2021.01.28. 07:00
Kis csoportban, tömbösítve tartják a gyakorlati órákat
A középiskolai online oktatás újfajta kihívások elé állította a technikumokat a gyakorlati oktatás megszervezésének tekintetében.
20201126 Miskolc fotó: Ádám János ÁJ Észak-Magyarország Villanyszerelő gyakorlati oktatás a felnőtt képzés keretében a Miskolci Szakképzési Centrum Bláthy Ottó Villamosipari Technikumban Bagány Máté szakoktató vezetésével.
Forrás: ÉM
Fotó: Ádám János
A gyakorlati oktatás háromféle módon történik jelenleg az iskolánkban – tudtuk meg Velenyák Jánostól, a Miskolci SZC Bláthy Ottó Villamosipari Technikum igazgatójától.
Elmondta, hogy az online foglalkozások alkalmával a tanár és a diák között informatikai kapcsolattal valósul meg az online szakmai gyakorlat, a jelenlétet igénylő gyakorlati foglalkozás pedig az iskolában történik vagy a duális partnernél, természetesen a hatályos járványügyi előírásokat szigorúan betartva.
– Iskolánkban elsősorban az ötödéves diákok vesznek részt duális képzésben, de van 11. évfolyamos osztályunk is, amely érintett ebben a tekintetben – tájékoztatott az iskolaigazgató. – Két nagy partnerünk van, továbbá több kisvállalkozás is megemlíthető, ahol most is személyes jelenlétet igényelnek a gyakorlati foglalkozások a diákok részéről.
A rövid képzési idő miatt fontos
Az iskolában elsősorban a kimenő osztályok tanulói – az 5/13., a 2/14. vagy az 1/13. osztályok – vesznek részt gyakorlati képzésen. Ezen diákoknak egy része érettségi utáni kétéves képzésben részesül, ebben az esetben rövid a képzési idő, ezért náluk kiemelten fontos szerepet játszik a jelenlétet igénylő gyakorlati oktatás.
– Ráadásul az 1/13. osztály diákjainak félévkor ágazati alapvizsgát kell tenniük – hívta fel a figyelmet Velenyák János. – A 2/14. és az 5/13. osztályoknak is szakmai vizsgát kell tenniük év végén, tehát esetükben is fontos, hogy a gyakorlati foglalkozásokat megtartsuk. A Miskolci SZC Bláthy Ottó Villamosipari Technikumban a duális képzés 12 százalékot tesz ki, jelenlétet igénylő gyakorlati foglalkozáson van a tanulók 27 százaléka, és képzésükkel tíz oktató foglalkozik.
Személyes jelenlétet igényelnek
Azoknak a diákoknak, akik az iskolába járnak gyakorlati foglalkozásra, csak kiscsoportos foglalkozásokat tartanak – ami maximum öt-tíz főt jelent –, és tömbösítik az óráikat, ami azt jelenti, hogy akár hat órát is bent tartózkodnak az iskola épületében. Ebben az esetben természetesen maximálisan ügyelnek az összes járványügyi előírás betartására. A szerszámok és az eszközök fertőtlenítése is folyamatos. Az iskolai foglalkozások elsősorban azokhoz a szakmákhoz kapcsolódnak, amelyek szerelési vagy manuális tevékenységet igényelnek. Az automatikai technikusok itt végzik a PLC-programozást, valamint a pneumatika- és hidraulikagyakorlatokat, az erősáramú elektrotechnikusok pedig a szerelési, továbbá a vezérléstechnikai gyakorlatokat, amelyeket célszerű élőben csinálni.
Online gyakorlat is van
Megtudtuk, hogy a diákok 67 százaléka vesz részt online gyakorlati foglalkozásokon, amelyekhez a Google Classroom szoftverét használják, itt alakították ki a gyakorlati csoportokat. Az iskolában tanulható szakmák közül az informatikai szakmák esetében az online gyakorlati órák kiválóan megtarthatók. A villamosipari szakmák esetében, tehát az elektronika és az elektrotechnika ágazatban, nagyon sok mérési és szimulációs feladat van, amelyeket szintén nagyon jól tudják online is gyakorolni a tanulók.
Velenyák János elmondta, hogy a mérési feladatokhoz vannak olyan online vagy ingyenes szimulációs programok, amelyeken a diákok villamos áramköröket állíthatnak össze. Amikor összeállítanak egy kapcsolást, amelyekben vannak különböző alkatrészek, amelyeket összekapcsolnak, összehuzaloznak egymással, rákapcsolják a feszültséget és az oda beépített műszerek – mert vannak műszerszimbólumok is – mindent úgy mutatnak, mintha a tanulók valós körülmények között végezték volna a mérést. Ezek után elkészítik a mérési jegyzőkönyvet és a kiértékelést, amit visszaküldenek a tanáraiknak. Arra is van lehetőség, hogy a tanuló megossza a képernyőt, és így látja a tanár, hogyan történik a feladat megvalósítása. Sok esetben a tanárok az online órákat rögzítik és – nem nyilvános videóként – megosztják a tanulókkal, így többször is visszanézhetők és elemezhetők.
(A borítóképen: Gyakorlati oktatás a Miskolci SZC Bláthy Ottó Villamosipari Technikumban)