2020.08.25. 19:30
Búcsúzunk a papírcsekktől
A szemétszállítást sokszor még csekken, de a telefonszámlát már elektronikusan fizetjük.
Forrás: Shutterstock/illusztráció
A Tiszaújvárosban élő Imre nem tartozik a fiatalabb korosztályhoz, így nehezebben barátkozott meg az elektronika és az internet áldásaival, amiket jó ideig inkább átoknak tartott. Így volt ez akkor is, amikor a számlavezető bankja arra akarta rábeszélni, hogy különböző csekkes befizetéseivel ne szaladgáljon a postára, hanem netbankon keresztül – egy-két kattintással – intézze el azokat. Nagyon nehezen állt rá a dologra. Aztán jött a koronavírus-járvány és a kijárási korlátozás, és – ha nem is egy csapásra – minden sínre került. Ma már Imre sem szaladgál a postára, hanem otthon intézi befizetéseit.
Hatott a pandémia
Imréhez hasonló úton jártak nagyon sokan az országban. A Díjnet által készített felmérés szerint ugyanis a magyarok ötöde tért át a hagyományos számlafizetésről más megoldásra a pandémia időszaka alatt.
Igaz, a felmérés arra is rávilágít, hogy a magyar lakosság jelentős része továbbra is papíralapon kapja meg és – éppen emiatt – fizeti is be a közüzemi számláit.
A legtöbben a hulladékszállítás (87 százalék), a víz és csatorna (75 százalék), valamint a távfűtés díját (70 százalék) kapják így, míg a leginkább digitális szolgáltatónak a mobilcégek tekinthetők, ügyfeleik 69 százaléka már elektronikusan fogadja és fizeti mobilinternet- vagy mobiltelefon-számláját.
A független e-számlafizetési platform, a Díjnet által készíttetett országos felmérésből kiderült, hogy a válaszadók átlagosan havi öt számlát fizetnek be, 55 százalékuk továbbra is papíralapon – jelentősen elmaradva ezzel a nyugat-európai trendektől.
Mindez azért is meglepő, mert a megkérdezettek 49 százalékának fontos szempont a gyorsaság a számlák befizetésénél, 28 százalékuk pedig szívesen fizetné be
a rezsijét a jelenlegitől eltérő, egyszerűbb, kényelmesebb módon.
Jó lenne egységesen
A megkérdezettek negyede nincs kibékülve azzal, hogy számláit különböző formában kapja meg az egyes szolgáltatóktól, és azokat így eltérő módon kell kiegyenlítenie. A számlafizetési szokásokon ugyanakkor még a kijárási korlátozások is csak részben változtattak, a válaszadók mindössze 19 százaléka váltott fizetési módot.
Gyorsabb és hatékonyabb
A szolgáltatóknak megéri ösztönözni ügyfeleik körében az elektronikus számlafizetésre történő áttérést, mert gyorsabb és költséghatékonyabb, mint a hagyományos módszer, ezáltal jelentősen csökkenthetők a számlázási és a befizetésekkel kapcsolatban felmerülő költségek.
Mindezen felül, statisztikák alapján, további előnye az elektronikus számlabemutatásnak és -fizetésnek, hogy érdemben nő az ügyfelek fizetési fegyelme – hangsúlyozta Schiszler János, a Díjnet Zrt. vezérigazgatója.
(A borítóképen: Érdemes rászokni ezekre a mozdulatokra)