2020.09.02. 13:00
A zenével kreatívabban
A 70 éve alapított intézményben a szimfonikus zenekar bármelyik hangszerén megtanulhat játszani a hozzá kedvet érző növendék.
Forrás: Erkel Ferenc Zeneiskola
Fotó: ZOBAY FERENC
Kezdődik a felvételi időszak Miskolc Nívódíjas alapfokú zeneoktatási intézményében, az Erkel Ferenc Zeneiskolában (teljes nevén Miskolci Egressy Béni-Erkel Ferenc AMI Erkel Ferenc Tagiskolája), amelynek tevékenységét idén tavasszal ismerte el a város önkormányzata. A zenetanulás iránt érdeklődő új növendékeket és szüleiket szeptember 2-án és 3-án délután várják a Kiss tábornok utca 57. alatti főépületükben. A másnapi, tanévkezdő beiratkozást pedig azoknak tartják fönn, akik már jártak hozzájuk. A jelentkezéseket ez évtől elektronikus formában is fogadják az iskola honlapján keresztül.
Alapszinten az első
Miskolc első önálló alapfokú zeneoktatási intézménye a vasgyári zenede volt. Ennek jogutódja a diósgyőri Erkel Ferenc Zeneiskola, amely az előző tanévben ünnepelte alapításának 70. évfordulóját.
– Nem mindenki számára ismert, hogy az alapító igazgatónak, Szűcs Ilonának a fia a nemzetközi zenei életben elismert zeneszerző, Eötvös Péter, aki szerepet vállalt volna tavasszal az évfordulónk megünneplésében. A világhírű művész látogatása a járványhelyzet miatt végül meghiúsult, de nem tettünk le róla, hogy az új tanévben vendégül lássuk, és vele együtt emlékezzünk az elmúlt évtizedekre – tudtuk meg Pataki Gábortól, a tagintézmény vezetőjétől.
Hangszer a tanuláshoz
A vasgyári iskolában a szimfonikus zenekar bármelyik hangszerén megtanulhatott játszani a hozzá kedvet érző növendék. A kínálat máig megmaradt az Erkelben, kibővítve a magánének, a gitár és a zongora szakokkal.
– A zenetanulás kezdeti időszakában, amikor még nem biztos valaki a hangszerválasztásban, azt ajánljuk, hogy a legegyszerűbb hangszeren, a furulyán kezdjen előtanulmányokat, és csak később, a képességeinek megfelelően válasszon a lehetőségek közül – mondta. – A fúvóshangszerek – furulya, fuvola, oboa, fagott, trombita, harsona, tuba – iránt most például kisebb az érdeklődés, pedig ezek különösen alkalmasak a társas zenélés bármely formájára.
Az alapfokú zeneoktatás nem ingyenes, tanóránként átlagban 150 forintos kiadást jelent. Az államilag meghatározott 9900 forint féléves tandíj viszont már magában foglalja azt is, hogy a növendékek térítésmentesen kölcsönözhetik az iskola hangszereit. A szociális helyzetre tekintettel azonban kedvezmények igényelhetők, a hátrányos helyzetű és sajátos nevelési igényű gyerekek pedig tandíjmentességben részesülhetnek.
Zeneoktatás helyben
– Kisiskolás korban nagy segítséget jelent, ha a gyermek az általános iskola falai között, helyben kapja meg a zeneórákat – ismertette Pataki Gábor, hogy Diósgyőrtől az Újgyőri főtérig, sőt azon túl is működtetnek kihelyezett tagozatokat. Többek között a Szent Ferenc Római Katolikus Általános Iskolában, a Könyves Kálmán Általános Iskolában, a Szent Imre Római Katolikus Általános Iskolában, de ott vannak a Miskolci Görögkatolikus Általános Iskolában és a Fényi Gyula Jezsuita Gimnáziumban is.
– Alapvető célunk, hogy mindenki számára könnyebben elérhető legyen a zenetanulás – világítja meg. – A Táncsics tér melletti főépületünk szaktantermeiben a zeneoktatás egyéni, illetve kiscsoportos formában történő tanulására koncentrálunk, ami az előkészítőnél magasabb szintű oktatást jelent.
A zenélés jótékony hatásai
Már az ókorban, Platón idejében felfigyeltek a zenetanulás fejlesztő hatására, a matematikai, a logikai gondolkodás és a zenélés összefüggésére. Az akkori megfigyeléseket megerősítő gyermeklélektani kutatások arra világítottak rá, hogy a zenei képzés kiválóan fejleszti a koncentrációt, a rendszeres gyakorlás pedig önfegyelemre nevel. Kutatások igazolták, hogy azok, akik 4 éven át, vagy annál több ideig zenét tanultak, azoknak a tanulmányi átlageredménye, a beszédkészsége és a kreativitása sokkal fejlettebb volt azokkal összehasonlítva, akik nem tanultak zenét.
A zenei órákon a közös játék fejleszti a gyerekek egyensúlyérzékét, magabiztosságát, a döntési képességeiket és a kulturális ismereteiket. Erősíti ezen felül az idegennyelv elsajátításához szükséges készségeket, oldja a szorongást és növeli a személy éntudatosságát. Ennek köszönhetően kifejezetten hatékony a sérült gyerekek segítésére, de kimutathatóan jó hatással van az idős emberek memóriájának a karbantartására is.
(A borítóképen: A társas zenélés öröme)