607-es Ragály–Szuhogy összekötő út 17+500-as és 18+513-as kilométerszelvények közötti, Szuhogy átkelési szakasza, valamint a 3611-es Köröm–Tiszalúc–Szerencs összekötő út 28+900-as és 30+815-ös kilométerszelvények közötti, Szerencs átkelési szakaszának egy része – sorolta Pécsi Norbert Sándor.