gigaberuházás

2020.09.06. 14:00

Harminchat uszály jött a Tiszán

A koronavírus-járvány ellenére jól halad a Mol 1,2 milliárd eurós tiszaújvárosi gigaberuházása.

Szaniszló Bálint

20200311 Szeged Négyszáz milliárdos MOL vegyipari Tiszaújvárosi beruházásához vízi úton szállítják a technológiai tartályokat. Képen: páros uszályból álló karaván Fotó: Karnok Csaba KC Délmagyarország DM

Forrás: MW

Fotó: Karnok Csaba

Friss hír, hogy poliol kutatás-fejlesztésbe kezdett a Mol Nyrt., hogy az egyik legszélesebb körben használatos műanyagok, a poliuretánok alapanyagainak piacán erősítse szerepét. A csaknem félmilliárd forint pályázati támogatást elnyert projektben poliéter-poliol terméktípusokat fejlesztenek ki. Ez is hozzájárul a Mol-csoport egyik 2030-as stratégiai céljának eléréséhez, hogy a petrolkémiai üzletág egyre nagyobb arányban járuljon hozzá a teljes cégcsoport eredményéhez.

Piaci potenciál

Mint ismert, a cég 1,2 milliárd euróból épít poliolkomplexumot Tiszaújvárosban, és az üzem sikeres működéséhez elengedhetetlen a piaci potenciállal rendelkező, a vevőkör igényeit kielégítő termékek fejlesztése, a poliol kutatás-fejlesztési projekt.

A poliolprojekt keretében legalább tíz, az előzetes értékelések alapján jelentős piaci potenciállal rendelkező, a versenytársak hasonló termékeihez képest jobb tulajdonságokkal bíró poliolokat fejlesztenek ki, a poliolok területén úttörőnek számító modern technológiával.

Ezeket a termékeket a tiszaújvárosi poliolkomplexum elindítását követően kezdik gyártani és a piacra bevezetni. A projekt megvalósításához a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal által meghirdetett pályázaton nyerték el a támogatást.

Dinamikus fejlődés

A poliéter-poliolok piaca mind világ-, mind közép-európai viszonylatban is dinamikusan fejlődik, a keresletük világszinten 2025-ig várhatóan évente 3,4 százalékkal növekszik, és a piaci előrejelzések alapján ez a bővülés hosszú távon is megmarad.

A növekedés fő motorja, hogy a poliolok az egyik fő alapanyagai a poliuretánoknak, melyek az egyik legszélesebb körben alkalmazott műanyagok. A poliuretánokat jelentős mennyiségben használja fel többek között az autóipar, a csomagolóipar, az építőipar, valamint a komfortszektor, így a projekt keretében kifejlesztett vegyipari termékek végfelhasználói az ezen szektorok által gyártott termékeket megvásárló emberek milliói lesznek.

A Mol a legutóbbi tőzsdei jelentése szerint 2020 első fél évében 1943,4 milliárd forint csoportszintű árbevételt ért el, míg tavaly az első hat hónapban 2483,4 milliárd forint volt a bevétele. A csoport az első fél évet 90 milliárd forintos veszteséggel zárta, szemben a tavalyi hasonló időszak 126,4 milliárd forintos nyereségével.

A koronavírus-járvány ellenére teljes erővel folyik a tiszaújvárosi poliolgyár építése. A Mol-gigaberuházás főbb technológiai berendezései közül 65 érkezett vízi úton a beruházás helyszínére: 2019. november óta 36 hajószállítmány érkezett a Tiszaújváros határában épített kikötőbe.

Felúsztatták őket

A poliolkomplexum berendezéseit és moduljait a világ több pontján gyártották. A készülékek többségét súlyuk és méretük miatt nem vihették közúton, ezért szállításukra a vízi utat választották. A szállítás tervezésénél figyelembe kellet venni, hogy – az elmúlt 15 év adatai alapján – a Tisza vízszintje évente csak rövid időszakban alkalmas ilyen szállítások lebonyolítására. 2019 novembere óta sorra érkeztek az uszályok a Tiszán, amelyek súlya 10 és 400 tonna között volt, méretük pedig néhány métertől 45 méterig terjedt.

A féléves időszak alatt a Tisza vízszintje 3 alkalommal csökkent olyan szintre, hogy a szállításokat ideiglenesen le kellett állítani.

Érkeztek készre szerelt egységek Thaiföldről és egyéb berendezések a világ számos országából Spanyolországtól Kínáig. A tengeri szállítmányok a fekete-tengeri Konstancába érkeztek, ahonnan folyami uszályokon a Dunán és a Tiszán hajóztatták fel a berendezéseket Tiszaújvárosba. A szállítmányok más része a belgiumi Genkből indult, ahonnan folyami szállítás során a Rajna, Majna, Rajna–Majna–Duna-csatorna, a Duna és a Tisza volt az útvonal.

A Tisza-parton új ideiglenes kikötőt kellett építeni, ahol egy nagy teherbírású lánctalpas daru emelte át speciális szállító járművekre a rakományokat. A szállítmányok a kikötőből az építési területig az erre a célra kialakított úton jutottak el.


Érdekességek

Leghosszabb készülék: 45 méter

Legnehezebb készülék: 404 tonna

Szállított készülékek összes tömege: 5500 tonna

(A borítóképen: Az időjárással dacolva érkeztek a megrakott uszályok)

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában