2020.02.15. 14:00
Y-híd: ötven év után végre megépülhet az elkerülő út
Nyolc év után a finiséhez közelednek a miskolci Y-híd megépítésének előkészületei, a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF Zrt.) tájékoztatásából kiderül, hogy az építkezés ez év tavaszán elkezdődik.
Az építkezés várhatólag 2022 év végére fejeződik be. Megépítése az egész város közlekedésére kihat, hiszen eredményeképpen megújulna a városon áthaladó 3. számú főút belvárosi szakasza.
Sok-sok éve tervezik ezt az utat, korábban lapunk egyik szakember, gazdasági mérnök olvasója arról számolt be (a cikk 2018 szeptemberében jelent meg az Északban – a szerk.), hogy már 50 évvel ezelőtt is megvoltak a tervek az útra. Már akkor is égető szükség lett volna a belváros tehermentesítésére, ám az nem valósulhatott meg, mert – olvasónk szerint – jelentős költségekkel bírt volna a MÁV telepet érintő kisajátítás.
Sok év után 2012-ben írhattunk újra a tervekről, miszerint 5 és 6 milliárd forint körüli összeget kap Miskolc a beruházásra. Eredményeképpen megújulna a Miskolcon áthaladó 3. számú főút belvárosi szakasza, ezzel tehermentesítve a Búza teret. Ekkor ezt írtuk: „az út Miskolc belterületén: Király utca – Vörösmarty utca – Tiszai pályaudvar környezete – Szinva patak déli oldala – Borsod Volán telephely keleti oldalán húzódó, belső telephelyi útja nyomvonalon haladna keresztül, majd visszacsatlakozna a 3-as főút meglévő szakaszába, a József Attila utcába. Az új főút kialakítása miatt több épület bontására lenne szükség.”
Később a tervek némileg módosultak, kapcsolódott az útépítésekhez egy harmadik projekt, a Tiszai pályaudvar környékének intermodális csomóponttá való átalakítása is.
Már a tervezési szakasz sem volt vitáktól mentes. A MÁV-telep kisajátítása sok ott élőt érzékenyen érintett, és mivel több házat is le kell bontani a tervezett út vonalán, 2013 júniusában egy parázs hangulatú fórumról számolt be lapunk. A Vörösmarty utca kiszélesítése miatt ugyanis nem lehetne megközelíteni az utca mentén lévő üzleteket. Emiatt terveztek a beruházás részeként egy úgynevezett szervizutat, amelyhez a Vörösmarty melletti Kont utca ingatlanjainak kertjeiből kellett volna egy jó darabot lecsippenteni. Az érintett vállalkozók, lakók felháborodtak, s nehezményezték, hogy a hátuk mögött döntöttek az ügyben. Később változtattak a terveken – mint megtudtuk, az érintettek ötlete volt ez – a Kont utcai kisajátítás kimaradt a tervekből, helyette a Vörösmarty utcai üzletsor szanálása került be.
16 épületet érint így a tervezett beruházás, ők hosszú éveken át bizonytalanságban éltek: nem tudták, mikor bontják a házaikat, s bontják-e majd egyáltalán. Ám 2019 tavaszán arról számolhatott be lapunk, hogy elkezdődtek a kisajátítások. Ez egyébként napjainkban is folyik, a Vörösmarty és Kont utca környékén nap mint nap látni különböző mérőműszerekkel dolgozó szakembereket. Nemsokára kezdődhetnek a bontások.
Arról már ugyanis a napokban beszámolhattunk, hogy a tehermentesítő út és az Y-híd megvalósítása hamarosan elkezdődik.
– A NIF Zrt. beruházásában 2020 tavaszán kezdődik meg az a komplex, az egész város közlekedésére kiható beruházás. A projekt során egy előre gyártott, valamint monolit vasbeton szerkezetű, vasút feletti, 12+4 támaszú, háromágú, úgynevezett Y-híd épül, amely nagy mértékben javítja Miskolc egy frekventált városrészének, Martinkertvárosnak az elérhetőségét, az ott élők városközpontba történő gyorsabb eljutásának lehetőségét biztosítva – tájékoztatta lapunkat Hideg András, a NIF Zrt. kommunikációs igazgatója. Hozzáfűzte: a Vörösmarty utcát mintegy 570 méter hosszban 2-szer 2 sávosra bővítik, kanyarodó sávok építésével. A Király és a Vörösmarty utcák keresztezésében a meglévő jelzőlámpás csomópont helyén új, korszerű, háromsávos, jelzőlámpával szabályozott turbó rendszerű körforgalmat létesítenek. A Soltész Nagy Kálmán és a Vörösmarty utca keresztezésében lévő jelzőlámpás csomópontot is átépítik, új kanyarodó sávok létrehozásával. A Kisfaludy utca 175 méteres korrekciója és burkolatépítése is megvalósul, valamint a Vörösmarty utca 160 méteres új szakaszát is kialakítják egy új jelzőlámpás csomóponttal együtt.
– Az építési munkákat megelőzően márciusban megkezdik a közműkiváltásokat. Ezt követően a beruházás három ütemre bontva valósul meg és tervezetten 2022. év végén fejeződik be. (A három ütemet megpróbáltuk térképen érzékeltetni – a szerk.) A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából hazai forrásból valósul meg. A kivitelezést a He-Do Kft. végzi nettó 13,5 milliárd forint értékben.
Hideg Andrást arról is kérdeztük, hogy mi lesz a hármas beruházás (a kettő: út, Y-híd) harmadik elemével, a Tiszai pályaudvarhoz tervezett intermodális csomóponttal. Arról korábban azt írtuk, hogy a tervek közlekedésszakmai felülvizsgálata folyik, annak eredményétől függenek a megvalósítás további lépései. Az erről szóló kormányhatározat a felülvizsgálat határidejeként 2019. március 31-ét jelölte meg. Azóta többször érdeklődtünk, megszületett-e már a döntés. A tervek szerint egyébként egy helyre építenék a vasút-, villamos-, helyi és helyközi autóbusz-, valamint taxiállomást, a legutóbbi hírek szerint 7,5 milliárd forintot szánnának a megépítésére. A terveket miskolci építészek építették. Hideg András válaszaiból most megtudtuk, megtörtént a projekt közlekedésszakmai felülvizsgálata, ami alapján előterjesztés készül a kormány számára. „Az eredményekről a kapcsolódó döntések meghozatala után adható tájékoztatás. Ennek függvényében várhatóak a projekt megvalósításának további lépései”, nyilatkozta lapunknak.