2020.06.30. 13:00
Lőfegyver nem lehet az őrnél
Vannak olyan helyzetek, amikor szükség lehet az iskolaőrre, mondta az Észak-Magyarországnak egy nyugdíjas pedagógus.
Forrás: Shutterstock/illusztráció
További részleteket árult el a felállítandó iskolaőrségről a napokban Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára. Mint mondta, az iskolaőrök a rendőrség állományába tartoznak majd, és a tanárok egy applikáción keresztül riaszthatják őket, ha valamilyen erőszakos cselekményt tapasztalnak.
– Bizonyos esetekben olyan körülmények alakultak ki az iskolákban, amelyek között nem lehet tanítani – fogalmazott az államtitkár. – Az iskolaőröket a rendőrség képzi majd ki. Egyelőre ötszáz iskolában lesz őr, akit riasztani lehet, amennyiben valamilyen erőszakos cselekmény történne. Rétvári Bence úgy tájékoztatott, az iskolaőr akár testi kényszert is alkalmazhat, de ha rátámadnak, akkor a jogos védelem keretein belül akár gumibotot vagy gázspray-t is használhat; ám lőfegyver nem lehet az őröknél.
Bizalmi kapcsolat
Megyénkbeli iskolákat kérdeztünk, indokoltnak tartják-e az iskolaőrség felállítását.
A miskolci Nyitott Ajtó Baptista Általános Iskola szinte csak hátrányos helyzetű gyermekeket nevel. Az intézmény vezetője, Molnárné Kertész Ildikó az Észak-Magyarországnak úgy fogalmazott, bizonyára vannak olyan intézmények, ahol az iskolaőrség a megoldás. Azonban az ő tantestületük más eszközökkel dolgozik.
– Mi igyekszünk bizalmi kapcsolatot kialakítani a diákjainkkal. Nyilván mi sem boldogulunk mindenkivel, de azért azt nem gondolom, hogy iskolaőrre lenne szükségünk. Hatásos módszerünk a közösségépítés és a bizalmi kapcsolat kiépítése a gyerekekkel, valamint a szülőkkel. Ez egyébként a digitális oktatás alkalmával sokat erősödött, hiszen a szülők most tapasztalták meg igazán, hogy milyen sokat foglalkozunk a gyermekeikkel – vázolta az iskolaigazgató.
Hozzátette: a tanítási órákon a kooperatív technikákat alkalmazzák, ami szintén segíti a közösségépítést, de bevált a projektoktatás is, amihez többféle rendezvény kapcsolódik.
– Mi nem fogadóórás rendszerben működünk, a szülők bármikor kereshetik a pedagógusokat problémáikkal, és sokszor a hivatalos ügyeik intézésében is segítünk. Az iskola egész dolgozói gárdája támogatóan áll a szülőkhöz. Természetesen nálunk is adódnak problémák, de azokat tudjuk kezelni. Nálunk az iskolaőr jelenléte bizalmatlanságot szülne a gyerekekben – fogalmazott az igazgató.
Megjegyezte: az ő iskolájukban olyasmi elképzelhetetlen, hogy egy diák megverjen egy tanárt, de a diákok olykor összeakaszkodnak. Évente 2-3 deviáns tanulójuk van, akiket el kell tanácsolniuk, mert nem boldogulnak velük. Az eltanácsolás lehetősége egyébként visszatartó erőt jelent a gyerekek számára, jelezte.
Szükség lehet rá
Több megyénkbeli iskolában is érdeklődtünk. Főleg olyanokban, ahol hátrányos helyzetű diákokat oktatnak. Szinte mindenütt azt a választ kaptuk, hogy ők örülnek az iskolaőrség bevezetésének, de sajnos nem nyilatkozhatnak. Egy neve elhallgatását kérő nyugdíjas tanárnő azonban megosztotta velünk az elmúlt évek tapasztalatait. Ő sokáig egy abaúji kis iskolában tanított. Mint mondta, ebben az intézményben elkötelezett pedagógusok tanítanak, a gyerekeket megpróbálják sokféle módon motiválni. Sporttal, zenével, kirándulásokkal, jutalmazással. Ennek ellenére vannak olyan diákok, akik a családi háttér miatt vagy kábítószer hatása alatt agresszívan viselkednek. Az ő megfékezésükre a pedagógusoknak semmilyen módszerük nincs, ilyenkor az igazgató csak a rendőrséget tudja hívni. Ha azonban lesz iskolaőr az iskolában, talán visszatartó erőt jelenhet a magatartásproblémával küzdő diákok számára.
Nyújtson segítséget
– Nem arra van szükség, hogy az iskolaőr fel-alá sétálgasson az iskola folyosóján és udvarán, erejét és hatalmát demonstrálva, hanem hogy ha szükséges, segítséget nyújtson a kezelhetetlen tanulók megfékezésében – fogalmazott a tanárnő.
Az iskolaőrség gondolata egyébként nagy vitát kavart az oktatás berkein belül. A Pedagógusok Szakszervezete szerint az iskolarendőrség drága látszatmegoldás, a megfélemlítés eszköze és nem a megelőzésé. A Nemzeti Pedagógus Kar pedig inkább pedagógiai módszerekkel orvosolná az iskolai problémákat.
(A borítóképen: Iskolabuszra várakozó gyerekek az USA-ban. Amerikában az állami iskolák majdnem felében alkalmaznak egyenruhásokat a rend fenntartására)